נמצא הפתרון לשטח המת בצדי הרכב? מערכת חדשנית, פרי פיתוחה של חברת סרויז'ן הישראלית מבטיחה להתריע לנהג רכב כבד על רוכבי אופניים והולכי רגל הנמצאים בשטח המת שבצידיו. תיעוד מהניסויים שביצעה החברה בחודשים האחרונים, חושף כיצד המערכת מצילה הולכי רגל ורכבים פרטיים הנמצאים בצמוד לאוטובוס וכן רוכב אופניים שנמצא בצמוד אליו בדיוק כשהם מגיעים לצומת.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אז איך זה עובד? מערכת רדאר המותקנת בצידי האוטובוס מזהה רכב, רוכב אופניים, או הולך רגל בקרבת האוטובוס. באותו הרגע היא מפעילה אחת משתי נורות התראה בולטות המותקנת בתוך האוטובוס, אחת עבור עצם שנמצא בשטח המת ואחר עבור אובייקטים הנעים באיטיות לצדו. כמו כן המערכת משמיעה צפצוף אזהרה וכך לנהג יש מספיק זמן תגובה כדי שלא יפגע במשתמשי דרך אחרים.

מערכת באוטובוסים שמתריעה לפני דריסה (צילום: Servision)
מערכת באוטובוסים שמתריעה לפני דריסה | צילום: Servision

בעקבות הניסויים המוצלחים של החברה, במשרד התחבורה החליטו לפתוח בפיילוט במסגרתו היא כבר הותקנה בארבעה אוטובוסים של "אגד" ו-"קווים". אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, הדגיש כי המערכת עומדת בתקינה אירופאית החדשה ביותר שנקבעה בתחילת השנה.

בסיומו של הפיילוט יתבקשו הנהגים לחוות את דעתם על המערכת החדשה ועל יעילותה ככלי עזר למניעת תאונות ומצבים מסוכנים. כמו כן, ייבחנו נוחות השימוש והתפעול, והמיקום האפקטיבי ביותר של המערכת בסביבת הנהג.

מירי רגב (צילום: ששון תירם)
מירי רגב | צילום: ששון תירם

במשרד התחבורה מבטיחים להקדים את הרגולציה באירופה, לפיה כלי רכב מסחריים חדשים יחויבו בהתקנת מערכות התרעה אלה החל מחודש יולי 2022, וכלי רכב קיימים החל מיולי 2024. המשמעות היא שאם הפיילוט יצליח, המשרד יתקין את המערכת בכל האוטובוסים בישראל בתוך פחות מארבע שנים.

"אני שמחה להוביל מהלך חדשני נוסף בתחום הרכב", אמרה השרה רגב, "שוב אנו רותמים את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר למען שמירה על חיי אדם, המטרה החשובה ביותר העומדת בפנינו. אני גאה שמשרדנו ומדינת ישראל נמצאים בחזית טכנולוגיית הרכב ומשלבים אותה כחלק מובנה במאבק זה".