מאגר ובו פרטי קשר ומידע על עשרות מרצים באוניברסיטאות ובמכללות עלה השבוע לאינטרנט על-ידי תנועת הימין אם תרצו, ומעורר סערה במסדרונות האקדמיה. מרצים ששוחחו עם החדשות מביעים חשש מהרשימה הזו ואומרים: "זהו עוד שלב בקמפיין הדה לגיטימציה, ההפחדה וההשתקה של חירות המחשבה והביטוי".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

תחת הכותרת "הכר את המרצה", אתר אינטרנט מזמין סטודנטים לדווח על מרצים העונים לקריטריונים המפורטים בו. המכנה המשותף של רוב אנשי אקדמיה הכלולים במאגר הוא שכולם, לראיית התנועה, הפגינו תמיכה ישירה או עקיפה בתנועת החרם נגד ישראל, תמכו בהפגנות נגדה עודדו סרבנות או תמכו בה.

אתר האינטרנט: "הכר את המרצה" (צילום: חדשות)
אתר האינטרנט: "הכר את המרצה" | צילום: חדשות

האתר מציג מספרי טלפון וכתובות מייל של המרצים ומהווה מעין שירות מודיעין אינטרנטי שלעיתים, כך מעלה בדיקת החדשות, לא מדויק בלשון המעטה.

"לא יכול להיות שמרצה ישראלי פועל בעולם נגד מדינת ישראל, מכפיש את חיילי צה"ל ואף אחד בציבור לא יודע", הסביר יו"ר אם תרצו, מתן פלג. "זה הציבור שמממן את אותם מוסדות ובסוף משלם לאותם אנשים את המשכורת. לא יכול להיות שהדבר הזה נעשה בלי ידיעתו".

"לא ישתיקו אותי בהפחדות"

בוועד ראשי האוניברסיטאות טוענים כי מדובר בהמשך לציד המכשפות המתנהל נגד אנשי אקדמיה. "יש לעצור לאלתר את מערכת ההלשנות וההפחדות", מסרו בוועד. "אסור שמרצים וסטודנטים יפחדו לדבר. שאילת שאלות והטלת ספק הם יסודות בסיסיים של כל מחשבה מחקרית".

"מי הם? למה שמישהו יתעמת איתם בכלל?", תהתה ד"ר ענת מטר מאוניברסיטת תל אביב. "נכון הם מתוקצבים נהדר על-ידי ראש הממשלה, אך לדעתי הדבר היחיד שהם רוצים זה רעש תקשורתי. לכן, הדרך הטובה להתמודד עם זה היא לא לתת להם את מה שהם רוצים".

ד"ר יעלה רונן, מרצה במכללת ספיר, התייחסה גם היא למאגר המידע של תנועת הימין. "כדי שאנחנו נהיה בסדר צריכים לא לדבר", אמרה ד"ר רונן. "אני מזמן החלטתי שאם המשמעות היא שאני לא אוכל יותר לעבוד בישראל, זה לא מעניין אותי. לא ישתיקו אותי מלומר את מה שאני מאמינה שהוא נכון וחשוב לדעת. אני לא אשנה את מה שאני אומר בגלל הפחדות".

"אני תמיד אמשיך בעמדתי", אמר פרופסור גיא הרפז, מרצה באוניברסיטה העברית. "לא משנה איזה קולות יופנו כלפיי, העיקר לא לפחד כלל. עם הנצח לא מפחד. צריך להביט אל הרוע בעיניים ואז הוא ישפיל מבט".