כשנידאא נכנסה לכיתה בתחילת שנת הלימודים היא לא ידעה למה לצפות. זו הייתה הפעם הראשונה שהיא מלמדת תלמידים יהודים. מאות מורים ערבים מצטיינים כמו נידאא שולבו השנה בבתי ספר יהודיים במסגרת יוזמה שנועדה לפתור שתי בעיות. האחת היא שבמגזר הערבי יש אינפלציה של מורים והשנייה היא שבמגזר היהודי יש לפעמים מחסור במורים. לצד פתרון לבעיות אלו, מדובר על הזדמנות טובה לשבור סטיגמות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"בהתחלה הם חשבו שאני מורה לערבית, אבל הסברתי להם שאני המורה חדשה שלהם למתמטיקה", כך מתארת את החוויה נידאא רביע מורה למתמטיקה בבת הספר "גוונים" שבקדימה. "מורה שבא לבית ספר, הוא לא רק בא להעביר את מקצוע המתמטיקה, יש גם את התרבות שאפשר להעביר ולחשוף אותה בפני התלמידים".

"במדינת ישראל אנחנו חיים ולומדים בנפרד, ולכן יש פחדים, יש חוסר היכרות ויש דעות קדומות. אבל בבית הספר אפשר לראות את התוצאה של שילוב, של ניסוי מוצלח", אומר מייק פרשקר מייסד ומנכ"ל עמותת "מרחבים".

התוכנית הפכה לתוכנית רשמית של משרד החינוך

מה שהתחיל כיוזמה מקומית של עמותות "מרחבים" ו"קרן אברהם", הוא עכשיו תוכנית רשמית של משרד החינוך אשר נערך לקליטה של 500 מורים ערביים בבתי ספר יהודיים.

עיסאם שחאדה מלמד ערבית מדוברת בבית ספר יהודי סאלד בירושלים. גם במקרה זה הלימודים גולשים הרבה מעבר לשפה. במבצע "עמוד ענן" עיסאם ירד עם הילדים למקלטים וניסה לענות על השאלות שלהם.

"שאלו אותי אם אני עם הערבים או עם היהודים בזמן המלחמה. עניתי בתשובה מאוד ברורה - שאני נגד מלחמה", מספר עיסאם.

המחקרים מראים ששיבוץ המורים הערבים היה מוצלח ביותר מ-90% מהמקרים ועזר לשנות דעות קדומות שהיו לשני הצדדים - למורים ולתלמידים. וההורים, הם מרוצים שהילדים מקבלים מורים מצטיינים לא משנה מאיזה דת.