הקורונה שליוותה אותנו לאורך כמעט כל שנת 2020 גרמה לנו להעביר זמן רב יותר בבתים, מול המסכים, להיפגש פחות אבל לדבר יותר ב-ZOOM שהפכו לחלק בלתי נפרד משגרת חיינו. כעת מששנת 2020 מאחורינו, חברות פלאפון, בזק בינלאומי ו-Yes פרסמו היום (ראשון) דוח מיוחד לרגל סיום "שנת הקורונה" שמסכם עבורנו את השנה המיוחדת, והמוזרה, שהסתיימה ביום חמישי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בסגר הראשון צפינו בעיקר בחדשות - ובסגר השני העדפנו סדרות

מהדוח עולה כי במהלך השנה כולה נרשמה עלייה ממוצעת של כ-5% בצפייה בטלוויזיה, אך עם הבדלים בין הסגרים. בסגר הראשון, שהיה במרץ ובאפריל, הישראלים צפו יותר במסך הקטן ב-12% - בעיקר בשידורי האקטואליה, שהצפייה בהם זינקה ב-130%. עם סיום הסגר במאי ושחרור ההגבלות, ירדה הצפייה בטלוויזיה ב-10%, אך עם הסגר השני חזרנו בגדול למסך הטלוויזיה עם עלייה של כ-20% בצפייה - אלא שהפעם צפינו בעיקר בסדרות ובתכנים בידוריים.

בזמן שב-2020 חלו שינויים בצפייה בטלוויזיה, הגידול הגבוה ביותר מכל שירותי התקשורת היה בגלישה באינטרנט - עם עלייה שנתית ממוצעת של כ-23% בגלישה הביתית בהשוואה ל-2019. במקביל נרשם בשנה שעברה גם זינוק בגלישה סלולרית עם עלייה שנתית ממוצעת של 20%. שיאי הגלישה היו בעיקר בחגים: בשבוע של ראש השנה היינו עדים לעלייה הגדולה ביותר (41%), עלייה מעט נמוכה יותר מבסוכות, ואת המקום השלישי תופס השבוע של פסח שהסתכם ב-36%.

צפייה בטלוויזיה (צילום: ShutterStock)
זינוק בצפייה בטלוויזיה בשנה האחרונה | צילום: ShutterStock

מדברים יותר בסלולר, ומסתערים על אפליקציות המשלוחים 

בזמן שחלק לא מבוטל מהישראלים מצאו את עצמם עובדים מהבית מאז פרוץ המגפה, התחזקה המגמה של שיחות בטלפון הנייד, שהגיעה לשיאה בתקופת חגי תשרי והסגר השני. אז כמה דיברנו בשנת הקורונה? מהנתונים עולה כי בדומה לשימוש באינטרנט, גם בשיחות הטלפון נרשמה עלייה של כ-20% יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

זה לא סוד שההסתגרות בבתים גרמה לישראלים ליהנות מהשימוש באפליקציות משלוחי האוכל, והנתונים חושפים עד כמה: ב-2020 השימוש בהן עלה דרמטית ב-92% ורק בשבועות האחרונים של אוגוסט הקפיצה הייתה בלא פחות מ-230%.

וולט (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
הישראלים גילו את אפליקציות משלוחי האוכל | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

אלופות הקורונה: הטיק טוק והטוויטר - ו-ZOOM היא המלכה הבלתי מעורערת

שנת הקורונה אמנם הביאה לזינוק בשימוש באינטרנט בכלל, אך היו כמה וכמה חברות שנהנו מהזינוק הזה במיוחד. במהלך השנה המשונה שעברה עלינו, אפליקציית ה-ZOOM, שללא ספק סייעה לנו להמשיך בשגרת חיים מסוימת, רשמה עלייה של עשרות אלפי אחוזים (!) בשימוש בשירותיה. הרשת החברתית טיק טוק, שפופולרית בעיקר בקרב צעירים, צמחה ב-40% לאורך השנה. ובאופן לא מפתיע, גם וואטסאפ, שממשיכה להוביל את הרגלי השימוש של הישראלים באינטרנט, רשמה גידול של 15%. גם את הטוויטר גילו הישראלים בשנת הקורונה - עם גידול של 32% בגלישה ב-2020.

למידה מרחוק באקדמיה זה לא דבר כל כך פשוט (צילום: By Kate Kultsevych, shutterstock)
הזום שינה את חיינו בשנת הקורונה | צילום: By Kate Kultsevych, shutterstock

בידוד זה לגמרי לבד ויוצאים מהפקק

ההלם של הסגר הראשון גרם לישראלים רבים להתרחק מאתרי ומאפליקציות ההיכרויות - ירידה ממוצעת של 7% עד לחודש מאי, ובשיא הסגר חלה ירידה של כ-15%. עם הפתיחה הראשונה של המשק אחרי הסגר הראשון, הישראלים החלו לחזור לאפליקציות הדייטינג (29% יותר בחציון השני של השנה ועלייה של כ-60% בנובמבר).

בשנה שעברה נסענו גם פחות, עם ירידה שנתית של 20% בהיקף התנועה בכבישים. הירידה המשמעותית ביותר הייתה באפריל עם שיעור שקרוב ל-50% ובסגר השני 20% בלבד בהשוואה ל-2019. הירידה בהיקפי התנועה הביאה לכך שזמן הנסיעה הממוצע בישראל ירד בכב-3-4 דקות.

 

פקקים בנתיבי איילון (צילום: פלאש/90 )
פחות נוסעים, פחות פקקים ב-2020. תמונת ארכיון | צילום: פלאש/90

דרור בהט, מ"מ סמנכ"ל השיווק של פלאפון, yes ובזק בינלאומי: "שנת הקורונה הכניסה את הישראלים עמוק לתוך הבית, כאשר המסכים והאפליקציות הפכו לחלק מהשגרה שלנו יותר ויותר. כולנו תקווה כי בשנת 2021 הקורונה תיעלם מחיינו  לעד - אבל ברור כבר היום, כי השפעותיה על שגרת חיינו, האופן שבו אנו צורכים מדיה, ומשתמשים בדיגיטל ובאמצעי התקשורת השונים - כאן להישאר".