אובדן מזון בצל הקורונה: ההוצאות של למעלה ממחצית מהציבור על המזון גדלו מאז שהחל המשבר, חלק משמעותי ממנו משליך לפח מזון בתדירות שבועית ופחות צורכים אלכוהול ומשקאות קלים - זו התמונה שעולה מהסקר שערכה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור ארגון לקט ישראל והובא לידי N12.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הסקר שנערך בחודש האחרון בחן את הרגלי הקנייה והערכת אובדן המזון בתקופת משבר הקורונה, בהשוואה לאורך זמן, ובו השתתפו גברים ונשים שגילם 18 ומעלה. בין הממצאים שעלו, נראה כי רוב הציבור עורך קניות לפחות אחת לשבוע - כ-70% ממנו בעיקר בסופרמרקטים הגדולים, כשיש נטייה גדולה יותר לרכוש בתוך היישוב או השכונה. לצד זאת, כיום יותר קונים מחוץ ליישוב, לעומת תחילת המשבר.

כ-50% מהציבור מוציא יותר על מזון מתחילת המשבר

יותר מ-50% מציינים כי ההוצאות שלהם על מזון גדלו מתחילת משבר הקורונה, לעומת כ-40% שסבורים שההוצאות לא השתנו - ובכך מסתמנת מגמה של חזרה לשגרה. מבחינה כספית, כמחצית מהציבור מדווח על קניות מזון לבית בסכום שעומד על עד 500 שקלים בשבוע. 

יותר מוציאים על חשמל, פחות צורכים אלכוהול

בהשוואה לתחילת המשבר, יותר אנשים מזמינים משלוחים ממסעדות וכן ישנה עלייה נוספת בהוצאות על חשמל. לעומת זאת, הקטגוריות שצריכתן הצטמצמה באופן המשמעותי ביותר ביחס לתקופה שלפני המשבר הן האלכוהול והמשקאות הקלים הנצרכים במידה פחותה יותר.

עוד עולה מהסקר כי רוב הציבור זורק מזון בתדירות שבועית, לרוב בכמות שאינה עולה על 15% מהמזון הנקנה. הערכת כמות המזון שנזרקת עלתה בחזרה לרמה שלפני משבר הקורונה. אלו שזרקו מזון וידעו לתת הערכה כספית של עלות המזון שנזרק, מציינים ברובם שסכום המזון שנזרק הוא עד 100 שקלים. למה המזון נזרק? לרוב בעקבות פג תוקף והכנת כמות עודפת.

מסעדה בתקופת הקורונה (צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש 90)
יותר אנשים מזמינים ממסעדות | צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש 90

מה נזרק הכי הרבה ומה הכי פחות? 

הקטגוריות שזורקים מהן בכמות הגדולה ביותר הן ירקות, פירות ומזון מבושל, כשאלו עולים בממוצע על 10%. ומה נזרק הכי פחות? קטניות, שימורים, דגים וביצים. בכל הקטגוריות שנבדקו חלה עלייה בכמות המזון שנזרק לכמויות שהיו לפני המשבר.

הן מבחינת מוצרי המזון שנרכשו והן מבחינת האוכל שהוכן בבית, מעל 40% מהציבור סבור כי יצא לו לזרוק כמו בתקופה שלפני הקורונה. שיעורים אלו עלו משמעותית בהשוואה לחודש מאי אשתקד. ההעדפה לחנויות המעודדות חיסכון ושמירה על הסביבה מקיפה כ-44% מהציבור, ללא שינוי מהשנה הקודמת.

"דווקא בתקופת הקורונה שדרדרה רבבות לאי ביטחון תזונתי ולקשיים כלכליים, רצוי שנדע לנצל את המזון ועודפי המזון בצורה מיטבית, וככל שאפשר לתמוך באותם האנשים הזקוקים לעזרה"' מסביר גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל". "השפע של האחד יכול למלא את המחסור של האחר וגם למנוע בזבוז משאבים מיותר ולהגן על הסביבה. בואו נגלה סולידריות ואחריות חברתית, וכך גם נוכל לחסוך מאות שקלים וגם למנוע בזבוז מזון מיותר".

גידי כרוך (צילום: תומס סולינסקי)
גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל" | צילום: תומס סולינסקי