לומדים בכיתה (ארכיון) (צילום: מנשה לוי, חדשות)
אילוסטרציה | צילום: מנשה לוי, חדשות

במשך עשור נרשמה עלייה די יציבה בשיעור התלמידים שמקבלים התאמות (הקראה והכתבה) בבחינות המיצ"ב, והוא עמד בשנה שעברה על 15%. השנה הנתון זינק ב-6% לאחר שהתלמידים קיבלו הקלות באופן מוגזם כשהשיבו על הבחינה. בשל כך, ברשות למדידה והערכה במשרד החינוך החליטו לגנוז את תוצאות המתמטיקה והאנגלית לכיתות ה'. במשרד החינוך נכנסו ללחץ והחליטו לשחרר הערב (ראשון) את כל נתוני המיצ"ב.

לתוצאות המיצ"ב המלאות לחצו כאן

המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) היא בחינת הערכה שמתקיימת בארבעה מקצועות ליבה: שפת אם (עברית או ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. מהנתונים שמשרד החינוך פרסם ניתן לראות כי אמנם ההישגים די יציבים ביחס לשנים קודמות, אך לא נרשם צמצום של ממש בפערים השונים בחברה שהתגלו בעבר.

הזינוק בשיעור מקבלי ההקלות הוא לא בקרב ילדים עולים חדשים או מוכרים ככאלה הסובלים מקשיי למידה מורכבים, אלא בתלמידים שלא מוכרים כתלמידים שצריכים את אותן התאמות. מכאן עולה שבבתי הספר רצו לייצר ציונים גבוהים יותר במיצבים ולכן נתנו ליותר ילדים הקלות.

מנהלי בתי הספר בלחץ מבחינת המיצ"ב כי היא בין היתר מגדירה את איכות המוסד, וכך הציון הפך לחזות הכל. המנהלים כל כך רוצים להצליח עד שהם מרמים ונותנים ליותר ילדים את ההקלות, גם אם אין הצדקה מקצועית לכך.

בנט: "אף אחד לא צריך להמיר אף אחד" (צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות)
שר החינוך נפתלי בנט | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות

מנתוני המיצ"ב עולה כי במקצוע המתמטיקה לכיתות ח' נרשמה עלייה של תשע נקודות לעומת שנה שעברה. בשפת אם עברית לכיתות ח' חלה עלייה של 7 נקודות. לעומת זאת, באנגלית נרשמה יציבות וכך גם בעברית לכיתות ה'. שר החינוך נפתלי בנט לא ישמח לגלות שבתחומי המדעים לכיתות ח' נרשמה ירידה של 8 נקודות.

מבחינת פערים לימודיים, השוני בין דוברי עברית לדוברי ערבית התרחבו במקצועות האנגלית, המדע וטכנולוגיה ובמתמטיקה. עם זאת, הפערים בקרב דוברי העברית מרקע סוציו-אקונומי שונה צומצמו במהלך השנה החולפת. במתמטיקה לכיתות ח' נרשם צמצום של 13 נקודות, בעברית צמצום של 12 נקודות ובמדע וטכנולוגיה נרשם צמצום של 14 נקודות ביחס לשנה שעברה.

"תלמידי ישראל נמצאים בכיוון הנכון - אנו רואים עלייה מתמדת במרבית התחומים, לצד צמצום הפערים בין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי חזק לתלמידים מרקע חלש יותר בקרב התלמידים דוברי העברית", מסר שר החינוך נפתלי בנט בעקבות פרסום התוצאות. 

יחד עם זאת, השר בנט מסר כי "הפערים באנגלית בין המגזר הערבי למגזר היהודי לא הצטמצמו, לאחר שבשנים האחרונות התקדמנו בכיוון הנכון. לצערי, המגמה החיובית הזו נעצרה השנה, ולכן הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד לבחון מה גרם לכך ולגבש המלצות לפעולה בהתאם".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו