סרטון תקיפת נהג האוטובוס בנשר שפורסם השבוע עורר סערה ברשתות והעלה פעם נוספת לכותרות את תופעת האלימות בתחבורה הציבורית. כעת, הנהגים שנמאס להם להיות שק החבטות של הנוסעים, קוראים ליישם מגוון פתרונות שכבר הוצעו בעבר בכדי למגר או להפחית את האלימות נגדם.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

קבוצת הפייסבוק "אוטובוסים ורק אוטובוסים נוהגים מהנשמה" מונה כ-7,000 נהגי אוטובוס מרחבי הארץ מכל סוגי חברות התחבורה, שאהבתם לעבודה ניכרת בתמונות שהם משתפים וביחס שלהם לכלי הרכב שעליהם הם אחראיים. אך לצד כל זה, מסתתר גם המון תסכול על המערכת התובענית והלא מתגמלת, וגם על הציבור שלא סבלני מספיק ולעיתים אף נוהג כלפיהם באלימות.

בעקבות התקרית שתועדה בנשר, פנו חברי הקבוצה - לא בפעם הראשונה - למשרד התחבורה. הנהגים דורשים פתרון, שלטענתם טמון במרכיב העיקרי ביותר בשירות שהם נותנים - זמן. השאיפה שלהם היא להגיע למצב שבו הנהג מתעסק אך ורק בנהיגה.

התקרית בנשר (צילום: החדשות)
התקרית בנשר | צילום: החדשות


כשהאוטובוסים הופכים לדיגיטליים ותא הנהג מופרד באמצעות חלון זכוכית מציבור הנוסעים וכך מתמעטים החיכוכים, מסבירים חברי הקבוצה בפנייה. "זאת הנקודה החשובה מכולן - להוציא מידי הנהג את העיסוק בקופה ובמודיעין", אמר מ' נהג אוטובוס בהקשר לפניה שהגישו. "צריך להשאיר אותו להתמודד אך ורק עם הנהיגה והבטיחות שבתפעול האוטובוס".

"תפעול נכון ובטוח של האוטובוס מתאפשר רק כאשר דעתו של הנהג חופשיה מהסחות וכפועל יוצא מכך, הרבה תקלות עתידות להימנע - כולל עימותים מילוליים ופיזיים עם הנוסעים", הסביר הנהג. "הכל על הנהג, ולא מדובר ברובוט", מוסיף ל', שעובד בחברת אוטובוסים ציבורית, לדברי חברו. "לנהג יש גם חיים מעבר לעבודה. הוא מגיע לעבודה ולא בטוח שיחזור ממנה בריא פיזית או נפשית לביתו. כל הלחץ שמופנה ישירות לנהג הוא דבר בלתי נתפס ומהיכן שלא מסתכלים הנהג נדפק".

צילום ארכיון (צילום: חדשות 2)
נהגי האוטובוסים חשופים (ארכיון) | צילום: חדשות 2


"הגדרות הזמנים בתחבורה הציבורית לא שונו מזה שנים"

אך לא רק ההתעסקות עם הנוסעים במהלך הנסיעה מפריעה לנהגים. בנוסף, הם טוענים שתנאי העבודה מקשים עליהם. "הגדרות הזמנים בתחבורה הציבורית לא שונו כבר שנים", אמר גמלאי של חברת אוטובוסים גדולה. "מה שהתאים לפני חמש או עשר שנים לא מתאים היום עם הגידול בנפח התחבורה והפקקים. הנהג מגיע לתחנה סופית לאחר נסיעה ואין לו זמן אפילו להפסקה קלה ללכת לשירותים ולרגיעה".

ע', גם הוא נהג של חברת אוטובוסים ציבורית גדולה, חוזה שהמצב יילך ויחמיר. "המחסור הגדל בנהגים והשיגעונות של ההנהלות לקצץ בהגדרות ובתנאים שלנו במקום לשפר רק הופך את המצב הקיים גרוע יותר ויותר".

"מצב התחבורה הציבורית הירוד מוביל נוסעים להוציא את התסכולים על הנהגים", אמר מנכ"ל עמותת "אור ירוק" בתגובה לתופעת האלימות נגד נהגים. "הדרך לצמצם את התופעה הזו היא באמצעות הפחתת החיכוך והאינטראקציה בין הנוסעים לנהג. בעולם דיגיטלי אין סיבה שהנהג יתעסק עם כסף או עם משימות אחרות מלבד נהיגה".

ליצירת קשר עם הכתבת: avivitm@ch2news.co.il