כל מי שנוסע בכבישי ישראל מדי יום עד לתופעה: כאוס של ממש מתחולל בדרכים, בהן יותר מדי נהגים מרשים לעצמם לעבור עבירות תנועה קשות ומסוכנות. חלק גדול העבירות מתבצע עקב אכיפה משטרתית דלילה במקרים לא מעטים, מה שפותח פתח לנהגים "לעשות מה שבא להם".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו  

מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2016 אירעו כ-20 אלף תאונות דרכים כאשר באותן תאונות נפגעו כ-22 אלף בני אדם. 378 בני אדם נהרגו בשנה החולפת - כשבממוצע נהרג אדם אחד בכל יום. הסטטיסטיקה עגומה וכואבת - ויש מי שמנסה לתת מענה למצב הזה ולמנוע כמה שיותר תאונות.

בתיעוד מיוחד של חברת Nexar שפיתחה אפליקציה ייעודית ללוחמה בתאונות הדרכים המספקת התרעות למניעת תאונות בזמן אמת ובשיתוף עמותת "אור ירוק", עולה תמונת מצב קשה במיוחד מכבישי ישראל: האפליקציה תיעדה מה קורה בכבישי הארץ ביום אחד - וגילתה נהגים רבים שחוצים צמתים באור אדום, אחרים שמתפרצים לנתיבים באופן שאינו זהיר - וגם הולכי רגל שמתפרצים לכביש.

״כולם מדברים על רכבים אוטונומיים ועל עולם שבו לא יהיו יותר תאונות דרכים, אבל בפועל מספר ההתנגשויות על הכביש עולה ב-10% מדי שנה״, אומר מנכ״ל Nexar, ערן שיר. ״הסיבה העיקרית לכך היא השימוש בסמארטפונים. אבל אנחנו הופכים את הטלפונים החכמים לחלק מהפתרון במקום לחלק מהבעיה״.

המאבק בתאונות הדרכים עולה שלב (צילום: חדשות 2)
המאבק בתאונות הדרכים עולה שלב | צילום: חדשות 2



״מערכות בטיחות מתקדמות מותקנות היום כל שנה רק ב-4 מיליון כלי רכב בעולם, מתוך 80 מיליון רכבים שעולים על הכביש ו-1.2 מיליארד שכבר נוסעים עליו. את הפתרון שלנו יכול כל אחד להתקין בחינם על הטלפון שיש לו בכיס, להניח על תושבת - ולצאת לדרך".

בכנס של עמותת "אור ירוק" ו"מידע כנסים" שייערך מחר, 28 במרס, ידונו בכלים החדשניים הללו שנועדו להילחם בתאונות הדרכים וגם בנושא אכיפת המשטרה והאפקטיביות שלה בצמצום תאונות הדרכים.

"לא ניתן להצליח במאבק בתאונות הדרכים ללא אכיפה חזקה ונראות גדולה של המשטרה בכבישים", מסר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "כשנהג רואה ניידת הוא מוריד את הרגל מהגז, לא משתולל ונוסע על פי החוק. לכן יש להוסיף 300 ניידות ו-300 שוטרים לאגף התנועה במטרה להגביר את הנראות והאכיפה בכבישים האדומים. רק כך נוכל להציל חיים".