נחיתת החירום של אל-על: הנוסעים שעברו הבוקר (שלישי) חוויה לא נעימה כשמטוסם ביצע נחיתת חירום בנתב"ג, מספרים כי צוות הטיסה פעל ללא דופי, והנוסעים מצדם הפגינו קור רוח. למעשה, קרובי משפחתם בישראל היו יותר לחוצים מהנוסעים שהיו באוויר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"בערך שעה אחרי הטיסה, אמרו לנו שיש תקלה במטוס שבעקבותיה אנחנו חוזרים לנתב"ג", אמר אחד הנוסעים בטיסה לחדשות 2 Online. "הבהירו כי אין בעיה בטיחותית וכי אפשר לנחות עם שני גלגלים היה והגלגל הבעייתי אכן לא יתפקד".

"הכל היה בסדר במטוס, הצוות היה מצוין ופעל כמו שצריך", הוסיפו הנוסעים. "לא היו בעיות, לא הייתה פאניקה בקרב הנוסעים. אחרי שנחתנו, רק אחר כך ראינו באינטרנט את הדיווחים. אנחנו לא הרגשנו מה שהרגישו על הקרקע. רק הילדים שלנו בארץ היו בפאניקה, לא אנחנו. לפני הנחיתה אמרו לנו להתכופף להחזיק את הידיים קדימה בתנוחת חירום. הנחיתה הייתה חלקה, אבל לקח קצת זמן לעצור כדי שהבלמים של הגלגלים לא יתחממו".

שרידי הצמיג זוהו באמצעות מערכת מכ"ם ישראלית

דני עומר, מנהל חטיבת התפעול ברשות שדות התעופה, אמר כי האירוע החל לאחר שעובדי השדה מצאו שאריות של צמיג על המסלול. "הבנו שמדובר במטוס של אל-על. עדכנו אותם, והחברה החליטה להחזיר את המטוס לארץ. הוכרז מצב חירום בו כל הכוחות נערכו למצב קיצון. לשמחתנו, המטוס נחת בשלום והנוסעים הורדו ממנו. המטוס עצמו יועבר לצוותי התחזוקה של אל-על כדי לבדוק את התקלה ולתקן אותה", הוסיף.

מרשות שדות התעופה נמסר עם סיום האירוע כי על מסלול 26 מותקנת מערכת ייחודית לזיהוי גופים זרים - מכ"מ קרקעי שהוא פיתוח ישראלי של חברת אקסמיקס. מיד לאחר ההמראה התקבלה התראת מערכת על כך שנותרו שמונה עצמים זרים על המסלול. בהתייעצות של גורמים טכניים באל-על התקבלה החלטה להשיב את המטוס לישראל.

החשש היה מפגיעה במערכות הידראוליות ובכנפיים

הזיהוי הוודאי של החלקים הביא להחלטה של מגדל הפיקוח על הכרזת מצב חירום. החשש היה שנפגעו מערכות הידרואליות והכנפיים משום שמדובר בגלגל אחורי פנימי. לצוותי החירום של נתב"ג שנפרסו במקום, הצטרפו כוחות כיבוי אש ממחוז מרכז, מגן דוד אדום, משטרת ישראל ופיקוד העורף.

המטוס, מדגם בואינג 737-800, ביצע טיסה של המותג המוזל של אל-על, UP, לפראג. המטוס היה באוויר כשעה עד שהקברניט, בעצה אחת עם אנשי אל-על, החליט להחזיר אותו לנחיתה בנתב"ג. כוחות חירום רבים נערכו לאורכו של המסלול הארוך ביותר בנתב"ג, ולאחר שהמטוס ביצע יעף מעל מגדל הפיקוח כדי שהפקחים יוכלו לראות מקרוב את כני הנחיתה של המטוס הוחלט לבצע את הנחיתה, שהסתיימה כאמור בשלום.

מחברת אל-על נמסר כי היא רואה בבטיחות הטיסה ערך עליון ואינה מתפשרת בנושא, קלה כחמורה. עוד נמסר כי על המטוס המדובר היו 174 נוסעים, שהועברו למטוס חלופי לאחר הנחיתה.