החוליה החסרה במלחמה בסרטן (צילום: חדשות)
החוליה החסרה במלחמה בסרטן | צילום: חדשות

מחקר חדש חושף חוליה שנעלמה עד עכשיו מעיניהם של החוקרים, חוליה ששופכת אור על הדרך בה תאים מגנים על עצמם. החוקרים גילו כיצד גן המכונה P53 מסוגל, לפעמים, לחסום התפתחות של גידולים. לטענת החוקרים, לתגלית יש השפעות מרחיקות לכת לטיפול במחלת הסרטן ובאיבחון המחלה.

המחקר שפורסם בירחון הרפואי "גנים והתפתחות", נערך על ידי מדענים מסינגפור ומאוניברסיטת דאנדי. הגן P53 זוהה לראשונה לפני 30 שנה, אז הוא אופיין כגן חשוב מאוד הדואג לכך שגנים פגומים יהרסו את עצמם. במחצית ממקרי הסרטן הגן עשוי להיות פגום או לא פעיל, במצב הזה התאים הפגומים מצליחים לשכפל את עצמם וליצור גידול סרטני בגוף.

במחקר האחרון, מצאו המדענים דרך לגרום לדג לשנות צבע ברגע בו הגן פעיל, כדי לגלות כיצד הוא עובד.
הם בדקו ומצאו שהגן המדובר הוא לא רק פרוטאין שחזק בהגנה על הגוף, אלא גם משמש כמתג הפעלה לשחרור איזופורם (חלבון). סוג הדגים שנחקר יכול לעמוד בקרינה, משום שהוא נושא בגופו את ה-P53 ומפני שהגן מתקן את הנזקים שיוצרת הקרינה. אולם ללא האיזופורם, הדגים שנבדקו מתו בשניות מרמת הקרינה. "מתג ההפעלה" שמצוי בידי הגן הוא הכרחי לעמידה בטיפולי הקרינה במחלת הסרטן.

"השלכות מרחיקות לכת על פיתוח תרופות לסרטן"

"הפעילות של P53 קריטית לאופן שבו טיפולי כימותראפים ורדיותראפים מחסלים תאים, מפני שהטיפולים פועלים בחלקם על ידע עידוד תאים להרס עצמי, בתגובה לנזקים ב-DNA", אומר סר דיוויד ליין, אחד המדענים שעומדים בראשו של המחקר, "כשנבין יותר איך הגן פועל ביחס לתאים הפגומים נוכל לדעת איך למנוע מתאים להפוך לסרטניים".

חוקר עמית בשם לסלי ווקר מהאיגוד הבריטי לחקר הסרטן הוסיף כי "לגילוי דרכי הפעולה של הגן יהיו השלכות מרחיקות לכת על פיתוח של טיפול טוב יותר ותרופות יעילות יותר במלחמה שאנו מנהלים בסרטן ובדרכים לגילוי המחלה".