"מקנא בחברים שיוצאים ללמוד", הילד אלעזר
"מקנא בחברים שיוצאים ללמוד", הילד אלעזר | צילום:

הבירוקרטיה משאירה אותו בבית: משרד החינוך אישר מסגרת חינוכית מיוחדת לילד בן 5 הלוקה בניוון שרירים, אך טרם השלים את סוגיית ההסעות עבורו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מאז לידתו, סובל אלעזר ממחלת ניוון שרירים קשה, שבגינה איבד את יכולותיו המוטוריות כמעט לחלוטין. בינקותו, הספידו אותו רופאיו כשהעריכו שלא יזכה לחגוג את יום הולדתו השני,  ואילו כיום - חמש שנים לאחר מכן - הוא ממשיך להפתיע ביכולות קוגניטיביות חריגות למצבו, כשהוא מתקשר עם סובביו אך ורק באמצעות עיניו.

בני משפחתו לא נואשו ממצבו, והקנו לו מיומנויות קריאה ואיות כך שיוכל לבטא את עצמו. בשנים האחרונות אף נרשמה פריצת דרך ביכולתו של אלעזר לתקשר עם סביבתו, הודות למערכת טכנולוגית חדישה שנרכשה עבורו, המסוגלת לתרגם את מחוות אישוניו למילים.

לאחר שבשנתיים האחרונות הוא למד במסגרת חינוכית שלא מיצתה את יכולותיו הקוגניטיביות, אישר משרד החינוך בחודש אוגוסט השנה את שיבוצו בבית הספר השיקומי רש"י שבירושלים, המותאם לצרכיו.

"מקנא בחברים שיוצאים ללמוד"

אף על פי כן, למרות אישור ההחלטה נבצר מאלעזר לפתוח את שנת הלימודים במועדה, וזאת משום שוועדת ההסעות של משרד החינוך טרם התכנסה כדי לאשרר אותה. "אני לא מוכן עוד להישאר בבית", אומר אלעזר כשעצב בעיניו. "אני מקנא בחברים שיוצאים ללמוד, ומבקש ממי שאחראי לסדר לי את ההסעה בקרוב".

בבירור שערכה אמו של אלעזר מול משרד החינוך, נאמר לה כי כל שעליה לעשות הוא להמתין לדיון הוועדה בעניינו. "כואב לנו שילד כזה חכם נשאר בבית ואף אחד לא יכול להשלים את הימים שחולפים", אומרת האם. "שום תירוץ של ועדות ובירוקרטיה לא יכול להתקבל. הילד הזה מאוד מאוד חשוב לנו, ואם הוא היה ילד של חבר כנסת או של מפקח במשרד החינוך - אנו בטוחים שזה כבר היה מסודר".

חודשי הלחימה האחרונים רק החמירו את מצוקתו של אלעזר, שבשל מגוריו באשדוד נאלץ לשהות כל העת במרחב המוגן. "זו סיטואציה אבסורדית שבה ילד במדינת ישראל נשאר בבית בגלל כשלים בירוקרטיים", אומרת עו"ד גל קנר-אלימי ממשרד כבירי-נבו-קידר, המייצגת את המשפחה. "לא יעלה על הדעת שיד ימין מאשרת את שיבוצו בבית הספר התואם את צרכיו, בעוד שיד שמאל מונעת את הסעתו אליו, קל וחומר ילד כאלעזר".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "משרד החינוך והרשות המקומית יסיעו את התלמיד אל המוסד החינוכי, כאשר הרשות נערכת להסיע את התלמיד באמצעות כלי רכב התואם את צרכיו האישיים".