יובל עטיה, מנכ"ל חברת נתיבים ומבנים שהפעילה את המנוף שקרס היום (שני) בבת ים, טוען כי זו הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה קרה לחברה. "ככל הנראה מדובר בכשל טכני", העריך עטיה בריאיון ל"תכנית חיסכון".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"מדובר במנוף עם רישיונות והיתרים, מסודר ומאורגן", אמר עטיה. "להערכתי זה כשל טכני, שמוקדם לדעת ממה נגרם. זה מנוף שהוצא לו היתר בנייה כדין. אין לי מושג איך זה קרה. כשאדע, ולבטח נתחקר את זה, נלמד את הנושא ונהיה יותר חכמים".

ארבעה בני אדם נפצעו כתוצאה מקריסת המנוף בבת ים. בתיעוד מצלמות אבטחה באזור הקריסה נראה המנוף ששימש אתר בנייה ליד הטיילת בעיר, מתמוטט מסיבה בלתי ברורה ונוחת על כביש ומגרש חנייה סמוכים. בין הנפגעים: מפעיל המנוף וגבר שהיה במכונית עליה קרס. המשטרה עיכבה לחקירה שני מנהלים האחראים על אתר הבנייה והפעילות בו.

קריסת עגורן בבת ים (צילום: לירן כהן)
קריסת המנוף בבת ים | צילום: לירן כהן

החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו לפצועים טיפול ראשוני בשטח ולאחר מכן פינו לבית החולים איכילוב שבתל אביב את מפעיל המנוף, גבר בן 30, כשהוא במצב קשה. בבית החולים התייצב מצבו, והוא מוגדר כעת בינוני.

בנוסף, הפראמדיקים פינו גבר בן 38 שהיה ברכב עליו קרס המנוף פונה במצב בינוני לבית החולים וולפסון שבחולון. שני פצועים נוספים, אב בן 49 ובתו בת ה-9 פונו אף הם לבית החולים במצב קל.

"זירה מורכבת". בת ים (צילום: צופי אש בת ים)
"זירה מורכבת". בת ים | צילום: צופי אש בת ים

"הגענו למקום בכוחות גדולים שכללו אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ואופנועים", סיפר חגי נתני, חובש מד"א שהגיע למקום וטיפל בפצועים. "מדובר בזירה מורכבת מאוד, מנוף בגובה של עשרות מטרים קרס על הכביש ופגע במספר רכבים. מפעיל המנוף כבן 30 נלכד ויחד עם כוחות הכיבוי חילצנו אותו תוך כדי טיפול רפואי והוא פונה במהירות בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים איכילוב כשמצבו קשה. גבר כבן 38 חולץ מרכב שנפגע מהמנוף, הוא היה בהכרה מלאה וסבל מפגיעות בכל חלקי גופו, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח והוא פונה גבר בן 49 וילדה כבת 9 שהיו בסמוך ונפגעו באורח קל משברי המנוף שקרס. כוחות גדולים של מד"א יחד עם שוטרים ולוחמי האש סורקים את הזירה על מנת לוודא שאין נפגעים נוספים במקום".

קריסת עגורן בבת ים (צילום: דוברות מד"א)
הנסיבות נחקרות. בת ים | צילום: דוברות מד"א

נסיבות הקריסה טרם התבררו, אך מבחינה ראשונית עולה כי מזג האוויר לא היווה גורם לתאונה. מהמידע שעלה מתחנות מטאורולוגיות שונות באזור, הרוחות לא עלו על 15 קמ"ש בזמן המקרה, וכי לא עבר ענן גשם באזור, העלול ליצור משבי רוח עזים. ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "ממידע ראשוני שנאסף עד כה עולה כי מדובר בעגורן שהוקם באתר הבנייה לפני כשבועיים כך שאחד מכיווני הבדיקה יתמקד בהלימה בין הקמת העגורן לנדרש בהנחיית מפקחת העבודה הראשית במשרד העבודה והרווחה, ולפיה טרם הקמתו יש לבצע סדרת בדיקות מקדימות, ובהן בדיקת ביסוס הקרקע עליה וקבלת אישור בודק מוסמך טרם הפעלתו הסדירה".

לפני כשבועיים דיווחנו על תנאי הבטיחות וההעסקה הבעייתיים של המנופאים והמחאה למען העובדים שלא הובילה לשינוי בשטח. כשבוע לאחר מכן, 150 מפעילי מנופים התפטרו מתפקידם במחאה על כשלי הבטיחות ותנאי העבודה הירודים.המנופאים המוחים טוענים כי כ-150 עובדים בפרוייקטים רבים של נדל"ן בכל רחבי הארץ הדגישו כי לא מדובר במחאה זמנית אלא בהתפטרות קבועה מעבודתם.