כבר שנים שחברת הלפ.פי.סי מנצלת את חוסר ההבנה של קשישים במחשבים. היא מציגה את עצמה כספקית פתרונות תמיכה ושירותים בעוד הלקוחות המבוגרים מאמינים שבצד השני של קו הטלפון נמצא נציג חברה אמין שמעוניין לסייע להם. שיטת הפעולה מול הלקוחות כמעט זהה - מכירת מוצרים ותוכנות שאין להם בהן כל צורך, חיוב בסכומים גבוהים, מצגי שווא על התקנות שלא בוצעו והערמת קשיים על התנתקות מהשירות.

"אני מקבלת את הדף עם הפירוט של כרטיס האשראי. פתאום - 3 וחצי אלף שקלים, הלב שלי נפל" מספרת חיה הירש, בת 76 מגבעתיים. הירש נמצאת בהתקשרות עם החברה עוד מ-2008. עד היום, לדבריה, שילמה להם סכומי עתק תמורת מוצרים שמכרו לה.  מהם אותם המוצרים? לא לגמרי ברור. כך גם הגרפים שהוצגו להירש בשיחת הטלפון עם נציג החברה, אינם מובנים ואינם מתיישיבים עם השימוש המועט שלה במחשב. 

החברה שמוכרת לקשישים תוכנות שלא קיימות (צילום: N12)
"הלב שלי נפל", חיה הירש - אחת מן הלקוחות של הרשת | צילום: N12

לפני 4 שנים הראנו ב"מהדורה המרכזית" עדויות של לקוחות של חברת הלפ.פי.סי שהתלוננו על הטעיה וניצול. אז, החברה נקנסה על ידי הרשות להגנת הצרכן בקנס חריג של 5 מיליון שקלים בגין הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כלפי צרכנים. אבל אחרי ערעור שילמה החברה 670 אלף שקלים בלבד. מה שלא מנע ממנה להמשיך לפעול.

דוד רטיג, בן 70 מרחובות, טוען כי חויב על ידי החברה בסכום של "בסביבות 13 אלף שקל לאורך השנה". רטיג, הבין מנציגי השירות כי בתמורה לסכומים הגבוהים הוא זוכה לאבטחה וגיבוי של המחשב שלו, אך מבירור עם בועז בורובסקי – מומחה בתחום, המצב אחר לחלוטין. לפי בורובסקי, התוכנות שהובטחו מעולם לא הותקנו על מחשבו של רטיג וגם לא על המחשבים של שאר הלקוחות.

החברה שמוכרת לקשישים תוכנות שלא קיימות (צילום: N12)
החברה שמוכרת לקשישים תוכנות שלא קיימות | צילום: N12

החלטנו להגיע יחד עם הלקוחות למשרדי החברה, ורק לאחר כשלוש שעות זכינו ליחס מן הבעלים – אדי גלבוע. נראה, כי גלבוע לא התרשם מן ההאשמות, והתעלם לחלוטין מן הטענות שהצגנו בפניו. בינתיים, עד שלא תוחמר הענישה, מקרים כאלו עלולים לחזור פעם אחר פעם, ואנשים כמו גלבוע ימשיכו לנהוג באותו האופן. "תכף אני אתחיל לבכות כי אני מתביישת", אומרת הלקוחה ע' בדמעות "בגלל זה לא רציתי לעשות את הריאיון הזה. שאולי מישהו אחר לא יהיה טיפש כמוני ולא יעשה את השטות הזאת".

מחברת הלפ.פי.סי ובעליה אדי גלבוע נמסר בתגובה:
לגבי הלקוח דוד רטיג – בתחילת חודש מרץ פנה אלינו הלקוח עם תלונות על בעיות בגלישה במחשב והמלצנו לו לרכוש תוכנה מתאימה וכך עשה. בהמשך ביקש לבטל את הרכישה ומיד זיכינו אותו על היתרה. בנוסף הצענו לו לחדש אחריות למחשב ולסמרטפון ולרכוש תוכנת הגנה ממתקפות סייבר וכופרה וכך עשה. כשקיבלנו פניה מהמועצה לצרכנות והצענו זיכוי על התקופה היחסית שנותרה לו".
לגבי הלקוחה ע' – "לא ברור לנו מהיכן הגעתם לנתון של הרכישות של הלקוחה. חשוב לציין שהגברת מעולם לא התלוננה על השירות, והיא מרבה להשתמש בו, ואף קיבלה שירות מטכנאי מחשבים בביתה".
לגבי הלקוחה חיה הירש – "גם כאן לא ברור לנו מהיכן הגעתם לנתון הרכישות של הלקוחה. הגברת הירש רכשה השנה תוכנת הגנה למחשב, לאחר מכן ביקשה לבטל את הרכישה, ומיד נשלחו אליה מסמכי ביטול והכסף הועבר לחשבונה".