פותרים מבחן במתמטיקה (צילום: AP, חדשות)
פותרים מבחן במתמטיקה | צילום: AP, חדשות

יותר תלמידים בחמש יחידות מתמטיקה, ממוצע הציונים נשמר: שר החינוך נפתלי בנט הציג היום (רביעי) את נתוני הקיץ האחרון ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה והכריז: "הושג היעד של התכנית הלאומית 'לתת חמש'". בנט חשף במסיבת עיתונאים כי מספר התלמידים הוכפל בתוך שלוש שנים בלבד והציג את הצעדים החדשים שצפויים להיכנס כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ט). בנט: "השינוי בלתי נתפס, הבטחנו וקיימנו!".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מניתוח נתוני הקיץ האחרון עולה כי 18,050 תלמידים ניגשו ל-5 יחידות לימוד: מדובר בשנה האחרונה בתוספת של 1,965 תלמידים לחמש יחידות לימוד במתמטיקה ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשע"ז. ממוצע הציונים בשנה הזו, כמו גם בשנה שעברה, עמד על 83 - ולא חל בו שינוי. במשרד החינוך התגאו בכך שעלייה נרשמה גם בפריפריה: מאז יציאתה של התכנית הלאומית לדרך נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, מתוכן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.

בנט במסיבת העיתונאים, הבוקר (צילום: לע"מ, חדשות)
מסיבת העיתונאים של משרד החינוך | צילום: לע"מ, חדשות

כך מתכננים במשרד החינוך להמשיך ולשפר את הנתונים

במשרד החינוך מונים מספר צעדים שיצרו את השינוי בלימודי המתמטיקה: הקצאה של עוד 3,000 שעות לימוד בתיכוניים לטובת פיצול כיתות גדולות ופתיחת כיתות נוספות; שיעורים פרטיים ברשת וחונכות וירטואלית לעשרות אלפי תלמידים; שיעורים פרטיים בקבוצות וואטסאפ לאלפי תלמידים; הרצאות מהנדסים; תיכון וירטואלי במקומות בהם קשה לגייס מורים ללימוד 5 יחידות לימוד; הרחבת ההסמכה למורים; מרתונים לקראת בגרויות והקצאה של שני מיליון שקלים לקליטת והכשרת מתנדבים כתומכי הוראה.

בשנה הבאה מתכננים במשרד החינוך לנקוט במספר צעדים ותוכניות: הקמת מכון לאומי למורים מובילים בתחומי המדעים - פיתוח כלים ומחקר והפצתם לשדה; הקמת מנהלת "מהיי-טק להוראה" - גיוס, הסבה, השמה וליווי לאנשי היי טק לקראת שילובם במערכת החינוך; פיילוט חדש, בו ב-50 בתי ספר תיכוניים יתקיימו שיעורי המתמטיקה במתכונת חדשה; הקצאת שני מיליון שקלים - קליטה והכשרה של 400 מתנדבים שיהוו תומכי הוראה בכיתות; מתן תוספת של שעתיים לימודיות לתלמידי כיתות ט' (7 שעות לימוד שבועיות) ותוכנית חדשה לעידוד המוטיבציה של תלמידי החטיבות - קהילות מורים ייעודיות לחיזוק הקשר שבין החטיבה לתיכון. גם בבתי הספר היסודיים מופעלות מספר תוכניות לשיפור הלמידה, והן יורחבו בשנה הבאה.

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90 - יהונתן סינדל, חדשות)
תלמידים בבגרות. יותר ב-5 יח' | צילום: פלאש 90 - יהונתן סינדל, חדשות

בנט: "מתרגש להביט בעיני התלמידים"

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) ערכה מחקר שקבע כי "בתום שלוש שנים לקיומה של התוכנית לקידום המתמטיקה נראה כי ההשפעה המרכזית שלה היא במהפך של ממש שהיא חוללה בגישתם של כל המעורבים בה. שלוש שנים לאחר החלת התוכנית התגבש במרבית בתי הספר מערך פעילות מקיף, מורכב ו'משומן' היטב, שנועד להעלות את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל. נראה כי המהפכה כוללת את כל החזיתות הקשורות בלימודים אלו. הוקטנו חסמי הכניסה ל-5 יחידות והוגדלו החסמים ליציאה מהן".

במשרד החינוך ציינו שהתוכנית הלאומית לקידום לימודי המתמטיקה הובילה לגידול של  40% במכסות הסטודנטים להנדסה באוניברסיטאות. כמו כן, לדברי משרד החינוך, התוכנית גרמה להגדלת הבונוס של האוניברסיטאות ללומדים 5 יחידות לימוד - בונוס של 35 נקודות. נוסף על כך התקבלה החלטה חדשה של הטכניון, לפיה רק מועמדים שלמדו 5 יחידות לימוד יתקבלו לפקולטות להנדסה. כמו כן מעידים במשרד על התעניינות גוברת מצד גורמים חיצוניים להשתלב במערכת החינוך וללמד מתמטיקה 5 יחידות לימוד.

שר החינוך, נפתלי בנט, הצהיר: "כשיצאנו לדרך עם התכנית הלאומית 'לתת חמש' הצבנו יעד ברור - הכפלת מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה תוך ארבע שנים. בחלוף שלוש שנים בלבד, המספרים מדברים בעד עצמם: הבטחנו - וקיימנו. השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט אפ בשנים הבאות".

חוסר חמור במורים (צילום: racorn, 123RF)
מכון לאומי למורים? ארכיון | צילום: racorn, 123RF

"הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד", הוסיף שר החינוך. "צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה קדימה. זה המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות - אני מתרגש להביט היום בעיניים של 18,000 תלמידים ולומר להם: עשינו את זה!".

"במשך שנים תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה", הסביר בנט את המצב ששרר לפני יישום התוכנית. "בשלומי היו אפס תלמידים, בכפר חב"ד ובאור יהודה – 0 תלמידים, ברהט ובאופקים – בקושי 2%. למה? מי החליט שמצוינות תלויה במיקום גיאוגרפי? התפישה כי השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות - התנפצה. הבאנו שינוי דרמטי בדיוק במקומות האלו. כעת, לאור הצלחת התכנית, אנחנו מתרחבים גם לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים – נביא את הבשורה בגיל צעיר יותר".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף: "מערכת החינוך מחויבת כלפי כל תלמידה ותלמיד בישראל. מחויבת להעניק להם את כל הכלים להצליח, לממש את הפוטנציאל, להשתלב בחברה ולפרוץ גבולות. הכפלת מספר הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה, בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים, היא המימוש שלנו למחויבות זו. אלפי תלמידות ותלמידים, שבעבר לא חלמו להצטיין במתמטיקה, בפעם הראשונה קיבלו הזדמנות. נמשיך לקדם את התכנית הלאומית במתמטיקה, לפתוח עוד מגמות ולהכשיר עוד מורים, ולעשות הכל כדי לאפשר לכל תלמיד בישראל להאמין בעצמו ולמצות את יכולתו – ולא משנה איפה הוא גר".