אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
ארכיון | צילום: חדשות 2

היום (ראשון) תדון ועדת השרים לחקיקה בהצעת חוק חדשה שתאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. בממשלה צפויים להתנגד להצעת החוק של ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), אך סקר חדש שמתפרסם לקראת הדיון מראה כי רוב הציבור תומך בעקרונות ההצעה - וגם בציבור הדתי יותר מ-50% בעד מהלך דומה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

מסקר שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון) עולה כי 72% מהציבור היהודי כולו בעד "תחבורה ציבורית בהיקף מלא או מוגבל בשבתות וחגים". 41% מהציבור היהודי תמכו בהפעלת קווים מרכזיים בתדירות נמוכה ובמוניות שירות.

31% מהציבור היהודי אף תמך בהפעלת תחבורה ציבורית "בהיקף מלא כמו ביום חול". 52% מהדתיים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, מתוכם 49% בהיקף מצומצם ו-3% בהיקף מלא - בעוד 48% התנגדו. בקרב החרדים נרשמה התנגדות של 97%, ו-55% מהם קראו לבטל גם את מעט הקווים הקיימים כיום.

עוד עולה מהסקר שנערך בשבוע שעבר כי 94% מהחילונים השיבו שהם בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו- 67% מהמסורתיים גם תמכו.

האם המחאה הציבורית תצליח? (צילום: נטע דונחין)
האם המחאה הציבורית תצליח? | צילום: נטע דונחין

מה חשבו במפלגות הקואליציה על ההצעה?

65% ממצביעי הבית היהודי תומכים ברעיון של תחבורה ציבורית מוגבלת. 65% ממצביעי הליכוד, 86% מתומכי כולנו, 91% ממצביעי ישראל ביתנו תמכו גם כן בהצעה. גם תומכי האופוזיציה אמרו שהם בעד ההצעה: 93% במחנה הציוני ו94% ביש עתיד ובמרצ. שתי המפלגות היחידות אצלן נרשמה התנגדות כמובן הן ש"ס (80%) ויהדות התורה (100%).

הצעת החוק של גרמן מציעה להסמיך רשויות מקומיות להחליט על הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת בשטחן. בעמותת חדו"ש ציינו כי הם עוקבים אחר היענות הציבור לנושא מאז שנת 2010, וחלה עלייה עקבית בתמיכה הציבורית בנושא: מ-58% במדד 2010 ועד 72% כיום. הסקר של מכון סמית בוצע באמצעות הטלפון בקרב מדגם מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת.

"מבולבלת ומבוהלת", ח"כ גרמן (צילום: פלאש 90, חדשות)
יוזמת הצעת החוק, ח"כ גרמן | צילום: פלאש 90, חדשות

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה לסקר שש"קיים פער בלתי נסבל בין עמדות הציבור, כולל מצביעי הקואליציה, בעד תחבורה ציבורית בשבת לבין האטימות הפושעת של הקואליציה. למרות זאת ולמרות הצורך החיוני, משרד התחבורה אינו מאפשר זאת". רגב הוסיף כי "קשה לחשוב על הצעת חוק יותר הגונה ומידתית מזו של גרמן: ההחלטה על הפעלת קווים בשבת תעבור לידי התושבים, יופעלו רק הקווים החיוניים ובתדירות הנחוצה. לא יכול להיות שום נימוק סביר לדחיית ההצעה, חוץ מאשר כפייה דתית דורסנית לשמה והכניעה המבישה של הקואליציה לכוחנות הזו".

עוד הדגיש רגב כי הכפייה הדתית בנושא משניאה את היהדות על הציבור: "מי שסובלים מהמצב הקיים הן בעיקר שכבות חלשות - מעוטי יכולת, קשישים, בני נוער וחיילים, מי שאין להם רכב או אינם יכולים לנהוג. חמור מכך, מדובר גם בנושא של חיים ומוות: העדר תחבורה ציבורית בשבת מחייב את הצעירים והחיילים בחופשה לנהוג כשהם יוצאים לבלות ולשתות וכתוצאה מכך מגדיל את הסיכון שיפגעו בתאונות דרכים. אבל כיוון שמדובר בקשישים, בעניים ובצעירים מהמגזרים החילוני והמסורתי, הם שקופים מבחינת המפלגות החרדיות".

יוזמת הצעת החוק, ח"כ גרמן, אמרה שהסקר "מוכיח פעם נוספת כי מרבית הציבור מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת. התמיכה בנושא הולכת וגדלה מדי שנה והיא חוצה את מרבית המפלגות, לרבות הבית היהודי.  שוב אנו מוצאים כי מיעוט בכנסת, 5% מחבריה, מונע מממרבית הציבור להעביר חוק שיביא צדק חברתי  לאותן אוכלוסיות שאין ברשותן מכוניות ואיכות חיים לכלל הציבור".