בדרך לחידוש הלימודים? מכון גרטנר, המכון הלאומי לחקר אפידמיולוגיה שמייעץ לממשלה במאבק בקורונה, פרסם היום (חמישי) מסמך שבו קרא להחזיר את הלימודים באופן מדורג ביותר ובמתכונת שמרנית של שבוע-שבוע. הראשונים לחזור, כך נכתב בהצעה, יהיו תלמידי הגן וכיתות א'-ג' - לא בעת ובעונה אחת, במחזור של ארבעה ימי פעילות ועשרה ימי מנוחה, תוך פיצול הכיתות לקבוצות קטנות, מדידת חום לתלמידים ושמירה על היגיינה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מהמסמך עולה כי אופן החזרה ללימודים תלוי ביכולת המדינה להכיל התפרצויות מקומיות. אם זמן ההמתנה מהופעת סימפטומים לאימות ובידוד לא יהיה קצר בהרבה משבוע, מומלץ להשיב תחילה את קבוצת הלימוד שתיבחר - גנים או כיתות נמוכות - במתכונת של ארבעה ימי לימוד ועשרה ימי חופש, גם אם ניתן ללמד ברצף. עוד נכתב כי יש לאפשר להורים המעוניינים בכך להמשיך עם ילדיהם במסגרת ביתית, תוך הנחיות מתאימות, מכיוון שבכל מקרה צפויים מקרי הדבקה במערכת החינוך.

קורונה - ילדים (צילום: reuters)
צילום: reuters

לפי ההצעה, בשלב זה תלמידי כיתות ד'-י"ב לא יחזרו ללימודים. הכיתות יפוצלו לשתי קבוצות לפחות תוך הושבת ילד יחיד בכל שולחן וגני הילדים יפוצלו לקבוצות של עד 15 תלמידים בקבוצה שילמדו בימים נפרדים - והם יפוצלו ל-3-2 קבוצות נוספות בתוך הגן ויועסקו על ידי הסייעות. מורי כיתות ד'-ו' ילמדו את הקבוצות שפוצלו בכיתות א'-ג'.

עוד ממליץ מכון גרטנר לקיים בבתי הספר ובגני הילדים ימי לימודים ארוכים תוך הפעלת צהרונים שיאפשרו להורים להפיק ימי עבודה ארוכים. הכניסה למוסדות החינוך תהיה מותנת בחיטוי ידיים ובדיקת חום, ותהיה הקפדה על היגיינה. כותבי המסמך הדגישו כי החזרה ללימודים וצמצום החופשות תלויים בקיומו של מערך בדיקות ובידודים יעילים ומהירים באוכלוסייה וכי החזרה ללימודים תהיה בהתאם לשיעור ההידבקות בנגיף קורונה בכל יישוב.

"אם אכן ילדים הם גם א-סימפטומטיים בהסתברות גבוהה מהממוצע באוכלוסייה, וגם בעלי כושר הדבקה לא זניח, קיים חשש כי ילד נשא שיגיע לכיתה ידביק חלק מחבריו, שידביקו בני משפחה נוספים", נכתב במסמך. "אם מקור ההדבקה של הילד המקורי לא התגלה בעצמו, אנו עלולים לגלות מספר גדול יחסית של חולים חדשים - ובאיחור. לכן מערך תחקור ובידוד אפקטיבי חשוב באופן כללי כחלק מתהליך היציאה, ומקבל משנה חשיבות בהקשר של מערכת החינוך. המערך צריך להיות מסוגל לאתר מוקדי התפרצות הקשורים בכיתות הלימוד ולבודד את מעגלי הדבקה במהירות גבוהה".