למה לא אוסרים לגמרי על סמארטפונים בשיעורים? התשובה לא פשוטה. התלמידים, ולעיתים גם המורים, מכורים, ובמשרד החינוך לא בטוחים שזו גזירה שאפשר בכלל לעמוד בה. כיום כל מורה מחליט על המדיניות בעצמו: האם הוא רותם את הטלפון החכם ללמידה או מנהל משחק של חתול ועכבר עם התלמידים - שרק רוצים להעיף עוד מבט בווטסאפ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"את האמת בשיעור אני בטלפון, באינסטגרם, טוויטר, לפעמים בווטסאפ", מתוודה תלמיד כיתה ט'. "זה די קשה לי שאני נמצא עם הטלפון בכיס, גם כשהוא על השתק אני מרגיש את הרטט כששולחים לי הודעה ואני חייב לדעת מה קורה. אני לא יכול פשוט לשים את זה בכיס ולהתעלם מהכל".

ההתנתקות מהטלפון הסלולרי היא אחד האתגרים הגדולים של התלמידים כשהם נכנסים היום לכיתה. "נומופוביה - זה קיצור של המילה 'נו מובייל פוביה'", אומר מנדי רבינוביץ' מנהל החטיבה העליונה בית בירם בבית הספר הריאלי העברי חיפה. "יש אומרים שזה הולך להיכנס למילון ההתמכרויות הרשמי. תלמידים שמכורים למכשיר הסלולרי ולא יכולים בלעדיו. כשאתה מנסה לקחת אותו אתה רואה סימנים של מצוקה רגשית".

"מדליקים את המקרן עם האייפון"

אז מה התלמידים עושים עם הנייד בזמן השיעור? מתכתבים ביניהם וגולשים ברשתות החברתיות. את הטלפון, מספרת תלמידה, הם מחביאים בקלמר או בתיק. יש תלמידים שגם מצלמים את המורה ושולחים את התמונה בווטסאפ עם כיתובים מצחיקים.

"הכיתה שלי מצאה שיטה דרך האייפון להדליק את המקרן וככה התחלנו לשגע את המורים", אומרת תלמידה, "וחלק מהמורים התעצבנו מזה ופשוט לא הבינו איך".

ווטסאפים ומיילים בכיתה (צילום: חדשות 2)
ווטסאפים ומיילים בכיתה | צילום: חדשות 2

לפי הנחיות משרד החינוך, השימוש בטלפון נייד במהלך בחינה כמובן אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב כבוי. הנהלת בית הספר רשאית גם לאסור על הבאת מכשירים ניידים כלל לבית הספר.

העונשים שקבע משרד החינוך הם שיחת בירור עם התלמיד, הפקדת המכשיר במזכירות בית הספר או בחדר המנהל עד לסוף יום הלימודים, יידוע או הזמנת ההורים לשיחה ובמקרים של שימוש חוזר ענישה, כולל כתיבת עבודה בנושא.

אבל ההנחיות האלה הן יותר בגדר המלצות. בפועל המנהלים והמורים רשאים להחליט בעצמם כיצד לנהוג. "כמובן שאנחנו מעדיפים שהטלפונים יהיו מחוץ לבית הספר בכלל ותלמידים צריכים לדעת שבשעות שיש לימודים הטלפונים כבויים ובתיק", מבהירה רחל מתוקי, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. "בזמן ההפסקה הם יכולים לעשות מה שהם רוצים".

מה עושים עם ההעתקות במבחנים?

אבל יש דרך נוספת. בכיתה בבית הספר הריאלי בית בירם בחיפה התלמידים לומדים בעזרת הטלפונים הניידים. המורים יודעים שהם מנצלים את זמן הלימוד גם כדי לקרוא ווטסאפים אישיים ומיילים, אבל זה לא מפריע להם. מבחינתם, מוטב שיעשו זאת כך, תוך כדי לימוד, מאשר בהיחבא.

"הם בטוח בודקים אם נכנסה הודעה בווטאספ, או הגיע מייל, ובזה סגרנו את הפינה, שהם לא ייצטרכו אחר כך להכניס את היד לתוך התיק כשהם חושבים שאף אחד לא יראה", מסבירה רעות נוימן מורה בבית הספר, המאפשרת שימוש בטלפונים החכמים בכיתה.

מורות בחיפה. הנייד כלי ללימוד?
מורות בחיפה. הנייד כלי ללימוד? | צילום:

בכיתה הסמוכה הניידים נאספים בתחילת השיעור ומוחזרים רק בסופו. אותו בית ספר וכמעט לכל מורה מדיניות אחרת. "יש את המורים שבאמת בעד ומשתמשים ומלמדים את הילדים או הילדים מלמדים אותם את סיפור הטכנולוגיה, ומצד שני יש את המורים ששומרים על התקשורת הבין-אישית, שיח, דיון, ספר", אומרת לאה גוטמן מורה להיסטוריה בבית הספר.

אחת הדילמות היא מה לעשות עם תלמיד שבמקום לכתוב ולהתרכז בנושא מעדיף לצלם את הלוח? העניינים מסתבכים עוד יותר כשמדובר במבחנים. המורים אוסרים אבל זה כנראה מאוחר מדיי. התלמידים מיומנים עד כדי כך שמספיקה להם רק שנייה או שתיים. "בקלות אפשר להוציא את האצבע ולצלם והנה אני צילמתי את כל המבחן בשביל חברים שלי ובאותה מידה גם הם מצלמים לי", מספרת תלמידה.