לבקר קרובים, לבלות בחוף הים, לצאת לקניות - ועוד שורה ארוכה של מעשים יום יומיים נמנעים מציבור גדול בישראל בניגוד לרצונו מדי שבוע. המצב הרגיש בישראל לא מאפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת ברוב היישובים, למרות שהנושא שנוי כל כך במחלוקת. האם מערכת הבחירות הקרובה תצליח להחזיר את הנושא לשיח הציבורי?

תחבורה ציבורית היא שירות בסיסי וחיוני במדינה - מבחינה סביבתית, חברתית וכלכלית. מבין הסוגיות הקשורות ביחסי דת ומדינה, הסטטוס-קוו בעניין שמירת השבת הוא מהסוגיות המורכבות והטעונות בישראל.

מאז קום המדינה ישנם חילוקי דעות בין דתיים וחילוניים בנוגע לצביונה היהודי של מדינת ישראל והמעמד של הדת היהודית בה. על מנת להתמודד עם המחלוקת אומץ הסדר הסטטוס קוו שנולד לפני קום המדינה. ההסדר מכיר בצורך של הזרמים היהודיים לחיות בפשרה זה לצד זה, למרות חילוקי הדעות בכל מה שנוגע ליחסי דת ומדינה.

הסטטוס-קוו כולל בין השאר את השמירה על השבת במקומות ציבוריים. מכאן נובע האיסור על הפעלתה של תחבורה ציבורית בשבתות. "ברור שיום המנוחה החוקי במדינה היהודית יהיה יום השבת", נכתב בהסדר. אבל מה בדיוק יהיה אופיו של יום השבת - זה לא נקבע.

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-2019 היו בישראל 394 כלי רכב לכל אלף תושבים. כלומר, לרבים אין רכב פרטי להתנייד בו בכוחות עצמם. ברוב היישובים בישראל אין תחבורה ציבורית מכניסת השבת ועד למוצאי השבת, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת.

מממצאי סקר שנערך לפני כשנה על ידי עמותת חדו"ש, ניכר כי הזכות לתנועה בשבתות ובחגים חשובה למרבית הציבור היהודי בישראל. 71% מקרב בעלי הדעה בציבור היהודי הבוגר בישראל תומכים בהתרת תחבורה ציבורית בשבת, רק 29% מתנגדים לכך. הסקר עשוי להצביע על כך שהסדר הסטטוס קוו איבד כנראה מהרלוונטיות שלו בנוגע לתחבורה הציבורית בשבת.

אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
תחנת אוטובוס ריקה | צילום: חדשות 2



למרות זאת, שלוש הצעות חוק שעלו בין השנים 2018-2020 בכנסת המבקשות להסדיר הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת לפי שיקול דעתה של הרשות מקומית - נפלו בקריאה טרומית. "תחבורה ציבורית בשבת היא צורך בסיסי וחיוני", אמרה ח"כ תמר זנדברג ממרצ, יוזמת החוק, בדיון בכנסת. "זה צודק מבחינה סביבתית, מבחינה חברתית, מבחינה כלכלית ומציל חיי אדם. זה יפחית את הפקקים ואת תאונות הדרכים, זה ייתן מענה למי שידו אינה משגת. לא ייתכן שרק בגלל כפייה דתית וצביעות אזרחי המדינה יהיו בעוצר יום בשבוע".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה,בתפקידו כסגן שר התחבורה, הציג במליאת הכנסת את עמדת הממשלה נגד הצעת החוק. "המדינה לא תפעיל תחבורה ציבורית בשבת", אמר. "ההצעה הזו באה לפגוע בסטטוס קוו הקיים עשרות שנים. לא היה תקדים כזה ואנחנו מתחייבים שלא יהיה תקדים כזה. הרוב בארץ רוצה לשמור שבת, רוצה יהדות - אתם מיעוט צעקני אתם הולכים וקטנים."
שלנו בארץ".

ארגון "נוע תנוע" מקדם תחבורה בשבת מזה 5 שנים ופועל לסייע למי שמעוניינים להתנייד בשבת ולא יכולים לעשות זאת בכוחות עצמם. מייסד ויו"ר הארגון, רועי שוורץ תיכון, גדל בחיפה, שם מותרת תחבורה ציבורית בשבת. כשעבר להתגורר בתל אביב לפני כחמש שנים החליט להשיק קו אוטובוס פרטי בודד שפועל בשבת. הביקוש לקווים נוספים רק הלך וגדל.

יחד עם שני שותפיו להנהלת הארגון, נעם תל ורד וליאור תבורי, הפעילו בהתנדבות מערך קווי אוטובוס יציב וקבוע שעבר בערים רבות ואפשר לעשרות אלפים לבחור כיצד לבלות את השבת שלהם. "בחודשיים האחרונים המהלכים שיזמנו לתחבורה בשבת הוכיחו כמה היא הכרחית למען כל אחד במדינת ישראל", אמר שוורץ תיכון. "כאשר הקווים התמלאו, תוגברו והתמלאו שוב וחוזר חלילה. אנחנו נמשיך להוביל את המאבק למען תחבורה בשבת בשביל 80% מהציבור בישראל שרוצה תחבורה בשבת כדי לאפשר לכל אחד לבחור איך לבלות בשבת".

על מנת להבין טוב יותר את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת בקרב אזרחי המדינה, ניסחנו שאלון (שאינו מדעי) המיועד לגילאי 14 ומעלה. אלה הממצאים בקרב 100 משתתפים:

פעילות תחבורה ציבורית בשבת:
91% הנשאלים ציינו כי ביישוב שבו הם גרים לא פועלת פועלת תחבורה ציבורית בשבת לעומת 9% שהשיבו שכן.

שימוש בתחבורה ציבורית במהלך השבוע:
49% מהנשאלים לא משתמשים בתחבורה ציבורית במהלך השבוע לעומת 51% שכן.

תחבורה ציבורית כצורך חיוני עבור האוכלוסייה:
12% מהנשאלים חושבים כי תחבורה ציבורית היא לא צורך חיוני עבור האוכלוסייה, 88% חושבים שכן.

היעדר תחבורה ציבורית בשבת והזכות לשוויון:
81% מהנשאלים חושבים כי היעדר תחבורה ציבורית בשבת פוגע בזכות לשוויון, 19% חושבים שלא.

שמירת השבת למניעת מחלוקות בין הציבור החילוני לדתי:
57% סבורים כי שמירת השבת לא מונעת מחלוקות בין הציבור החילוני לדתי. 43% חושבים שכן.

היכולת לפתור את המחלוקת בנושא התחבורה הציבורית בשבת:
88% חושבים שניתן לפתור את המחלוקת בנושא התחבורה הציבורית בשבת. רק 12% חושבים שלא.

סקרים, הצעות חוק ופעילות בשטח מצביעה על הצורך בקרב אוכלוסייה רחבה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. אולי מערכת בחירות נוספת שתשים במרכזה גם את הנושא הזה, תצליח להעלות אותו שוב לדיון ציבורי משמעותי.

כתבתם של מיקה אטיאס, מאיה עוזר, שירה רייניץ, תמר חסיד ויהונתן ינקו - יב׳ 8 קריית חינוך דרור.