הילולת מירון שתחל הערב (רביעי) היא אחד האירועים הגדולים וההמוניים ביותר שמתקיימים מידי שנה בישראל. גם במהלך השנה מספר המבקרים בקברו של רבי שמעון בר יוחאי, שני רק לכותל המערבי. אם זאת בניגוד למספרים שנזרקים לאוויר על השתתפות של חצי מיליון איש מידי שנה בהילולה, המספר האמיתי כנראה נמוך יותר ועומד על לא יותר מ-300 אלף איש.

האסון בשנה שעברה שבו קיפחו את חייהם 45 גברים וילדים היה תוצאה של אינספור ליקויים, עיגולי פינות והזנחה רבת שנים באתר. מתחם הרשב"י, שנמצא מעל היישוב מירון בגליל העליון כלל בתוכו עשרות מבנים, מעבר למבנה הקבר ובית הכנסת שבמקום, כאשר במהלך השנים נוספה בנייה בלתי חוקית רבה – החל מגשרים שונים, טריבונות קבועות, בתי כנסת, חדרי אירוח וכוללים. בסך הכל עוד לפני האסון נספרו במקום 73 מבנים להם הוצא צו הריסה, אולם הרשויות לא ביצעו אכיפה של הצווים הללו.

הר מירון (צילום: חדשות 12)
הר מירון | צילום: חדשות 12

המורכבות בטיפול בבעיה היא שכל מבנה היה שייך לחסידות אחרת או הקדש דתי אחר, וכל ניסיון של המדינה במהלך השנים להסדיר את המקום נכשל. זאת בשל מעורבות פוליטית ולחץ של ההקדשים ופניות בלתי פוסקות לבתי המשפט. בסופו של דבר האסון התרחש על מעבר צר, בשם "גשר דב" שגם הוא נבנה ללא היתרים, או קיבל אישור הנדסי. 

מאז האסון הנורא, המדינה החלה לאכוף את צווי ההריסה והשלימה עד כה הריסה ופינוי של 63 מבנים. לאחר ההילולה הקרובה 10 המבנים הנותרים צפויים להיהרס גם כן. המטרה הייתה לייצר כמה שיותר מקום נוסף על ההר, מרחבים להכנסת אנשים ומניעת מצבים בהם קהל רב נמצא במקום אחד.

בנוסף הוחלט השנה שבכל רגע נתון יוכלו לשהות בכל מתחם מירון, מהכניסה למושב ועד לציון הקבר לא יותר מ-16 אלף אורחים, אשר ידרשו לרכוש כרטיס כניסה במכירה מוקדמת ולא תתאפשר הגעה ספונטנית כמו בעבר לכל מי שמעוניין. הבעיה במתווה שמוביל פרויקטור מירון, צביקי טסלר, היא שאמנם כל כרטיס כניסה למירון מוגבל ל-4 שעות בלבד, אולם אין אפשרות אמיתית לאתר את מי שלא יוצא מהמתחם הענק בזמן, וקיימת אפשרות שאנשים שלא יתפנו בשעה הנקובה בכרטיס, יובילו לתורים גדולים בכניסה.

כנראה שבכל מקרה במירון לא נראה תמונות של עומס חריג או קריסה, אבל בתחנות ההסעה הרבות, בחניוני הענק לאוטובוסים ובמחסומי המשטרה ייתכן מאוד כי יהיו עומסים גדולים, דחיפות ועימותים עם המשטרה. אגב כדי לנסות ולצמצם את זמן שהיית האנשים במקום, במתחם הקבר לא תתאפשר שהייה של יותר מכמה שניות, והמעבר הוא דרך גדרות וסדרנים, בנוסף אוכל יחולק רק בכניסה ליישוב.

איום נוסף משמעותי על הסדר מחר הוא קבוצות של חרדים קיצוניים שלא מוכנים לקבל את "ההסדרה" ומרותה של המדינה במירון. הם פועלים כבר כמה שבועות להרס תשתיות שנבנו במקום, ומתכוונים להגיע ללא כרטיסים ולהתעמת עם כוחות הביטחון. מירון נמצא בלב שטח הררי ומיוער והערכה היא שיהיו מאות בני אדם שינסו להסתנן בשבילים אלו. הם צפויים להיתקל בפריסה רחבה של שוטרי משמר הגבול, ובסך הכל במהלך ההילולה שתסתיים רק בכניסת שבת ישתתפו יותר מ-8,000 שוטרים ועוד אלפי סדרנים.

אסון הר מירון

למרות האיומים של גורמים קיצוניים רבים, הערכה היא שמרבית הציבור שזוכר את האסון שאירע רק לפני שנה ישתף פעולה עם ההנחיות. רבים גם בחרו לוותר על המנהג לעלות לקברו של רבי שמעון בר יוחאי ביום פטירתו (היא ההילולה) ולהגיע במועד אחר.

דבר אחד לא השתנה השנה מהשנה שעברה והוא בלתי נתפס – כל הדרג הניהולי בגופים האחראיים על ההילולה, אנשי המרכז למקומות הקדושים שבמשרד הדתות, קציני המשטרה, מפיקי האירוע ובעלי תפקידים רבים אחרים נשארו במקומם. למעשה מלבד הדרג הפוליטי שהתחלף עם כינון הממשלה החדשה כולם נותרו בתפקידם. הסיבה היא שוועדת החקירה הממלכתית לא הגישה מסקנות אישיות בדוח הביניים שלה ועד למיצוי ההליכים בוועדה אף אחד לא ממהר לעזוב את תפקידו או להודות באשמה כלשהי ולהתפטר.

מפקד מחוז צפון שמעון לביא

החסימות לקראת ההילולה במירון כבר החלו:
כביש 85 חסום לשני הכיוונים בין צומת חנניה למחלף אליפלט
כביש 89 חסום לשני הכיוונים בין מחלף אליפלט לצומת חירם
כביש 866 חסום לשני הכיוונים בין צומת חנניה לצומת מירון

חסימות אלה מתוכננות להתקיים עד לסיום האירוע ביום שישי 20.5. על כל שינוי תצא הודעה מסודרת.