באורך של כ-6 קילומטרים, עם 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים: כביש 16 נחנך היום ומאפשר גישה חדשה לעיר הבירה מכביש 1 לגבעת שאול ולרחוב בייט, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין. זהו אינו כביש אגרה, ומהירות הנסיעה המותרת בו - 80 קמ"ש. הוא ייפתח לתנועה מלאה הלילה, לפנות בוקר - 1 בספטמבר 2022.

הכביש מאפשר כניסה מרכזית נוספת לבירה, ויחבר את כביש מספר 1 מאזור מוצא לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. הוא עתיד לשדרג את מערכת הדרכים המקומית, התשתיות הקיימות, ויינטעו לאורכו כ-700 עצים חדשים. הוא צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ולצמצם את זמני הנסיעה. אף יש לציין שלפי התכנון המקורי של הפרויקט, פתיחת הכביש הייתה צפויה רק בשנת 2023, בעוד שנה וחודשיים – אך הזכיין עמד באתגר והקדים את הזמנים באופן משמעותי, על אף משבר הקורונה שליווה את תקופת העבודות.

כביש 16 החדש שנחנך בכניסה לירושלים (צילום: באדיבות: אלמנטס)
כביש 16 החדש שנחנך בכניסה לירושלים | צילום: באדיבות: אלמנטס

הפרוייקט במספרים:

  • 250,000 מ"ק בטון = 32,000 מערבלי בטון
  • 1,000,000 מ"ק עבודות עפר = 800 בריכות אולימפיות
  • 200,000 מ"ר סלילה = כ-18 מגרשי כדורגל
  • עלות הפרויקט: למעלה מ-3 מיליארד שקלים
  • 20,000 דונם של פיתוח נופי

במסגרת הפרויקט מבוצע פיתוח נופי נרחב של כ-20,000 דונם, המאפשר גישה לתושבי העיר ליער ירושלים וסביבתו תוך בנייה של שבילי אופניים, אזורי פנאי ונופש ופינות תצפית. המדינה הוציאה את הפרויקט לפועל בשיתוף המגזר העסקי הפרטי ובשותפות עם "שפיר-פיצרוטי", שמממנת את הקמתו בתמורה ל-25 שנות זיכיון, בהן גם יתפעלו ויתחזקו את המנהרות והכביש. כיוון שזהו אינו כביש אגרה, המדינה היא שתשלם לזכיין תשלום רבעוני עבור ההפעלה והתחזוקה.

 

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל: "פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה שהכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי בירכה: "אנחנו חונכות וחונכים היום כניסה נוספת חדשה לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. במסגרת שינוי המדיניות והיפוך הפירמידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שגם הכביש הזה ישרת בסופו של דבר כמה שיותר כלי תחבורה ציבורית והסעת המונים כדי שכמה שיותר יוכלו להגיע אל ומבירתנו. ישראל לעולם לא תוותר על עיר הבירה שלה ולא על הביטחון שלה, ביטחון שהוא שלום. הכביש הזה, הדרך החדשה הזו, מצטרפת לדרך שאסור לנו להזניח, דרך של ביטחון ושלום שנחוצה לכולנו. אני רוצה להודות לעובדות והעובדים על קיצור הזמנים בפרויקט, דבר שאנחנו במשרד התחבורה הופכים לשגרה".