הטסט השנתי הוא הדרך של המדינה לוודא שכל הרכבים שנוסעים בכבישים תקינים - וכך שומרים על חיי הנהגים שלהם וגם על חיי שאר משתמשי הדרך. בדיקה מעלה, כי תמורת סכום כסף לא גדול אפשר להעביר במכון רישוי רכב שלחלוטין לא ראוי לעלות על הכביש, תוך סכנה גדולה לציבור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הרכב אותו ניסינו להעביר טסט הוא מודל 1995, עם מערכת היגוי גמורה, נזילות שמן ושני צמיגים שצריכים להיות מוחלפים. ויקטור עידן, שמאי רכב, קבע חד משמעית: אין סיכוי שהרכב יעבור טסט. מתנדב של עמותת "אור ירוק" הצטייד במצלמה נסתרת, וחיפש מישהו שיעביר את הרכב טסט בלי לשאול הרבה שאלות.

כשניגש המתנדב למוסך, שום דבר לא עמד בדרכו של המאכער בדרך לאשר את הרכב המסוכן. זה עובד כך: הנהג נותן 600 שקלים, והמאכער מעביר את הרכב טסט - יהיה מסוכן אשר יהיה. למחרת, במכון הטסטים, הרכב עומד על המסלול במשך חמש דקות בלי שהוא נבדק, והמאכער חוזר עם הטסט המיוחל.

ארכיון (צילום: חדשות 2)
מסוכן על הכביש - תקין ברישיון הרכב | צילום: חדשות 2

בשורה התחתונה: הגרוטאה עברה טסט וקיבלה את כל האישורים לנסוע על הכביש. כל הבעיות נעלמו תמורת סכום לא גדול. ויקטור שמאי הרכב התפלא: "זה עבר טסט? לא ייאמן". שמואל אבוהב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, קורא למשרד התחבורה להגביר את האכיפה על מכוני הטסטים, כדי לשמור על החיים של כולנו הנוסעים ליד המכוניות הללו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה יתרה את הממצאים שהתגלו, בכוונתנו לחקור ביסודיות את הנושא ולהעבירו להמשך חקירת משטרה. בנוסף לכך יינקטו כל האמצעים המנהליים והמשפטיים כנגד המעורבים בפרשה כולל בעלי המכון, עובדיו, והמאכערים שהעבירו את הרכב מבחן רישוי".