עוד בשנת 2016 הבטיח לנו אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי, כי שיתוף פעולה עם ב.מ.וו ואינטל יביא לנהגים מכונית אוטונומית כבר בשנת 2021. זה אומנם לא יקרה, אך במובילאיי הישראלית שנמכרה בינתיים לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, לא מתייאשים וכבר מסמנים יעד חדש - שחרור מכונית אוטונומית לשוק בשנת 2025.

 לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בתערוכת הטק החשובה CES שנפתחה היום (שני) החברה מציגה שורת פריצות דרך טכנולוגיות אליהן הגיעה יחד עם חברת האם אינטל מאז הרכישה. כמו כן, היא מכריזה על הרחבת צי רכבי הניסוי האוטונומיים שלה, שכבר נפרסו במינכן שבגרמניה ובדטרויט שבארה"ב. במובילאיי ישיקו במהלך החודשים הקרובים ציים בדטרויט, בטוקיו שביפן, בשאנגחאי שבסין ובפריז שבצרפת - ואם הרגולטור יאושר גם בניו יורק שבארה"ב, הם יפעלו בהמשך כמוניות. 

מובילאיי מיפתה כמיליארד ק"מ של כביש

ההתרחבות מתאפשרת, בין היתר, בזכות טכנולוגיית מיפוי חדשנית שמכונה REM (ניהול ניסיון כביש). במסגרתה, כמעט מיליון רכבים שנושאים מערכות של מובילאיי, מתעדים ומעלים לענן מידע על הכבישים בהם הם נוסעים ברחבי העולם. בתערוכה יחשוף שעשוע כי כמיליארד קילומטר של כביש ברחבי העולם כבר מופו אוטומטית וכמעט 8 מיליון ממופים מדי יום. 

הרכב האוטונומי של מובילאיי בדרך
הרכב האוטונומי של מוביליי בדרך

מובילאיי מתכוונת להמשיך ולהגדיל את מספר המכוניות המשתתפות במיפוי ובכך את הקצב שלה. בחברה ציינו כי המערכת שלהם נבדלת מזו של חברות אחרות, בדגש על כך שהיא מקפידה על "פרטים סמנטיים" - כלומר, כמה שיותר פרטים בסביבת הנהיגה כדי להבטיח נהיגה בטוחה. 

משבר הקורונה גם שינה את האופן שבו מובילאיי פורסת את ציי הרכב שלה. בחברה הבינו כי לא צריך להטיס עשרות מהנדסים, אלא מספיקים שניים בלבד מאלו שגם כך מעניקים תמיכה למערכות החברה במדינת היעד.

חיישנים חדשים עם ביצועים משופרים

בזמן הנהיגה אנו מביטים בעיניים בסביבה שלנו, מעבדים את המידע במוחנו ומקבלים החלטות. הרכב האוטונומי עושה זאת באמצעות חיישנים, שני סוגי חיישנים כאלו הם רדאר ולידר. הרדאר (מכ"ם) עושה שימוש בגלי רדיו על מנת לאתר ולעקוב אחר מיקומם של עצמים במרחב, בעוד שהלידאר עושה זאת עם קרני לייזר. 

מובילאיי וחברת האם אינטל משלבות ידיים ביצירת לידאר ורדאר חדשים, שאמורים לספק יכולות משופרות ולעשות זאת ביעילות ובאופן שמשתלם כלכלית. המכ"ם של מובילאיי נבדל בתוכנה המנהלת ומעבדת את המידע המגיע ממנו, עיבוד האותות דיגיטלי לגמרי, התוכנה יכולה לעקוב אחר מספר רב של פריימים שונים בו זמנית ועוד. על פי שעשוע, רמתו טובה מספיק כדי לתמוך בנהיגה אוטונומית. 

בבניית הלידאר מנצלים במובילאיי את היכולת המיוחדת של אינטל בסיליקון פוטוניקס (היכולת לייצר התקנים אלקטרוניים מורכבים בשבבי סיליקון קטני ממדים). על אותם חלקי סיליקון קטנים ניתן להתקין אלמנטים פסיביים ואקטיביים עבור השידור והקליטה של הלייזר ועל פי שעשוע, מדובר ביתרון טכנולוגי ממשי על פני המתחרים. 

היעד: הרכב האוטונומי של מובילאיי יגיע לשוק ב-2025
היעד: רכב אוטונומי בשוק ב-2025

החזון של מובילאיי: תאונה כל מאה מיליון שעות, רכב ב-2025

מובילאיי גם פיתחה מערכת לרכב האוטונומי המבוססת על מצלמות. החזון שלה הוא לפתח אותה בנפרד ממערכת חיישני הרדאר והלידאר ובמקביל, עד לשנת 2025. אז כששתי המערכות יהיו בשלות, כל אחת עם שיעור תאונות של אחת ל-10,000 שעות נהיגה לפחות - בחברה ישלבו בין השתיים. 

בנוסף, כל מערכת תגבה את השנייה, כך שטעויות יקרו רק כל מיליון שעות נהיגה, על פי חזון החברה. במובילאיי סבורים ששיעור זה ירצה את הרגולטורים וכי יהיה ניתן בשנת 2025 לשחרר לשוק מכונית אוטונומית ברמה 4 - כלומר, בעלת יכולת אוטונומית מלאה שמצריכה התערבות אנושית רק במקרים נדירים. 

בינתיים, על מנת לנסות את הטכנולוגיה - במובילאיי יפעילו ציי מוניות אוטונומיות ברחבי העולם, כפי שווימו למשל, חברת המכוניות האוטונומיות של אלפבית (גוגל) כבר הציבה. בתדרוך לכתבים, הסביר ארז דגן, סגן נשיא בכיר במוביאליי, כי החברה מקווה שהניסיון שיצטבר בהפעלת אותם ציי מוניות יאפשר לה לעמוד ברגולציה. 


"מובילאיי תפעיל ב-2022 צי מוניות בישראל על הכביש", הבטיח דגן. "בטכנולוגיית האוטונומיה ברחבי העולם מאוד בולט העיסוק בבחינה של הביצועים והבטיחות מול מגוון רחב של תרחישים. המחסום האחרון בהתקדמות הענף בעולם וגם פה בישראל הוא רגולציה. אנו מאמינים שהפעלת ציי המוניות האוטונומיים ישכנעו בבטיחות של המערכות".