"יש לאפשר אוטונומיה תרבותית בחינוך במגזר הערבי" - כך אמר היום (ג') שר החינוך הרב שי פירון, שהכריז על צורך בשינוי עמוק במערכת החינוך במגזר. פירון, שנשא דברים בכנס באוניברסיטת תל אביב, אמר כי "אנחנו מספיק אמיצים ומספיק בטוחים בהיותה של המדינה יהודית ודמוקרטית, על מנת לתת לאוכלוסיות שונות לבטא את האתוס שלהן".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"צריכה להיות חשיבה מחודשת ביחס שבין הרגולציה לאוטונומיה בתוך החינוך הערבי", הבהיר שר החינוך בנאומו בכינוס השנתי השלישי של הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים. "אסור לפחד מכך - פחד מוביל לשנאה, שנאה מובילה לקיטוב וקיטוב מוביל לאסונות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מתחים מיותרים. צריך להיות מקום מרווח יותר בעיצוב גיבוש תכני הלימודים. חלק מהדברים כרוכים במידה רבה של אמון הדדי. אפשר לעשות את השיח מתוך מרירות ויש כאן הצדקה, אבל עדיין עשינו צעדים רבים בוני אימון והם לא קשורים לדעות פוליטיות. זהו חוט השדרה העמוק של מדינת ישראל".

האם הצהרתו תאפשר את חידוש לימודי הנכבה בבתי הספר הערבים, שנאסרה ב-2009 על ידי שר החינוך הקודם גדעון סער? בצאתו מהאולם, אמר השר פירון לחדשות 2 Online כי "אני לא אוהב שהופכים רעיונות גדולים לסטיקר או לסיסמה, אבל אלו דברים שיש לבחון אותם".

"יש צורך בצמצום הפערים"

קודמו של פירון במשרד החינוך, גדעון סער, אסר ב-2009 על לימוד הנכבה בתכנית הלימודים הרשמית במגזר הערבי. "אין כל סיבה שבתוכנית לימודים רשמית של מדינת ישראל תוצג הקמת המדינה כשואה או אסון", הבהיר אז סער, שהדגיש כי "מערכת החינוך אינה אמורה לתרום לתהליכים של דה לגיטימציה למדינה, שגם מגבירים תהליכי הקצנה במגזר הערבי. אין מקום ללגיטימציה לשימוש במושג הנכבה ללימוד ילדים בני שמונה". 

בהמשך דבריו בכנס השר פירון הדגיש כי "מערכת החינוך של מדינת ישראל לא טיפלה כפי שצריך בצורה ראויה במערכת החינוך הערבית. אם אומרים את זה בפה מלא, יש סיכוי שזה ישתפר". פירון, אשר נשא דברים בכינוס השנתי השלישי של הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים באוניברסיטת תל אביב, חידד כי קיים צורך בצמצום הפערים בין המגזרים "גם ברמת הציוד וגם ברמת התכנים, באופן שווה בכל המגזרים במדינה".

שר החינוך ציין כי יש להקפיד על "מינוי שקוף וראוי של מורים ומנהלים במגזר הערבי ובמיעוטים, נעשה כל מה שצריך שתהיה שקיפות. יש אנשים רבים וראויים בעלי תארים מתקדמים, שיכולים גם להשתלב במערכת החינוך הישראלית ולא רק כמורים לערבית, השילוב הוא דו סטרי". כמו כן, קרא פירון לחידוש תכניות חינוכיות כגון תנועות נוער ומתנ"סים, אשר לדבריו "מחנכים מסביב לשעון".

ממשר החינוך נמסר בתגובה כי "מדובר בפרשנות מוטעית של הכתב לדברי השר".