לפני כשנה פרסמנו את המקרה החריג שבו א', יבואן זעיר בענף הרכב בשנות ה-40 לחייו, יצא משטח הנמל עם רכב חדש – שנמחץ על ידי משאית. כתוצאה מכך, א' נפצע ואושפז בטיפול במרץ. הוא תבע את רשות המיסים בדרישה לקבל את מס הקנייה הגבוה ששילם, בסך 205 אלף שקלים. בעת שסורב, הוא הגיש תביעה לבית המשפט – ולפני מספר חודשים התקבלה הכרעה לטובת המכס. א' חויב בהוצאות התביעה בעלות 20 אלף שקלים.

יבואן הרכב יצא משטח נמל אשדוד עם רכב יוקרה מסוג "שברולט קורבט סטיינגריי", שעלותו בישראל מוערכת בכמיליון שקלים. בעת הוצאתו מהנמל, הוא שילם את כל מיסי היבוא, כולל מס קנייה, בסך כ-205 אלף שקלים. א' קיבל 100 אלף שקלים מחברת הביטוח, אך הוא החליט לא לוותר ולדרוש גם את הכסף ששילם על מיסי היבוא מרשות המיסים – וסורב.

נמל אשדוד, ארכיון (צילום: פלאש 90, יצחק הררי)
נמל אשדוד, ארכיון | צילום: פלאש 90, יצחק הררי

בשלב זה, א' החליט להגיש תביעה לבית משפט השלום בתל אביב. בתביעתו הסביר את המצב שנגרם לו – שמיד לאחר שחרור הרכב מפיקוח המכס ובשערי המחסן עצמו, עלתה ליו משאית ומחצה אותו לגמרי תוך שהוא נוהג ברכב.

כתוצאה מהתאונה הקשה, נגרמו לא' פגיעות רב מערכתיות, שבגינן הובהל לבית החולים ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם. הוא עבר ניתוחים רבים, ועבר שיקום ממושך ומורכב.

רכב חדש נמחץ על ידי משאית
רכב היוקרה שנמחץ על ידי משאית

עו"ד אליס אברמוביץ', שייצגה את א' בתביעה, טענה שמאחר שלא נעשה כל שימוש ברכב – הוא פנה לרשות המיסים בבקשה להשיב לו את מס הקנייה. היא הסבירה שתכלית מס הקנייה היא לפצות את המדינה על הנזקים שנגרמים על ידי רכישת טובין מסוימים. אולם, לדבריה, סעיפי פקודת המכס אינם עוסקים ספציפית במצב שבו הרכב נהרס כליל בשנייה שחצה את פתח היציאה של מחסן הערובה בפיקוח המכס.

עם זאת, לפני כמה חודשים דחה בית המשפט את תביעתו של א', וטענות המכס הן אלו שהתקבלו. בית המשפט קיבל את העמדה שלפי חוק פקודת המכס, א' אינו זכאי להחזר מס מאחר שבעת הפגיעה הרכב לא היה בשטח המכס, והליקויים שנגרמו לו לא התרחשו שם. בהכרעת הדין, א' חויב בתשלום הוצאות משפט בסך 20 אלף שקלים.