היסטוריה בין בת ים לפתח תקווה: אחרי עיכובים רבים ולא מעט חריגות תקציביות, הרכבת הקלה יצאה לדרך היום (שישי) בנסיעת בכורה חגיגית. נוסעים רבים כבר הגיעו לתחנות השונות לאורך הקו האדום, ולקחו חלק באירוע הגדול. משעות הבוקר המאוחרות נצפו עומסים בתוך הקרונות, אך חשוב להדגיש שמדובר ביום הראשון להפעלתה שבו גם תכיפות הרכבות פחותה מבשגרה והנסיעה היא חינמית, כך שקשה להעריך אם זה סימן לבאות.

נוסעים ברכבת הקלה
עומסים הבוקר ברכבת הקלה

שרת התחבורה מירי רגב הגיעה לתוואי הרכבת, ודיברה עם הנוסעים. בריאיון ל-N12 באחת התחנות אמרה על הטענות נגדה בשל ההחלטה שלא להפעיל את הרכבת בשבת: "מדינת ישראל זו מדינה יהודית, שומרים על הסטטוס קוו. אני לא מבינה על מה הם מפגינים".

היא הוסיפה: "תעשו הפגנה על מה שצריך לעשות הפגנה, תפרגנו. כשאתה בא ומפגין על כל דבר גם הציבור כבר לא מאמין".  בזמן שהתראיינה - ברקע מספר מפגינים מחו נגדה, ובהמשך, גם כשסיירה בתוך אחד הקרונות - נוסעים צעקו לעברה 'דמוקרטיה'".

נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה

תדירות הרכבות, והנוסעים הראשונים הבוקר

שתי הרכבות המסחריות הראשונות יצאו לנסיעתן הראשונה בסביבות השעה 05:40, מתחנת קריית אריה שבפתח תקווה ומתחנת הקוממיות שבבת ים. לאורך הקו האדום נמצאות עשר תחנות תת-קרקעיות. לפי נת"ע, צפי האכלוס של הרכבת הוא 234 אלף נוסעים ביום ותדירות של 6 דקות בלבד בין רכבת לרכבת. הנסיעות לאורך היום יהיו בחינם, אולם החל משבוע הבא מחיר הנסיעה למקטע אחד יעלה 5.5 שקלים. כמו כן, המחיר עבור נסיעה בין-עירונית יעלה 12 שקלים. 

נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה

נוסעים רבים הגיעו מכל רחבי הארץ, אך את תעודת הנוסע הראשון קיבל קותי אלעזר - פנסיונר בן 70. הנוסעים מספרים על "תחושה של חו"ל" ומתרשמים מהעיצוב המוקפד והחדשני. ביניהם, ניתן למצוא בקרונות גם ילדים נרגשים, שחיכו בציפייה גדולה להשקה. דביר, רועי ועדי קסירה סיפרו בהתרגשות: "אימא שלנו הביאה אותנו מפתח תקווה לתל אביב. זה כיף, אנחנו כבר רוצים להגיע מתחת לאדמה. אימא לקחה אותנו וזה מגניב".

מאות נוסעים חנכו את הרכבת הקלה
מאות נוסעים חנכו את הרכבת הקלה

קותי אלעזר, הנוסע הראשון בקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: נת"ע)
קותי אלעזר, הנוסע הראשון בקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: נת"ע

ההגעה לרגע המיוחל לקחה זמן רב. 8 שנים שכללו לא מעט עיכובים וחריגות בתקציב. במשרד התחבורה מקווים שהקו האדום יהווה בשורה משמעותית לנוסעים, ואף יקל מעט את הגודש בכבישים. הנסיעות היום, כמו בכל יום שישי, יסתיימו כ-3 שעות לפני כניסת השבת. כמו כן, כשעה לאחר צאת השבת (בסביבות השעה 21:30) הרכבת תשוב לפעול.

הקו האדום של הרכבת הקלה  (צילום: אורטל דהן)
הקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: אורטל דהן

ההתרגשות מהנסיעות הראשונות גדולה, ובמקביל צפויות ההפגנות המתוכננות על כך שהרכבת לא תפעל בשבת, אף שתפעל במוקדי ערים חילוניות. בארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית מתכוונים להפריע לנסיעת הרכבת, ואף מאיימים לעמוד על המסילות ולשבש את תנועת הרכבות.

בכל שעות הבוקר צפויה מחאה לאורך הקו האדום, והחל משעות הצוהריים - שיירת רכבים מאזור התחנה המרכזית בפתח תקווה. בהמשך צפויות הפגנות בתחנות נבחרות, בהן: פתח תקווה - בילינסון, רמת גן - ביאליק ובתל אביב בתחנות ארלוזורוב, יהודית, קרליבך, אלנבי ובת ים - בלפור.

הרכבת הקלה (צילום: אורטל דהן)
הרכבת הקלה נפתחת: כמה יעלה - ואיפה צפויות הפגנות | צילום: אורטל דהן

"הנוסעים מתבקשים לעלות בתחנות ההלכה פינת איראן", מסרו המארגנים. "ככה נראית הרכבת הקלה, מכשיר לכפייה דתית על ציבור ליברלי ענק המשרת בצבא ומשלם מיסים. נתייצב המוני בני ישראל בשישי הקרוב להתחיל במאבק על שחרור הרכבת הקלה מכפייה דתית קיצונית ומסוכנת".