תאונת דרכים קטלנית בירושלים: נקבע מותו של יואל דוד לנאו בן ה-10, פליט אוקראיני תושב ביתר עילית, שנפגע ממשאית מערבל בטון היום (רביעי) ברחוב שרי ישראל באזור הכניסה לבירה. יואל ז"ל הוא בנו של שליח חב"ד בקייב, הרב דניאל לנאו - שקיבל את הבשורה בקייב ועולה על טיסה לישראל כדי להשתף בהלוויית בנו. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. נהג המשאית נחקר בזירה וסיפר שעבר באור ירוק - ולא ראה את הילד. 

מחקירה ראשונית של התאונה עולה כי הילד היה לאחר סיום יום לימודיו במוסד חינוכי, והיה בדרכו הביתה בליווי של אחותו הגדולה. כאשר הוא חצה את הכביש במעבר חציה, נהג המשאית לא הבחין בו - ודרס אותו למוות. אחותו לא נפצעה. הנהג נשאר בזירה וניסה לסייע לילד, ובהמשך שיתף פעולה עם המשטרה שהגיעה למקום ופתחה בחקירה. הלוויתו של יואל ז"ל צפויה להיערך עוד הלילה בירושלים.

יואל דוד לנאו הילד שנדרס למוות בירושלים
יואל דוד לנאו הילד שנדרס למוות בירושלים
זירת תאונת הדרכים בירושלים שבה נהרג ילד בן 10 (צילום: דוברות איחוד הצלה )
זירת התאונה | צילום: דוברות איחוד הצלה

"הוא לא עשה זה בכוונה - הילד קפץ לכביש והרכב מאוד גבוה אז קשה לראות אותו", אמר אביו של הנהג ל-N12. "לכל אחד זה יכול היה לקרות. שמעתי שמפיצים שהוא עשה את זה ממניע לאומני - אלה פשוט שטויות. אני בעצמי עובד בביטחון. הילד קפץ לכביש מצד ימין ולכן הוא לא ראה אותו. הבן שלי נהג משאית שלוש שנים וסך הכל בא היום לעבודה שלו, ברור שלא עשה עשה זה בכוונה וזה היה יכול לקרות לכל אחד".

תושבי השכונה אמרו ל-N12: "כל הזמן יש תאונות דרכים קטלניות באזור הזה של העיר, זו ממש סכנת חיים. רק לאחרונה היו כאן בשכונה תאונות ברחובות שמגר וירמיהו שגבו את חייהם של הולכי רגל. זה קורה בגלל עבודות בנייה בלתי פוסקות באיזור - משאיות נמצאות כאן כל הזמן וזה מסוכן במיוחד לילדים".

תושבי שכונת רוממה מתכננים הפגנה הערב בעקבות ריבוי תאונות הדרכים הקטלניות בשכונה. בהודעה שנשלחה בין התושבים נכתב: "תושבי רוממה נמאס לנו! עוד ברוך דיין האמת, ילד טהור שנפגע מהעבודות המופקרות שאינן נגמרות בכבישים כאן באזור. נמאס לנו כבר מהעבודות כאן בכבישים ובמערכת הרמזורים המהווה סכנת נפשות! עוד טרגדיה ועוד טרגדיה וכלום!". תושב נוסף בשכונה סיפר ל-N12: "כל יום יש כאן 'כמעט' תאונות. המשטרה מציבה פה פקחי תנועה אבל הם לא עוזרים וזה לא מספיק כדי למנוע אסון".

 

 

 

לפני כחודשיים, שושנה גלושטיין ז"ל שהייתה בהריון מתקדם ושתי בנותיה נהרגו בתאונת דרכים קטלנית בה אוטובוס איבד שליטה במרחק מאות מטרים בודדים מזירת התאונה כיום. בתאונה נוספת שהתרחשה לאחרונה באותו האיזור, גבר כבן 70 נדרס למוות על ידי אוטובוס שאיבד שליטה ברחוב ירמיהו.

זירת תאונת הדרכים הקטלנית ברחוב שרי ישראל בירושלים (צילום: שמריהו ספירו, TPS)
זירת התאונה | צילום: שמריהו ספירו, TPS

"הילד נלכד מתחת למשאית"

הדיווח הראשוני על האירוע התקבל במוקד 101 בשעה 13:13. חובשת בכירה במד"א רבקה אור סיפרה: "כשהגענו למקום ראינו את הילד כשהוא לכוד מתחת למשאית סובל מפגיעה רב מערכתית. ביצענו בדיקות רפואיות אבל לצערנו הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו".

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל החלה בחקירת נסיבות תאונת דרכים קטלנית שארעה לפני זמן קצר ברחוב תורה מציון בירושלים, במעורבות ילד הולך רגל ונהג משאית. כתוצאה מהתאונה, מותו של הולך הרגל נקבע במקום על ידי גורמי רפואה. כוחות משטרה ובוחני תאונות דרכים של משטרת ישראל נמצאים בזירה והחלו בחקירת נסיבות התאונה".

על פי נתוני עמותת אור ירוק, מתחילת שנת 2022 נהרגו 22 ילדים בתאונות דרכים – מדובר בממוצע של ילד אחד שנהרג בכל שבועיים. בשנת 2021 נהרגו 27 ילדים בתאונות דרכים, 12 מהם נהרגו כאשר הלכו ברגל.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אני משתתף בצערה הכבד של המשפחה השכולה. מסוכן להיות ילד במדינת ישראל. בכל שנה כ-30 ילדים נהרגים בתאונות דרכים – כיתת לימוד שלמה שנמחקת מנוף חיינו. אסור לנו כחברה לקבל את הנתונים הקשים הללו בשיוויון נפש, כפי שהם מתקבלים על ידי המדינה שמשלימה איתם שנה אחר שנה. מדינת ישראל לא עושה מספיק כדי לשמור על הילדים של כולנו בכביש. הגיע הזמן להפסיק להאשים את הילדים ולקחת אחריות. חייבים לרסן ולמתן את מהירות נסיעת כלי הרכב באותם אזורים מרובי ילדים כמו בתי ספר, גני משחקים ומתנס"ים. חייבים להגביר את ההסברה והחינוך לבטיחות בדרכים במוסדות החינוך בכל שכבות הגיל. הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל והגיע הזמן לשים את הבטיחות שלהם בראש סדר העדיפויות".

מחברת ׳מוריה׳ המתכללת את פרוייקטי התשתית באזור נמסר כי "מדובר בתאונה קשה, כואבת ומצערת. נסיבות התאונה נחקרות על ידי המשטרה בשעה זו.  יובהר כי לא מדובר ברכב שקשור לעבודות התשתית באזור, אלא בתאונת דרכים שנגרמה על ידי משאית חולפת. צוותי הבטיחות והאכיפה פועלים באזור העבודות באופן יומיומי כדי לדאוג לבטיחות התושבים ורווחתם וימשיכו בכך לאורך כל תקופת עבודות התשתית בשטח"