חמישה ימים לאחר האסון במירון - וחילופי ההאשמות בין הגופים השונים רק מתעצמים. הערב (שלישי) אנחנו חושפים לראשונה את תוכנית הבטיחות להילולת מירון, את גרסת המהנדס ואת הפערים בין מה שאושר לבין מה שקרה בפועל על ההר.

כדי להבין את הסיבות שהובילו לאסון הנורא שבו קיפחו את חייהם 45 איש, צריך לחזור אחורה לתכנון הבסיסי – לתוכנית הבטיחות להילולת רבי שמעון בר יוחאי, אותה תוכנית שהגישה חברת ההנדסה ואותה אישרה המשטרה.

בתוך התוכנית, אם נתמקד במתחם תולדות אהרון שבו אירע האסון, ניתן לראות את הטריבונות של החוגגים, את מספר האנשים שהן אמורות להכיל, וגם את ארבע יציאות החירום שמסומנות בירוק. עוד ניתן לראות את "מסדרון המוות", שם איבדו את חייהם עשרות בני אדם. בדיוק ליד מעיר המהנדס: "יש למנוע עליית קהל לשטח הגג, קיים חשש לנפילה כתוצאה מעומס בני אדם או ישיבה על המעקות". חלק מההערות בוצעו, מכולה אחת פונתה מהשטח אבל האסון לא נמנע. 

רבבות בהילולה השנתית במירון (צילום: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים)
ההילולה במירון | צילום: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

במסמך נוסף שמחזיק קצין הרישוי של מחוז הצפון עם אישור ספציפי למתחם תולדות אהרון, המהנדס לא מצא פגם ואישר את המבנים, הטריבונות ובמת ההדלקה. בהמשך המהנדס גם קבע כמה אנשים צריכים להיכנס למתחם והיכן בדיוק יעמדו: על כל טריבונה בין 220 ל-300 איש, ברחבת ההתקהלות 1,800 איש ובסה"כ 3,159 בני אדם.

המשטרה אישרה את התוכנית, בפועל נכחו במתחם כ-20 אלף איש - פי 6 מהמספר המותר לפי תוכנית הבטיחות.

ויש עוד הבדלים בין התוכנית לביצוע: המהנדס הציע לבצע את ההדלקות בו זמנית במתחמים שונים בהר כדי שכל קהילה תתייצב באזור שלה וכך יימנע עומס במעברים, אבל בחסידות תולדות אהרון דרשו להדליק בשעה נפרדת מהשאר. ולכן אחרי השעה 1 בלילה כולם נהרו להדלקה שלהם, היחידה שהייתה באותו הזמן.

מבקר המדינה מסייר באזור האסון במירון (צילום: החדשות12)
מבקר המדינה מסייר בזירת האסון | צילום: החדשות12

במסמך שנשלח שלושה ימים לפני האירוע התריע המהנדס בפני המשטרה כי "בשל כמות הקהל הצפויה יש לשמור על כל יציאות החירום פנויות". בפועל בשטח היו שוטרים שלא תודרכו באופן מלא וחסמו את אחת היציאות.

יממה קודם להילולה התקיים דיון בטיחות מסכם. לטענת אחד מהנוכחים בדיון, כשדיברו על כמויות החוגגים והמהנדס הביע חשש מהעומס, מפקד המחוז ניצב שמעון לביא אמר למהנדס: "אל תדאג לא יגיעו יותר מעשרת אלפים איש לכל ההדלקות ביחד. אם האוטובוסים ימשיכו לזרום לאתר, אני יודע איך לעצור אותם במידת הצורך".

מבקר המדינה, זה שמונה בתמיכת נתניהו והבטיח לא לחקור אירועים בזמן אמת, מיהר להגיע היום למירון אבל סירב לענות לשאלות. ההצעה להקים ועדת חקירה ממלכתית נמצאת עדיין בגדר רעיון רחוק, במח"ש החלו לחקור בעצלתיים והמעורבים באסון מיהרו אל עורכי הדין.

עו"ד מיכאל כרמל, שמייעץ לכמה מעורבים באסון, אמר ל-N12: "ברגע שנותנים למחלקה לחקירות שוטרים לחקור את התיק הזה, למעשה אומרים 'המשטרה אשמה' – ואני חושב שהמשטרה לא אשמה ואני חושב שלהפנות אצבע למשטרה זאת טעות איומה ונוראה. לדעתי חייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון, מישהו שנקי משיקולים פוליטיים".