סכנה חמורה בכבישים. ארכיון (צילום: משטרת ישראל)
סכנה חמורה בכבישים. ארכיון | צילום: משטרת ישראל

שעות ספורות לאחר פסיקת בית המשפט העליון, לפיה החזקת טלפון נייד בזמן נהיגה היא עבירה גם אם לא בוצע שימוש,  מתפרסם היום (שלישי) דוח חמור - שמציג את הסיכון הרב שנגרם לנהגים שמשתמשים בטלפון הסלולרי. הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) חשפה את דוח ועדת שפר, שדנה בבחינת הדרכים להפחתת מספר הנפגעים משימוש בסמארטפונים בזמן נהיגה - והציגה קווי פעולה נדרשים לטיפול בתופעה.

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן

מהדוח של הוועדה הציבורית עולה כי השימוש בטלפון נייד בנהיגה מגדיל פי 10 את הסיכון להתרחשות תאונת דרכים. לפי הדוח, הפעולות המסוכנות ביותר הן אלו הדורשות תשומת לב חזותית ומוטורית: הודעות טקסט, גלישה באינטרנט וברשתות החברתיות והגדרת יעדי ניווט. "פעולות אלו פוגעות באופן ברור ובולט בביצועי הנהיגה", ציינה הוועדה.

לקריאת מסמך קווי הפעולה והמדיניות לחצו כאן

"המחקרים ברובם אינם מלמדים על קשר סיבתי בין שימוש בטלפון נייד לבין התרחשות תאונת דרכים, אך מוכיחים באופן מובהק כי השימוש בטלפון נייד בנהיגה מגדיל משמעותית (פי עשרה) את הסיכון להתרחשות תאונת דרכים", נכתב בדוח. עוד נמצא כי כל פעולה שנדרשת להפעלת הטלפון לשם שיחה - איתור איש קשר, הפעלה וניתוק של הטלפון - מהווה גורם סיכון משמעותי. כמו כן התגלתה עלייה במגמת שליחת וקבלת מסרונים נמצאת במתאם עם עלייה בתאונות קטלניות.

מסיח דעת מרכזי. הטלפון הנייד (צילום: חדשות 2)
אילוסטרציה | צילום: חדשות 2

הוועדה מזהירה מהשלכות ההתמכרות לניידים

"היסח הדעת הנגרם משימוש בסמארטפונים במהלך נהיגה מורכב יותר מהסחי דעת שונים אחרים נוכח קיומם של אלמנטים רגשיים ואחרים עד כדי התמכרות, המקשים על בעל הסמארטפון להתנתק ממנו גם אם רציונאלית ברור כי מדובר בפעולה מסוכנת", ציינו חברי הוועדה הציבורית - הראשונה בתולדות המדינה שעסקה בנושא. המניע המרכזי למינוי הוועדה היה העלייה העקבית במספר הנפגעים וההרוגים בחמש השנים האחרונות והנחת העבודה לפיה לשימוש הנפוץ בסמארטפון בזמן נהיגה יש חלק משמעותי במגמת העלייה בתאונות דרכים.

בעקבות ממצאי הדוח, הרלב"ד גיבשה קווי פעולה ומדיניות במגוון תחומים: במחקר, בחקיקה, באכיפה ובהכשרת הנהג. אחת ההמלצות היא למקד אכיפה בעבירות שימוש בסמארטפון הנוגעות לקריאה וכתיבה. בתחום החקיקה קוראים ברלב"ד להחמיר ענישה במקרים של קריאה או כתיבה בסמארטפון בזמן נהיגה כך שבעבירה שנייה מסוג זה בתוך שנתיים הנהג יועמד לדין ורישיונו ייפסל מנהלתית למשך 30 ימים.‎ כמו כן אחת ההמלצות היא קידום איסור שימוש בטלפון סלולארי לנהגי רכב כבד ונהגי אוטובוס.

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל, אמרה כי "לכולנו ברור כי לשימוש היומיומי הגובר שלנו בנייד בנהיגה יש חלק מהותי על אופן הנהיגה שלנו והסיכוי שנהיה מעורבים בתאונה. בכל העולם ישנה בעיה לכמת את התופעה לכדי מספרים, אך אנו בחרנו לבחון את הנושא על אף החסר בנתונים הללו. כבר מ-2012 ישנה עלייה במספרי ההרוגים בכל שנה בעולם, והדעה הרווחת היא כי לסמארטפונים ישנו חלק בכך. הוועדה הגישה לנו דוח מפורט שבוחן את הנושא באספקטים שונים ואנו לקחנו את מסקנות הוועדה והמלצותיה ותרגמנו למסמך עבודה במטרה למנף ולפעול לקידום הטיפול בתופעה. עבודת הוועדה החשובה תהווה אבן בסיס מעתה והלאה בכל הקשור לשימוש בסמארטפונים ובטיחות בדרכים".

יו"ר הוועדה, אלוף (מיל.) נמרוד שפר, הוסיף: "נושא הסמארטפונים ונהיגה הינו נושא לוקה בחסר מבחינת מידע בארץ ובעולם, דבר שהקשה ואתגר את הוועדה לא פעם. על אף זאת, אני חושב שהוועדה הצליחה לשפוך אור על נושא זה בתחומים השונים. אני מקווה שעבודת הוועדה והמלצותיה יתנו פתרון מעשי לרלב"ד ולגופים נוספים למגר את תופעת ההיפגעות משימוש בסמארטפונים בנהיגה. אני מודה ליו"ר ומנכ"לית הרשות על שנתנו לנו להיות שותפים אקטיביים במלחמה בתאונות בדרכים בישראל".

"לאחר שנה של דיונים הוועדה לא הוציאה תחת ידה בשורה משמעותית למיגור אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים ולא שופכת אור על היקף התופעה או על חלקה בתאונות הדרכים", מוהח מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה. "חלק גדול מהמלצות הוועדה כבר מיושמות או נמצאות בתהליך יישום ולכן מדובר בהחמצה".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו