עיכוב בטיפול רפואי עלה לאישה במאור עיניה: בית משפט השלום בירושלים הורה לקופת חולים כללית לשלם פיצויים בסך 300 אלף שקלים לקשישה בת 72 הסובלת מטרשת נפוצה, לאחר שהיא התעוורה בעין ימין כתוצאה מרשלנות בטיפול רפואי שקיבלה.

הקשישה חולה זה שנים רבות במחלת הטרשת הנפוצה. בשל מחלתה הכרונית היא הייתה במעקב רפואי במרפאת העיניים של קופת החולים. בספטמבר 2004 אובחנה אצל הקשישה בעיה בעין ונמסר לה כי במקרה של החמרה - יהיה צורך לשקול ניתוח.

בעקבות האבחון ניסתה הקשישה לקבוע תור לצורך מעקב עוד באותו היום, אך נאמר לה כי עליה להתקשר במועד מאוחר יותר. בסופו של דבר נקבע לה תור לביקורת רק שלושה חודשים לאחר מכן.

ביקשה להקדים את התור - ונדחתה

אילוסטרציה (צילום: AP)
הקשישה איבדה את הראייה בעין ימין. אילוסטרציה | צילום: AP

כחודשיים לפני הניתוח שנקבע לה, החלה הקשישה לחוש בתופעות של כתמים שחורים בעינייה. לטענתה, היא פנתה מיד למרפאה וביקשה להקדים את התור שנקבע לה, אך נענתה בשלילה. גם כאשר פנתה מספר פעמים נוספות לקופת החולים וחזרה על בקשתה - היא נדחתה.

התובעת צירפה לכתב התביעה הצהרה של מומחה לרפואת עיניים שקבע שהעיוורון נובע כתוצאה מהעיכוב במתן הטיפול. בהתייחסות של כללית נטען כי לנתבעת הוצע להקדים את התור ולהיבדק על ידי רופא אחר מזה שטיפל בה בתחילה, אך היא דחתה את ההצעה, ולכן נמסר לה כי יהיה עליה לחכות למועד המקורי של הבדיקה.

בית המשפט קיבל את טענת הקשישה לפיה מרפאת העיניים בה טופלה לא התייחס ברצינות המתאימה לתלונותיה ולא קבעה לה תור מוקדם יותר אצל רופא העיניים, בכך קבע שקופת חולים היא האחראית הבלעדית לעיוורונה.

"אבחון בזמן היה מביא לראייה טובה"

בחוות הדעת שהגישה הקשישה נקבע באופן מפורש כי "כל הסיכויים שאבחון בזמן וניתוח בזמן של הקשישה היו מביאים להצלחה של הניתוח ולראייה טובה". עוד נקבע כי האיחור באבחון הבעיה הרפואית נבעה כתוצאה מרשלנות של הפקידות בקופת החולים.

עקב נכותה וסבלה של הקשישה, הורה השופט לקופת חולים כללית לפצות אותה בסכום של 300 אלף שקלים בגין הכאב והסבל שנגרמו לה. בנוסף, פסק השופט כי על קופת חולים כללית לשלם לתובעת את הוצאות שכר הטרחה לעורך הדין והוצאות משפט.