חקירת התאונה הקטלנית בכביש 1 ביום ראשון העלתה חשד לפיו נהג האוטובוס התעסק עם הטלפון הסלולרי שלו בזמן הנהיגה, דבר שגרם לו להתנגש במשאית שעמדה בצד הכביש. תיעוד מיוחד של חדשות 2 Online בשיתוף עמותת "אור ירוק" חושף כי לא מדובר במקרה יחיד, אלא בתופעה מדאיגה שבה נהגי אוטובוסים לא מרוכזים רק בנהיגה - גם כשהם נוסעים בכבישים מהירים.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בסרטונים שהגיעו לידינו נראים נהגי אוטובוס שונים, מכמה חברות, מתעסקים בטלפון הנייד שלהם בזמן הנהיגה. נהג אחד נראה לוחץ על מכשיר תיקוף הכרטיסים שלידו במהלך הנסיעה, ואחר נראה סופר שטרות כסף בזמן שרק זרועותיו מונחות על ההגה.

תיעוד במצלמה נסתרת מראה כי ישנם נהגי אוטובוס שלא מהססים לשלוף את הטלפון הנייד, גם בזמן הנהיגה ולהציץ בו. במקרה אחד אפילו נראה הנהג כשהוא מוריד לגמרי את שתי הידיים מההגה, על מנת לכתוב הודעה בטלפון.

"לנהג יש אחריות על חיי הנוסעים" (צילום: חדשות 2)
"לנהג יש אחריות על חיי הנוסעים" | צילום: חדשות 2

מסקר של עמותת "אור ירוק" עולה כי למרות הקמפיינים ההסברתיים ולמרות שרובו המוחלט של הציבור מודע לכך שלקרוא ולכתוב הודעות במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת, לא חל שום שינוי במהלך חמש השנים האחרונות במספר הנהגים המודים כי הם קוראים וכותבים הודעות במהלך נהיגה. מתוצאות הסקר עולה כי עדיין אחד מכל ארבעה נהגים, כ-23%, מודה כי הוא קורא וכותב הודעות במהלך נהיגה.

סקר: כל נהג רביעי מודה שהתכתב בזמן נהיגה

"נהגים מקצועיים חייבים לשמש דוגמה ומופת בכביש, זה המקצוע שלהם וזה מה שמצופה מהם", התייחס מנכ"ל "אור ירוק" שמואל אבואב לתופעת נהגי האוטובוסים המשתמשים במכשירים הסלולריים בזמן הנהיגה. "הם מסיעים עשרות בני אדם בכל נסיעה ואחראים על החיים שלהם, זו אחריות גדולה מאוד".

אבואב הדגיש כ מעבר לאחריות הנהגים, גם למעסיקים ובייחוד למשרד התחבורה יש אחריות לוודא כי הנהג שעולה על הכביש נוהג בצורה בטוחה ואחראית ושהוא עובר את ההכשרה המתאימה. "המשטרה חייבת להגביר את האכיפה גם נגד נהגי האוטובוסים שעושים שימוש בטלפון סלולרי", אמר. "כשנהג ידע שיש סיכוי שהוא ייתפס אם הוא ידבר או ישלח הודעה, הוא לא יעשה זאת".

זירת התאונה בחודש פברואר (צילום: פלאש 90)
זירת התאונה בכביש 1, השבוע | צילום: פלאש 90

בארה"ב ישנה הבנה כי היסח דעת בנהיגה היא אחת הסכנות הגדולות בכביש ולכן, 37 מדינות חוקקו באחרונה חוק האוסר על נהגים צעירים לעשות שימוש כלשהו (כולל דיבור בדיבורית) במהלך נהיגה. בנוסף, 20 מדינות חוקקו חוק האוסר על כל שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה לנהגים של הסעות תלמידים.

עד כמה היסח דעת בנהיגה מסוכן?

כמו כן, נתונים חדשים שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA) מראים כי אחת מכל חמש תאונות (17%) בארה"ב מיוחסות להיסח דעת בנהיגה. הנתונים תואמים את הערכת המשטרה, כי גם בישראל אחת מכל חמש תאונות דרכים מתרחשת בגלל היסח דעת.

הרשות לבטיחות בדרכים האמריקנית סיווגה את הסכנות הקשורות להיסח הדעת בזמן נהיגה וקבעה כי קריאה וכתיבה של מסרונים במהלך נהיגה מגדילות את הסיכון לתאונת דרכים פי 23 וכי חיוג בטלפון הסלולרי במהלך הנהיגה מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי שישה.