מדינת ישראל משקיעה מיליארדים בחניכה של כבישים חדשים. אבל מתברר שמכל הטוב הזה נהנים רק בעלי הרכב הפרטי. הרי אם נפתח נתיב חדש שמקצר את הדרך, נוסעי הרכב הפרטי יסעו עליו, אבל את מסלול האוטובוסים קובע משרד התחבורה - ושם פשוט לא עובדים מהר מספיק. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כינסנו פאנל של מומחים ולקחנו כמקרה מבחן שני כבישים מרכזיים שנחנכו לאחרונה – כביש 531 בקטע שבין רעננה לכביש החוף, שנחנך סופית בדצמבר 2018 וכביש בגין דרום בירושלים, שקטע חדש שלו נחנך לפני כשנתיים וחצי – אבל בשניהם מסלולי האוטובוסים כמעט ולא עוברים. פרופ' אריאל אבנרי, ראש המסלול להנדסה ומערכת תשתית במכללת אפקה ביקר את המצב הקיים: "זה מחדל שחונכים כביש חדש ולא מאפשרים לתחבורה ציבורית להשתמש בו". הבאנו בפני פאנל המומחים את ההצעה שלנו כיצד אפשר לשפר את מסלולי האוטובוס הקיימים מרעננה לתל-אביב, אם רק ישתמשו בכביש החדש שנפתח.

זהו המצב כיום: הקווים מרעננה לתל-אביב נוסעים דרך רחוב אחוזה, ומשם לכביש החוף. הם עוצרים בתחנות בדרך על כביש החוף, עד שמגיעים לתל אביב. הניסוי שלנו יציע מסלול אחר – מרחוב אחוזה המרכזי של רעננה, לרדת לחלק החדש של כביש 531, משם להמשיך, ללא עצירות, לנתיבי איילון ולכביש החוף עד לתל אביב.

אחד הנוסעים הקבועים בקווים האלה סיפר כי נקודת התורפה המרכזית שלהם היא הסיבוב שהאוטובוסים עושים בערים הקרובות. "ממש מאריך את הדרך וזה באמת צוואר הבקבוק שיש לנו בדרך לעבודה". נוסע אחר הוסיף: "יושבים באוטובוס בפקקים לפעמים שעה". תוצאות מקרה המבחן הראשון שלנו מראות: קו אוטובוס שעובר על כביש 531, שכיום קווים מרעננה לא עוברים דרכו, קיצר לנוסעים שלנו מממוצע של שעה נסיעה בבוקר, ל-38 דקות בממוצע - חיסכון של 22 דקות.

"נסיעה הלוך וחזור לעבודה לוקחת כשעתיים וחצי"

במקרה המבחן השני, באזור ירושלים, יש היום צורך אדיר של נוסעים מגילה בירושלים להגיע למוקד התעסוקה בהר חוצבים. המצב הקיים היום באזור הוא שישנם שני קווי אוטובוס, 71 ו-72, שעושים את המסלול הזה אבל הדרך שלהם היא ארוכה ועמוסה מאוד.

ההצעה שלנו היא לתגבר את הקווים הללו בשעות העומס בקו ישיר שיסע דרך החלק החדש של כביש בגין, שכיום אוטובוסים לא עושים בו מספיק שימוש. גם הפעם בדקנו את המסלול בשטח, עם מי שחיים את הדרכים האלה ביום-יום. אחד הנוסעים סיפר כי הדרך הלוך וחזור מהעבודה לוקחת לו כשעתיים וחצי.

תוצאות מקרה המבחן השני שלנו מראות כי אם יקבעו קו אוטובוס שיסע מגילה למרכז התעסוקה בהר חוצבים, ויעבור דרך כביש בגין, הוא יקצר את הנסיעה לנוסעים משעה וחצי נסיעה בממוצע בבוקר ל-27 דקות בלבד. עם הממצאים האלה הגענו אל האחראי על תכנון מסלולי האוטובוסים במשרד התחבורה והצגנו לו את התוצאות.

ניר משה, סמנכ"ל הרשות לתחבורה ציבורית, התייחס לממצאים: "ברמת העיקרון, לוקח לתחבורה ציבורית זמן ואנו בוחנים פעם ועוד פעם מהם הביקושים החזקים של רעננה ולאן הם. אנו מתמודדים עם פער מאוד גדול, בגלל שבמשך שנים לא הוקצו משאבים ואנחנו מנסים לתת מענה לביקושים הקיימים". עוד אמר כי ניתן לבחון יצירת קווים חדשים מהסוג שהצענו.