N12
פרסומת

כ-50% מהציבור ראו לפחות קטטה אחת בכביש בשנה האחרונה: הנתונים המטרידים על האלימות נחשפים

על פי נתוני סקר האלימות בכבישים של עמותת "אור ירוק", 84% מהישראלים נתקלו באלימות מילולית ובתנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה • רוב מוחץ של 97% נחשף לכלי רכב שחותך כלי רכב אחרים ונצמד אליהם - יותר ממחצית נחשפו לכך שש פעמים או יותר בשנה האחרונה • 79% טענו: עומסי התנועה וענישה לא מרתיעה הם הסיבות העיקריות לאלימות בכבישים

N12
פורסם:
קטטה המונית בעכו בגלל ויכוח בכביש
קטטה בכביש, ארכיון
הקישור הועתק

העמותה למאבק בתאונות הדרכים בישראל "אור ירוק" פרסמה היום (רביעי) נתונים מטרידים על האלימות בכבישים במדינת ישראל. על פי הסקר שנערך, אחד מכל שני ישראלים נחשף לקטטה בדרכים בשנה האחרונה. 5% מהמשתתפים בסקר טענו שנחשפו למקרים דומים שש פעמים או יותר רק בשנה האחרונה. 

84% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית ובתנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 21% טענו כי ראו זאת שש פעמים או יותר.

עוד נמצא כי 97% מהישראלים ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם. 52% טענו כי ראו זאת שש פעמים או יותר. 

אירוע אלימות בכביש
אירוע אלימות בכביש, ארכיון | צילום: דוברות המשטרה

96% דיווחו כי שמעו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות. 39% טענו שנחשפו לתרחיש זה שש פעמים או יותר.

רוב של 89% מהמשתתפים בסקר שיתפו שנתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים. 29% טענו כי ראו זאת שש פעמים או יותר.

כאשר נשאלו המשתתפים בסקר מהו הפתרון הטוב ביותר למניעת תאונות הדרכים בכבישים, 38% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים. 26% השיבו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים בכבישים. 27% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים בכבישים ו-9% סברו שהסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים בכבישים.

תיעוד תקיפת קשיש בכביש
אירוע אלימות בכביש, ארכיון | צילום: דוברות המשטרה

לפי 40% ממשתפי הסקר, עומסי התנועה הם הסיבה העיקרית לאלימות בכבישים. 39% ענו כי הסיבה היא ענישה לא מרתיעה של בתי המשפט. 15% מהציבור טען כי המחסור בניידות הוא הסיבה המרכזית ו-6% נוספים ציינו כי תשתיות הכבישים הן הסיבה לאלימות בכבישים.

פרסומת

מנכ"ל עמותת אור ירוק עו"ד יניב יעקב מסר: "עוד ועוד מקרי אלימות עולים ברשתות החברתיות ומסתבר שלא מדובר רק בתופעת שוליים אלא במשהו רחב הרבה יותר. רבים מרשים לעצמם לנהוג באלימות ובבריונות בכביש כי הם מעריכים שהסיכוי שיתפסו ויענשו הוא נמוך מאוד. זו התוצאה הישירה של נוכחות מאוד נמוכה ודלילה של ניידות ושוטרים בכבישים. לו היו יותר ניידות ויותר שוטרים בכביש תחושת ההרתעה הייתה עולה ונהגים לא היו מרשים לעצמם להשתולל בנהיגה או לתקוף אדם אחר באלימות".

יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק
צילום: המהדורה המרכזית, קשת 12

לדבריו, "הפתרון נעוץ בחיזוק מידי של אגף התנועה במשטרה - יותר ניידות ויותר שוטרים. במקביל, בתי המשפט חייבים להחמיר בעונשים של נהגים אלימים כדי לשדר מסר חד וברור כי אלימות בכביש היא הרבה מעבר לעבירת תנועה והעונש בגינה יהיה חומר וקשה. רק שילוב של הרתעה ונוכחות משטרתית עם ענישה קשה יוביל למיגור התופעה שגבתה חיים יותר מדי פעמים".