בימים שלאחר ממצאי תחקיר העופות שפורסם בחדשות 2, הלקוחות מגיעים מלאי חששות למרכולים. בעומדם מול זגוגיות הקצביות, טוענים הקונים כי הם לא יוותרו על המאכל האהוב, אך הביעו תקווה שהמוצר שהם רוכשים נקי מחיידקים - למרות שהתחקיר חשף את הליקויים בטיפול בעוף, שעלולים להוביל לזיהום. לאחר פרסום התחקיר נחשפו מחדלים נוספים, הוספו פקחים ומצלמות מעקב יותקנו בבתי המטבחיים. כיצד הוא השפיע על הקונים - ועל רשתות השיווק?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

כתבת חדשות 2 Online, שצוידה במצלמה נסתרת, תיעדה את המתרחש ברשתות השיווק אחרי חשיפת התחקיר המטלטל. "זה כבר לא קשור לעניין של צער בעלי חיים", אמרה אחת מהקונות במרכול. "אנחנו אוכלים את הכל עם המחלות הללו. בכל פעם אנחנו שומעים על משהו אחר, מה כבר נשאר לנו? צריך לקוות שהכל יהיה בסדר".

קצב באחד המרכולים של רשת "מגה" המחיש בעינינו כיצד נראה עוף שאמנם עבר את הבדיקות הנדרשות, אך לא נראה תקין למכירה: "רואה את זה, זה בצורה של פרח. זה עוף שעבר טראומה, אני לא אוכל את זה - בשבילי זה לא כשר", הסביר. לאחר מכן, הוא השיב את העוף הבעייתי לדוכן והסביר בבדיחות: "את זה אמכור רק למי שבעונש". הקצב ניסה להרגיע את הכתבת שהתחזתה לקונה ואמר כי העופות שנמכרים ברשת לא עברו טראומות שכאלה והוסיף האשמה כלפי תחקיר חדשות 2: "הם עשו את זה בכוונה כדי שכולם ירצו להיות צמחונים".

"תמשיכי לקנות כמו שהיה"

גם ברשת "שופרסל" דאגו עובדי מחלקת הבשר להבהיר כי אפשר להמשיך ולקנות עוף ללא חשש. "תמשיכי לקנות כמו שהיה", טען הקצב. כשנשאל המוכר האם להאמין לתחקיר העוף, הוא אישר את הדברים שתועדו אך מיהר להבהיר כי ברשת השיווק עובדים עם המשחטות הכי טובות.

"דבר ראשון, זה שהעוף שבור, לא אומר שהוא חולה" אמר הקצב בשופרסל בשונה מחברו ב"מגה". לדבריו, "יש וטרינרים שבודקים את העוף ואם הם מוצאים שהסחורה ראויה, אז כנראה שהיא ראויה". הקצב הוסיף כי למרות התחקיר, הוא ממשיך באופן אישי לקנות ולאכול עוף.

בסניף אחר של רשת המרכולים הגדולה טען הקצב כי הווטרינרים עושים את עבודתם וגם אם מגיע עוף שחולה בסלמונלה, החיידקים מתים בבישול או בהקפאה. "אם יש משהו מסוכן, אם זה לא מת במקפיא, אז זה מת בבישול", טען. אחת הלקוחות מיהרה להסכים ואמרה: "זה דווקא נורא הגיוני, לא?".

סומכים על הזיכרון הקצר של הלקוחות? (צילום: חדשות 2)
סומכים על הזיכרון הקצר של הלקוחות? | צילום: חדשות 2

ברשתות השיווק ככל הנראה סומכים על הזיכרון הקצר של הצרכן הישראלי ומקווים שהירידה במכירות מוצרי העוף יהיו זמניות בלבד. "השבוע זה משהו אחר, באמת קונים פחות", אמר הקצב. "את התקופה הזאת שוכחים, ואחרי שבוע - שבועיים עוד פעם ממשיכים".

תגובת רשת מגה:

"בהמשך לפנייתכם בדקנו מיידית את פרטי המקרה. מדובר במוצר שאושר תברואתית על ידי כל גורמי בקרת איכות המזון ואין בו סכנה לבריאות הציבור. בהתאם לתנאי האיכות המחמירים שלנו, מוצר זה אינו משווק ללקוחות בשל פגמים שנוצרו במראה העוף במהלך תהליך השחיטה, כפי שהוסבר בצורה שקופה וכנה על ידי קצב הסניף. אנו שומרים על סטנדרטים תברואתיים מחמירים ומקפידים על איכות וטריות מוצרי הבשר והעוף בהתאם להנחיות ונהלי משרד הבריאות. התנהלותו של הקצב הייתה חריגה ולא תואמת את הנחיות הרשת, קיימנו עם העובד שיחת הבהרה ובהתאם לכך ביצענו ריענון לכל עובדי הקצביות".