אזור האסון בנחל צפית (צילום: חדשות)
זירת האסון, אתמול | צילום: חדשות

פחות מיממה לאחר האסון הכבד בערבה, בו נספו 10 תיכוניסטים במהלך טיול גיבוש למכינה, משרד החינוך פרסם היום (שישי) הנחיות לצוותים החינוכיים בבתי הספר בעקבות האירוע. "מצב זה של אובדן כבר מטלטל ומעורר רגשות קשים. לצוותים החינוכיים תפקיד חשוב בשעות אלה לעמוד לרשות התלמידים על מנת לסייע להם לגייס כוחות נפש להתמודדות עם הכאב", כתבו אנשי השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) במנהל הפדגוגי של משרד החינוך. 

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"חשוב מאוד לקיים שיח עם תלמידים שיכיל מידע מדויק, הקשבה והרגעה. יש להתאים את השיחה לגיל הילדים. חשוב לקחת בחשבון טווח רחב של תגובות, שעשויות להתעורר בקרב תלמידים. פגיעות רגשית של ילדים ובני נוער במצבים אלה עשויה להיות קשורה לקרבה לנפגעים, אך עשויה גם לנבוע מהקשרים אישיים אחרים. מסיבה זו חשוב מאוד לשים לב לצרכי הילדים ולתגובותיהם", הוסיפו.

עוד הנחה משרד החינוך את המחנכים לאפשר שיח אישי ו"לפתוח בפני הילדים אפשרות לשיח גם בחלוף מספר ימים מהאירוע". אנשי שפ"י הוסיפו מספר המלצות לגורמים מסייעים בהתמודדות של התלמידים עם האסון: הימצאות בסביבת חברים ושיתוף ברגשות בקרב הקבוצה; שיח על רגשות ומחשבות לנוכח האסון; שמירה על שגרת חיים ככל הניתן, שיתוף של מבוגרים קרובים (הורים ואנשי הצוות החינוכי) ופנייה לעזרה אם מתעוררת מצוקה רגשית.

במשרד החינוך הנחו ללוות את התלמידים - ולדווח על כל מקרה של תגובה חריגה. "אובדן של חבר/ה מעוררים צורך לסייע למשפחה ולהשתתף באבלה. חשוב לסייע לתלמידים וללוות אותם גם בעניין זה. אם מתעוררת דאגה באשר למצב הרגשי של תלמיד/ה מומלץ לפנות להיוועצות עם יועץ או פסיכולוג בית הספר. בשעות קשות אלה אנו שולחים לצוותי החינוך הקרובים לתלמידים שנפגעו את השתתפותנו בצערם", נכתב בהנחייה.