שם הפיצרייה - והצנזורה: דביר שחגי, בעל פיצרייה בקריית גת, הופתע לגלות שלא יוכל להמשיך לפרסם את העסק שלו בעיתון קהילתי בשם פותחים שבוע בדרום, שמופץ בכמה יישובים. זאת, רק בגלל השם שבחר - ״ואהבת פיצה״. בשיחה עם N12 היום (חמישי), דביר סיפר שהתבשר על כך שבהוראת רב מקובל בקהילה המקומית, עורך העיתון נדרש להסיר את פרסום הפיצרייה שלו מהגיליון השבועי, לאחר שזו כבר פורסמה באותו העיתון קודם לכן. 

בשיחה של עורך העיתון עם בעל העסק שהגיעה לידינו, הוא הודיע לו על הפסקת הפרסום בגיליון - בעקבות שם הפיצרייה. ״התקשר אליי הרב המקומי, ולא האמנתי למה שהוא אמר לי", אמר בגיחוך העורך לדביר בשיחה. "הוא לא אהב את השם ׳ואהבת פיצה׳, ואמר שזה כמו 'ואהבת את השם', ושזה נראה כמו מצווה. אני לא התחברתי לזה, אבל זה מה שהרב אמר ואני צריך לעשות את מה שהוא אומר. תדבר איתו תראה מה אפשר לעשות. לציבור פה חשוב שהעיתון יהיה תחת השגחה ועל פי מה שהרב אומר, ואני כמובן צריך לעשות את זה״.

"ואהבת פיצה" פותחים שבוע בדרום
שם העסק הועלם: כך נראה פרסום הפיצרייה בעיתון פותחים שבוע בדרום

מיד לאחר מכן, בעל הפיצרייה חייג לרב שקיבל את ההחלטה כדי לנסות להבין אם הדברים נכונים. ולהפתעתו, שם העסק הוא אכן הבעיה במודעה. ״איך אפשר לקרוא לעסק ככה? ׳ואהבת פיצה׳, מה אנחנו מחליפים את הפיצה באלוהים?", אמר לו הרב בשיחה. "באו אליי שלושה אנשים שצרם להם השם הזה״. עוד הוסיף הרב כי ההחלטה על הורדת הפרסום היא בשל בעיה "רגשית והשקפתית" ולא הלכתית.

לדבריו של בעל הפיצרייה, השם שבחר למקום ניתן מתוך הערכה לקהל החרדי - שאליהם הוא פונה. "אני בן אדם מאמין, חשוב לי מאוד שהדברים יהיו כמו שצריך ושלא יהיה פגם בקדושה", אמר דביר לרב בשיחה ביניהם. "הקמתי את הפיצרייה הזו במיוחד לקהל החרדי, שילמתי על הכשרות הגבוהה ביותר רק בשבילם".

הפיצרייה הזו היא הסניף השלישי של דביר, והוא לא ציפה שהשם שבחר לה יוביל לשיחת הטלפון מעורך העיתון. "הרב המליץ לי לשנות את שם העסק או לפרסם ללא השם", סיפר דביר ל-N12. "כבר שילמתי הרבה על מיתוג, אין לי אפשרות כעת לשנות את שם הפיצרייה. אפילו את הזמנת החולצות עם השם עצרתי בגלל זה. אמרתי לבחור שהכין אותן: 'חכה רגע תן לי לראות מה אני עושה'".

למרות שניסה לשכנע את הרב ללא הצלחה, דביר נאלץ להסכים פעם אחת להצעה לפרסום העסק ללא השם, בתקווה שיצליח בכל זאת לשנות את דעתו של הרב. אולם, לאחר שבעל העסק הבין שאין התקדמות בנושא, הוא החליט לבסוף בצער להפסיק את הפרסום - שעליו שילם סכום כסף לא נמוך: "לא הסכמתי עוד לטרלול הזה". 

רב הורה לעורך עיתון להפסיק פרסום פיצרייה: השם לא ר (צילום: באדיבות בית העסק)
בעל הפיצרייה: "כבר שילמתי הרבה על מיתוג העסק, אין לי אפשרות לשנות" | צילום: באדיבות בית העסק

כעת, דביר מתמודד עם ההשלכות. "הורדת הפרסום - זו פגיעה בעסק שלי", אמר. לדבריו, הוא חושש מפגיעה במכירות מאחר שרוב לקוחותיו הם בני העדה החרדית. ״זה עסק שפונה בעיקר למגזר החרדי, ואני חייב את הפרסום הזה״, הוסיף. ״החרדים לא צורכים תוכן מתוך הרשתות החברתיות כמו לקוחות במקומות אחרים, הם צורכים אותו דרך העיתונים בסוף השבוע. הפרסום הזה הוא כמו חותמת כשרות שלי אצלם. אני חושש שהפרנסה תיפגע״.

בפוסט זועם, כתב דביר בעמוד הפייסבוק: "פשוט לא להאמין שהגענו למצב הזה!! אחד הרבנים המקובלים בעיר לא אהב את השם שלנו 'ואהבת פיצה', והורה למנהלי העיתון להוריד את הפרסום שלנו. ניסינו לשכנע שאין בעיה בשם העסק, נעשה לנו עוול ופגיעה בפרנסה. בהמלצה נאמר לנו תחליפו את שם העסק - אז לא!! לא יכולים להחליף את שם העסק וההפך הוא הנכון!".


בעקבות הטענות, פנינו לרב שהחליט על הפסקת הפרסום. הוא אכן אישר את הדברים - והמשיך לטעון כי שם הפיצרייה בעייתי. ״אמרתי לבעל העסק שיחפש שם אחר", אמר הרב בשיחה עם N12. "לא אומרים לבן אדם ׳ואהבת פיצה׳, זה כמו ואהבת את השם אלוקיך. אמרתי לו שאי אפשר להכניס את זה לעיתון, זה לא מתאים לעיתון שלנו. הסברתי לו את זה מאוד יפה, סיכמנו שישאיר בינתיים את המיתוג כרגיל אבל בעיתון יופיע שם אחר״. נדגיש, כי אותו הרב לא עובד בתפקיד רשמי בעיתון בשכר, אלא רק ״מייעץ לעורך״ לדבריו, ומסייע כ"מבקר תכני העיתון".

עורך העיתון פותחים שבוע בדרום סירב להגיב.