המו"מ הקואליציוני: מפלגת יהדות התורה דורשת להכניס להסכמים הקואליציונים כי קו הרכבת התחתית יעבור גם דרך בני ברק, ולא רק בפאתי העיר כפי שתוכנן. לטענתם, השינוי ישפר את הנגישות של תושבי בני ברק לתחבורה ציבורית. הבעיה? העבודות להקמת התחנה יחייבו לעבוד בשבת.

בני ברק (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
האם יעבדו בשבת בבני ברק? | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

גורמי התכנון וההנדסה של תוכנית המטרו בגוש דן, אחד מהפרויקטים התשתיתיים הגדולים בישראל שעלותו מגיעה לעשרות מיליארדי שקלים, טוענים שלא קיימת אפשרות שהעבודות להקמת המטרו לא יהיו במהלך השבת – ואף מזהירים שהשינוי יגרום לעיכוב בפרויקט כולו.

"מכונות ה-TBM, מכונות חפירת מנהרות ענקיות, צריכות לעבוד ברצף 24 שעות ביממה – 7 ימים בשבוע", הסבירו גורמי המקצוע. ביהדות התורה הבהירו מנגד: "לא נסכים בשום אופן לעבודות בשבת ושבירת הסטטוס קוו".

מכונות החפירה TBM (צילום: רויטרס)
"צריכות לעבוד ברצף 24 שעות ביממה – 7 ימים בשבוע", מכונות החפירה TBM | צילום: רויטרס

הקרב הגדול על שאלת העבודות במהלך סוף השבוע הגיע כבר לפתח עיריית בני ברק, ושם מנסים להגיע להבנות, ואולי אף להגדיר את העבודות כ"פיקוח נפש".

פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90)
דרישה נוספת: ביטול אגרות הגודש בגוש דן | צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90

נציגי יהדות התורה העלו במהלך השיחות גם דרישות נוספות בתחום התחבורה, ובהן ביטול אגרת הגודש בגוש דן שצפויה להתחיל בשנת 2025 וביטול רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית של השרה היוצאת מרב מיכאלי.

התפזרות הכנסת והיציאה לבחירות עיכבה את קידום חוק המטרו, שעבר בקריאה ראשונה ואושר בוועדות הכנסת לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית. מפלגות הקואליציה קיוו להעביר את החוק בהסכמה כדי לאפשר את התקדמות הפרויקט, אך מפלגות האופוזיציה סירבו - בשל הרצון שלא להעניק לשרת התחבורה מרב מיכאלי הישגים להתגאות בהם טרם היציאה לקמפיין הבחירות.