אם תעמדו מחוץ לבית ספר כלשהו בישראל בשעת צהריים סביר להניח שלא תפספסו את המחזה הבא: תלמידים מדליקים את הטלפונים הסלולריים מחוץ לשער וצועדים על מעבר החצייה הקרוב כשהעיניים שלהם נעוצות במסך. סכנת חיים של ממש. בשבועות האחרונים תיעדה עבורנו עמותת "אור ירוק" את התופעה המסוכנת הזו מחוץ לבתי ספר יסודיים. ניסינו להבין כיצד ניתן להילחם בה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

הטלפון הסלולרי מסכן חיים לא רק ברכב ולא רק אצל ילדים. אחד מכל 5 הולכי רגל שחצו את הכביש דיבר בטלפון הסלולרי, הביט במכשיר או שמע מוסיקה - כך גילו לאחרונה 6,260 תצפיות שביצעו ברחבי הארץ מתנדבי אור ירוק וחניכי "קבוצות הנוער לכבודו של שניאור חשין". הנתון הזה מלמד כי 21% חוצים את הכביש במצב של היסח דעת.

11% מהולכי הרגל חצו את הכביש תוך כדי שהם מדברים בטלפון הסלולרי ו-10% מהולכי הרגל חצו את הכביש תוך כדי שהם מביטים בטלפון הסלולרי או כשהם שומעים מוזיקה. בחינת אופן ההיפגעות של ילדים בתאונות דרכים בעשור האחרון (2006-2017) חושפת כי 59% מסך כל הילדים שנהרגו בתאונות דרכים נהרגו כהולכי רגל.

חוקים ותקנות

אז מה עושים? הצעת חוק של ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) קיוותה לנסות להילחם בתופעה. ההצעה קבעה כי חציית כביש (גם במעבר חצייה) תוך שימוש בסלולרי תיחשב לעבירה. אלא שבקיץ האחרון ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את ההצעה הזו. בין הנימוקים לדחייה - החשש שיהיה קשה לאכוף אותה.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) מנסה לתקוף את הבעיה בדרך אחרת. הצעה לשינוי תקנה שהיא מקדמת קובעת כי תהיה חובה להציב פסי האטה לפני מעברי חצייה הסמוכים למוסדות חינוך. ההצעה הזו עדיין נבחנת בקרב משרדי הממשלה הרלוונטיים - לאט לאט, בקצב הבירוקרטיה הישראלית.

"מעברי החצייה הוא מקום מפגש מסוכן בין הולכי הרגל וכלי הרכב ובמפגש הזה תמיד הולך הרגל יפסיד ויפגע", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של הולכי הרגל במעברי החצייה חייבים לרסן את מהירות הרכב באמצעות התקנת פסי האטה לפני המעבר כדי שגם אם הולך הרגל טעה ולא שם לב לרכב המתקרב ניתן יהיה להציל אותו. מדובר בפעולה פשוטה, בעלות נמוכה מאוד שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".