הבניין המפואר והזוהר של התיאטרון הלאומי "הבימה" מכיל היסטוריה של תרבות עשירה, אבל מה קורה מאחורי הקלעים - בחדרים הפנימיים ובמשרדי ההנהלה של התיאטרון? "התיאטרון הלאומי במצב רע והתרופה שהוא קיבל היא התרופה הלא נכונה ובמינון גבוה, וכשאתה נותן תרופה לא נכונה ובמינון גבוה, החולה לא יחלים, החולה עלול למות", אמר לחדשות 2 השחקן והבמאי אלון אופיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לפני שלוש שנים שברו עובדי הבימה את הכלים והשביתו את התיאטרון הלאומי. המשכורות לא שולמו וכספים לא הועברו לקרנות הפנסיה. ההנהלה אמרה שאין כסף והמדינה נחלצה להציל את התיאטרון. במסגרת תכנית ההבראה הזרימה המדינה 45 מיליון שקלים להבימה בשלוש שנים האחרונות.

לתיאטרון גם הוצמד חשב מלווה מטעם משרד האוצר, ועדיין עדויות רבות של שחקנים ועובדים בהבימה שהגיעו לחדשות 2 מציירות תמונה מטרידה מאוד של ההתנהלות הכספית בתיאטרון, בראשות מנכ"לית התיאטרון אודליה פרידמן.

"החולה עלול למות". אופיר (צילום: חדשות 2)
"החולה עלול למות". אופיר | צילום: חדשות 2

"זה שלא מעבירים כספי פנסיה - זה מספיק פלילי"

בנובמבר האחרון שלחה חברת כלל פנסיה וגמל מכתב התראה לכל שחקני הבימה שבהסכם הקיבוצי ובו נכתב שבשלושת החודשים האחרונים דמי הפנסיה לא הועברו על ידי המעסיק הבימה. במכתב הזהירה החברה את השחקנים שאם לא יועברו הגמולים לקרן, כלל תיאלץ להפסיק את הכיסוי הביטוחי שלהם.

"זו ההתנהלות של אודליה, זה שהיא לא מעבירה כספי פנסיה אני חושבת שזה מספיק פלילי", אמרה עובדת לשעבר במחלקות ההנהלה של הבימה. "היא מורידה מהעובדים את כספי הפנסיה, היא מורידה קרנות השתלמות, היא מורידה כל מה שצריך להוריד מהתלוש, הכל יורד. עובדים שעזבו אותנו היו מצלצלים ואומרים 'חסר לנו כסף בפנסיה, מתי זה יגיע, אנחנו כבר לא עובדים בתיאטרון'".

הלנת שכר לשחקנים ולעובדים הפכה לעניין שבשגרה בתיאטרון הלאומי. שחקנית לשעבר בהבימה סיפרה שכמעט בכל תלוש משכורת ציפתה לה הפתעה מאוד לא נעימה. "קרה לי לא פעם ולא פעמיים שהורידו לי כספים במשכורות ברגע האחרון", היא טענה. "כשהייתי מתלוננת בפני מנהלת החשבונות היא אמרה לי 'תפני את התלונות שלך לבני צרפתי (סמנכ"ל), כי הוא זה שמורה לי למי לקצץ ולמי לא לקצץ'".

המנכ"לית פרידמן (צילום: חדשות 2)
"זו ההתנהלות שלה". המנכ"לית פרידמן | צילום: חדשות 2

טענות על הלנות שכר והטרדות מיניות

עובדות במחלקות ההנהלה מספרות כיצד בוצעה מדי חודש הלנת השכר בהבימה: "היינו מורידות לשחקנים ולעובדים כסף כל חודש. היינו מורידות כסף. חצי שעה לפני שהמשכורת עוברת היינו מקזזות לעובדים את הכסף, היינו מורידות לאנשים. לזה הורדנו אלף ולזה הורדנו 2,000 ולזה 4,000... ככה צמצמו עלויות".

כשההצגות עוזבות את אולם הבית בתל אביב ונודדות לפריפריה, מסתבר שהקהל שמשלם מחיר מלא לא מקבל תמורה מלאה. "ההצגה שאני נסעתי איתה, כאשר היא נסעה להצגות מחוץ להבימה, אז היא עלתה עם שני שלישים מהתפאורה והתאורה", סיפר השחקן אלכס אנסקי. "כדבר הזה לא נשמע. יש הצגות שחלק מהעלילה מתרחשת ממרפסת של קומה שנייה, ומחוץ לעיר ההצגה נוסעת בלי המרפסות".

עדויות רבות שהגיעו לחדשות 2 מספרות על הטרדות מיניות חוזרות ונשנות ממספר אנשים שונים בתיאטרון שלא מטופלות על ידי ההנהלה. "היה מישהו שהיה מקורב לבכירים והיה פשוט מטריד מינית בצורה מאוד מאוד גסה, בצורה שלא משתמעת לשתי פנים", סיפרה שחקנית לשעבר בתיאטרון. "שחקניות ועובדות היו מפחדות להתלונן ולא רצו להתלונן".

בריאיון חגיגי שהעניקה לגלובס לפני חצי שנה, הכריזה המנכ"לית אודליה פרידמן שתיאטרון הבימה סיים את השנתיים האחרונות ברווח תפעולי של כחמישה מיליון שקלים. אולי זאת הסיבה שאחרי שנים ארוכות של שתיקה, החליטו העובדים לדבר.

"לא נשמע כדבר הזה". אנסקי (צילום: פלאש 90)
"לא נשמע כדבר הזה". אנסקי | צילום: פלאש 90

מהתיאטרון הלאומי הבימה נמסר בתגובה: "תיאטרון הבימה הצליח חרף הקשיים הכלכליים להתייצב כלכלית לאחר שנמצא כבר מספר שנים בתהליך של יישום הסכם הבראה אשר מפוקח על ידי חשב מלווה וע"י משרד האוצר ומלווה, מטבע הדברים, במחיר של פיטורים וקיצוצים, שכתוצאה מהם אנשים נפגעים.

בנוגע לטענות בעניין אי תשלום פנסיה, הבימה הגיע לאחרונה להסדר עם קרנות הפנסיה וכל הכספים שולמו במלואם כולל כספים עתידיים, בצירוף ריבית. אין ולו עובד אחד שאיבד זכויות פנסיוניות כלשהן.

התיאטרון משלם לכל עובדיו את מלוא הזכויות הסוציאליות על פי המחויב בחוק ועל פי הסכמי העבודה ללא הבדל בין השחקנים הצעירים לבין השחקנים הותיקים.

מעולם לא ניתנה לחשבת השכר של התיאטרון הוראה מהנהלת התיאטרון להפחית תשלום עבור הצגות ו/או חזרות ו/או שעות עבודה. דפוס התנהלות המתואר לא קיים בהבימה.

בעניין התפאורה החלקית וצוות שחקנים חלקי בהצגות המועלות בפריפריה - לעיתים נעשה שינוי כזה או אחר בתפאורה הנובע אך ורק מאילוצים טכניים. במקרים בהם שחקנים לא מגיעים בשל אילוצים שונים, יש להם תמיד מחליף שממלא את התפקיד במלואו. תיאטרון הבימה רואה עצמו מחויב להופיע בכל מקום בארץ.

רונית עוזיאל לא פוטרה אלא התבקשה לעבור לתפקיד אחר ללא פגיעה בשכרה ובתנאי העסקתה, וזאת לאחר שנמצאה לא מתאימה לתפקיד. מחליפתה, עינת, היא אכן אחייניתה של חברת דירקטוריון אך מדובר בעובדת מסורה ומקצועית, שהתקבלה לאחר שניתנה חוות דעת משפטית אשר גורסת כי אין שום מניעה בהעסקתה. תשובות מלאות בעניין זה ניתנו לנציב תלונות הציבור.

בין עודד פלדמן לבין הבימה קיים הסכם בדבר רכישת הזכויות שלו בהצגה שלמה המלך ושלמי הסנדלר ומלכתחילה התיאטרון הפיק, העלה ותפעל לבדו (ללא פלדמן) את המחזמר.

התיאטרון והמנכלי"ת מתייחסים בחומרה רבה לנושא הטרדות מיניות ומקיימים את החוק למניעת הטרדה מינית ככתבו וכלשונו. כל השנים מכהנת אחת העובדות או השחקניות כממונה על הנושא ודלתה פתוחה בפני כל עובדת ועובד. הממונה בשנתיים האחרונות לא קיבלה במהלך עבודתה כל תלונה ולא הגיע לידיעתה של המנכ"לית כל מידע על הטרדות מיניות, אשר לא טופל. שתי ממונות על ההטרדות המיניות לשעבר עזבו את התיאטרון מרצונן וללא קשר לתפקידן".