חברת "הזכויות" מציגה את עצמה כחברה המסייעת במצוי זכויות רפואיות מול גופים ממשלתיים. בין השאר, היא מציעה סיוע בהשגת תו נכה ממשרד התחבורה. הלקוחות, רובם מבוגרים שמתקשים להתמודד עם המחשב, וחוששים מכך שמדובר בבירוקרטיה מסובכת. יש להדגיש - הוצאת תו נכה היא פעולה חינמית שניתן לעשות באינטרנט בקלות על ידי שליחת מסמכים רפואיים נדרשים. בחברת "הזכויות" גובים מלקוחות כ-3,500 שקלים על סיוע לכאורה בתהליך.

אתר הזכויות (צילום: מתוך האתר)
אתר הזכויות | צילום: מתוך האתר

פנינה אמרד, בת 80, סובלת ממחלה במפרקים ומתקשה ללכת. בשנה שעברה פנתה גם היא לחברת "הזכויות" לבקש סיוע להוציא תו נכה. "נציגת החברה של 'הזכויות' אמרה לי שכדאי לי לעשות דרכם, כיוון שאם אני עושה לבד זה כרוך בבלגן גדול עם ביטוח לאומי, משרד התחבורה ועם משרד הביטחון". באותו החודש קיבלה התראה מהבנק שנחסם לה האשראי בעקבות החיוב החדש של 3,500 שקלים לטובת החברה.

היא פנתה אליהם וביקשה לבטל את העסקה כפי שרשאית בחוק. בחברה טענו שהחלו כבר לטפל בבקשה שלה, על אף שלא העבירה כל מסמך רפואי. "פניתי אליה אז היא אמרה - תשמעי, מעכשיו אני מעבירה אותך למנהל הוא יסדר לך את הכול. זה נמשך חודשים, הסחבת הזאת, בינתיים הם הורידו לי את התשלום הראשון".

פנינה אמרד (צילום: חדשות 12)
פנינה אמרד | צילום: חדשות 12
החברה שמבטיחה תעודות נכה - ולא מקיימת (צילום: חדשות 12)
החברה שמבטיחה תעודות נכה - ולא מקיימת | צילום: חדשות 12

אלי בוכמן פנה לחברת "הזכויות" בתחילת חודש אפריל, כשמצבה של אשתו ריבה החמיר ולא הייתה מסוגלת להתנייד יותר. "יצאתי לפנסיה ואחרי מספר שנים אשתי חלתה. הייתה ירידה הדרגתית גם בפעולות מוטוריות ובעיקר בהליכה. לא ראיתי שום דרך אחרת להוציא את תו הנכה, כאשר צצה לי פתאום ההודעה של חברת 'הזכויות'. צלצלה אליי הבחורה, שלחה לי את הטופס עם איזה מסמכים להגיש, ואמרה - את אלה ואלה אל תגיש, זה אנחנו ניכנס למאגרים של קופות החולים ונשיג את המסמכים".

אלי בוכמן (צילום: חדשות 12)
אלי בוכמן | צילום: חדשות 12

3 שבועות לאחר שפנה בוכמן לחברת "הזכויות", אשתו ריבה נפטרה. במהלך השבעה הוא פנה לחברה וביקש לעצור את התהליך ולקבל את כספו בחזרה, כפי שהובטח לו. "היא אמרה שהמנהל יחזור אליי, הוא לא חזר אלי". אחרי המקרה פנינו שוב לחברה, לוודא שאכן הדברים הובטחו לאלי כפי שסיפר. גם התחקירנית שלנו קיבלה את אותה ההבטחה.

עליזה, בת 70, ביקשה גם היא לבטל את ההתקשרות עם החברה בעצת אחותה, אך לא קיבלה מענה. לאחותה, שהחליטה להתערב נאמר כי מתקיים שיח בעניינה אל מול רופא, כאשר עליזה מעולם לא העבירה מסמכים רפואיים.

"באמון הציבור אנחנו קיבלנו את התלונה של הצרכנית, ופנינו לעסק לקבל את התגובה שלו", אמרה עו"ד ד"ר אורית המלמן גולן, מאמון הציבור. "במענה קיבלנו מכתב מעורך הדין של החברה, שבעינינו היו חסרים בו פרטים, אז פנינו לקבל פרטים נוספים ומסמכים נוספים, ועד היום לא קיבלנו מענה".

לדבריה של עו"ד הדס יעקובסון, מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות: "למועצה לצרכנות הגיעו עשרות תלונות על החברה, בעיקר מצרכנים שמשתייכים בין השאר לאוכלוסיות מוחלשות. אנחנו מהצד שלנו כן בוחנים את המישור האזרחי והגשת תביעה קבוצתית כנגד החברה כדי להחזיר למלוא הצרכנים שעדיין הכסף שלהם נמצא שם את הכספים שמגיעים להם".

החברה שמבטיחה תעודות נכה - ולא מקיימת (צילום: חדשות 12)
העימות עם מנהל חברת "הזכויות" נוי מורג | צילום: חדשות 12

לאחר התלונות הרבות שהגיעו לידינו, החלטנו שהגיע הזמן שנציגי חברת "הזכויות" והמנהלים יראו במו עיניהם את הנכים שמהם הם לוקחים אלפי שקלים, אך כשהגענו למשרדי החברה ופגשנו את המנהל נוי מורג – לא קיבלנו מענה. בשיחה עם אורן דיין, בעלי החברה, הוא טען בפנינו כי "אין דבר כזה לקוח שלא קיבל את הכסף".

בבית משפט לתביעות קטנות הוגשו 25 תביעות נגד החברה בשנתיים האחרונות. פנינה קיבלה את כספה בזכות התערבות של המועצה לצרכנות. אלי ושרה עדיין מחכים שיחזרו אליהם.

נגד שתי החברות שחשפנו כאן בשנה האחרונה נפתחה חקירה והופעלו סנקציות. אבל עד שלא תוחמר הענישה נגד מי שמנצל את האנשים שהכי צריך להגן עליהם, לא נראה כאן שינוי אמיתי.

עו"ד פלילי עמרי לשם, שסייע בהתנדבות למר אלי בוכמן מול חברת הזכויות, מסר כי מעולם לא נתקל בשיטת עבודה כזאת אצל חברה. "להגיד שהכסף יועבר במלואו מלכתחילה ואז יוחזר אם לא יתקבל התו - אז למה מראש גובים אותו? זה חסר הגיון ומריח רע מאוד".


תגובת חברת "הזכויות": "לחברה אלפי לקוחות מרוצים, אשר קיבלו באמצעותה תו נכה. ככל שלא מתקבל התו – מוחזר הכסף ללקוח. במשך שנים הוחזרו מאות אלפי קלים ללקוחות שעמדו בתנאים".

תגובת "הזכויות" לגבי מר אלי בוכמן: "מעולם לא נאמר למר בוכמן כי במקרה פטירתה של אשתו יוחזר לו כספו. החברה עשתה את כל שהתחייבה לו. לפני משורת הדין, הציעה החברה להחזיר למר בוכמן חלק משכר הטרחה".

תגובת "הזכויות" לגבי הגברת עליזה: "הגברת עברה תשאול רפואי תוך כדי שנציגת החברה מתייעצת עם מומחים. לאחר כשלושה שבועות פנתה אחותה לבטל את הפנייה. לאחר פנייה מעורך דין, הודיעה החברה כי היא מוכנה להחזיר את החלק הארי של הסכום ששולם".

תגובת "הזכויות" לגבי הגברת פנינה אמרד: "הגברת ביקשה להפסיק את ההליך בשל מצוקה כספית, והחברה החזירה ללקוחה את שכר הטרחה, למרות חוסר ההוגנות שנבע מכך שכל העבודה (בתיק) הסתיימה".