פרסום ראשון: משרד החינוך הודיע על ביטול של שלושה שבועות מהחופש הגדול לגנים ובתי הספר היסודיים, וזאת כחלק מ"תכנית לאומית למיפוי ולצמצום פערים רגשיים וחינוכיים" שנוצרו לתלמידים בתקופת הקורונה. תוכנית מיוחדת תהיה גם עבור החטיבות העליונות (ז'-י"א) אך היא תפעל באופן גמיש ועל פי החלטת בית הספר וצורכי התלמידים.

התוכנית עבור הגנים ובתי הספר היסודיים תחל לפעול ב-1 ביולי ותימשך עד 21 ביולי, ואילו בחטיבות העליונות תחל ב-21 ביוני. במשרד החינוך ציינו כי התכנית גובשה על ידי גורמי המקצוע במשרד, לאור מדיניות שר החינוך יואב גלנט לצמצום הפערים הרגשיים, החברתיים והלימודיים שצברו תלמידי ישראל לאורך משבר הקורונה.

המתווה נבנה על פי מיפוי הצרכים שערך המשרד בקרב התלמידים וההורים בכל שכבות הגיל, באמצעות המחוזות ובהתאם לבקשת השלטון המקומי, הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות. נדגיש כי מדובר בתוענית וולונטרית הן מצד הילדים והן מצד המורים.

התוכנית לילדי הגנים תכלול פעילויות העשרה וחוויה כמו פעילויות סביב ספרים, בשילוב תיאטרון, תיאטרון בובות ויצירה. כמו כן היא תוכל לכלול גם פעילות של מוטוריקה עדינה - גזירה, הדבקה, לישה, ציור, פיסול, משחקי תנועה, ריקוד, פעילות גופנית, פעילויות יצירה והבעה באמצעות חומרים לשם עיבוד רגשי של חוויות הילדים וביטוי אישי ועוד.

חזרה לגני הילדים (צילום: רויטרס_)
חזרה לגני הילדים | צילום: רויטרס_

במסגרת התוכנית השבועית ישולבו גם תכניות "מעברים" - ליצירת רצף חינוכי בין גן הילדים וכיתה א', ו"שמש בכיסים" – לחיזוק תחושת החוסן, הגברת תחושות של רווחה נפשית אישית והעמקת הקשרים החברתיים בחברת הילדים, באמצעות משחקים. כמו כן, תעשה עבודה ממוקדת בקבוצות קטנות עם ילדי הגן העולים לכיתה א' בתחומי הדעת שפה ומתמטיקה ועבודה עם ילדים בגיל 3-4 שתתמקד בהעשרת השפה המדוברת, העשרת אוצר המילים ותרגול של שיח.

עבור תלמידי בתי הספר היסודי התוכנית תתמקד בהיבטים רגשיים-חברתיים והוא יעשה בהתאם לשכבות הגיל, כאשר בכיתות א'-ד' יומלץ שהנושא המרכזי יהיה "אוצר החברות", ובכיתות ה'-ו' יומלץ שהנושא המרכזי "אני ואתה נשנה את העולם". כמו כן יומלץ שהתכנית תכלול פעילויות של העצמה רגשית-חברתית, פעילויות חברתיות, משחקים ותנועה. לצד אלו יתקיימו פעילויות העשרה, כאשר מידי יום יומלץ להקדיש שעה אחת, או יום מרוכז בשבוע, לטובת אומנויות, ספורט, תנועה, תיאטרון, מוזיקה, מוזיאון, סיורים, טיולים ולמידה חוץ כיתתית. בתי הספר יוכלו גם לתכנן שבוע חקר המצאות ותגליות, שבוע Summer School או שבוע אתגרי בספורט.

ההיבט הלימודי:

• כיתות א'-ב': יעסקו במקצועות הליבה: שפה ומתמטיקה.

• כיתות ג'-ד': מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית.

• כיתות ה'-ו': מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית.

כיתות א' חוזרים ללימודים (צילום: יוסי זמיר, פלאש/90 )
כיתות א' חוזרים ללימודים | צילום: יוסי זמיר, פלאש/90

מודל השתתפות ההורים:

משרד החינוך יקצה תקציב לטובת חלוקת מלגות לתלמידים נזקקים על פי הצורך ובהתאם לשיקול הדעת של בתי הספר והרשויות.

• רשויות באשכולות למ"ס 4-1: ההורים אינם משתתפים במימון התוכנית.

• רשויות באשכולות למ"ס 7-5: נוסף על השתתפות משרד החינוך והרשויות במימון, גובה השתתפות ההורים יהיה 300 ש"ח לכל תלמיד בכיתות גן עד ו' למשך כל התוכנית (20 ש"ח ליום).

• רשויות באשכולות למ"ס 10-8: נוסף על השתתפות משרד החינוך במימון, גובה השתתפות של ההורים יהיה 450 ש"ח לכל תלמיד בכיתות גן עד ו' למשך כל התוכנית (30 ש"ח ליום).

בחטיבות העליונות (ז'-י"א) התכנית תחל לפעול מ-21 ביוני עם תום הלימודים הרשמיים ותימשך באופן גמיש על פי החלטת בית הספר וצורכי התלמידים. התוכנית תאפשר מענה מותאם לקבוצות רלוונטיות או לכלל התלמידים במשך תקופות משתנות, הכול לפי שיקול דעתו של מנהל בית הספר ובכפוף לאבחון הספיציפי באשר למוסד החינוכי ולמשאבים המוקצים.

ההתמקדות בהיבטים הרגשיים-חברתיים והלימודיים יותאמו לחטיבות העליונות. ההיבטים הרגשיים והחברתיים יתמקדו בהעצמה רגשית וסדנאות חוסן, חיזוק תחושת השייכות, פעילויות הכנה לצה"ל, התנדבות בקהילה, סיורי מורשת ושל"ח וכן קורסי העשרה בתחומי רוח וחברה.  בהיבטים הלימודיים המיקוד יהיה במקצועות ליבה:  שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים.

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90, יוסי זליגר)
התלמידים מתנגדים לשביתה. אילוסטרציה | צילום: פלאש 90, יוסי זליגר

כמו כן, בכיתות ט' יינתן לתלמידים מענה ממוקד נוסף לקראת המעבר שלהם לתיכון, בדגש על מיומנויות של המאה ה-21, בהן: למידה עצמית, בינתחומית ואוריינות דיגיטלית. המענים יכללו מיקוד במקצועת הליבה ובמקצועות ההבחנות בהמשך. העבודה עם תלמדי י-יא תעסוק בהכנתם להבחנות במקצועות בהם הם צפויים להבחן בבגרות. 

בתחילת שנת הלימודים הבאה בתי הספר יערכו מיפויים כדי לבדוק את רמת התלמידים במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, בהתאם לשכבת הגיל הרלוונטית ויערכו ניטור למיפוי פערים רגשיים.

שר החינוך יואב גלנט: "בשנה האחרונה פעלו מנכ"ל משרד החינוך והצוותים המקצועיים במשרד בהנחיתי לגיבוש תכנית לאומית למיפוי ולצמצום פערים רגשיים וחינוכיים. הודות לשיתוף פעולה מיטבי עם משרד האוצר והשלטון המקומי - אני שמח להציג היום לתלמידים, להוריהם ולצוותי החינוך וההוראה בישראל תכנית מקיפה - הכוללת מסגרת מפוקחת, איכותית, ועשירה שתיתן את המענים הטובים ביותר לפערים הפדגוגיים והרגשיים שנוצרו בשנה החולפת".

עוד הוסיף גלנט: "כשר החינוך, במשמרת הקשה והייחודית הזאת, אני עושה ואעשה הכול כדי לסייע לתלמידות ולתלמידי ישראל - שכן הם דור העתיד של מדינת ישראל וראויים למעטפת החינוכית הטובה והרחבה ביותר. בעזרת אנשי החינוך וההוראה  המצוינים שלנו נצלח את המשימה הגדולה הניצבת בפנינו - צמצום הפערים שנוצרו במערכת החינוך. אני מודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר ישראל כ"ץ, ליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ולראשי ארגוני המורים וההורים על ההיענות וההירתמות למען תלמידי ישראל".