N12
פרסומת

לא שילמתם על הנסיעה באוטובוס? מעתה זה עלול להיגמר בעיקול בבנק

פרסום ראשון: החל מהשבוע הבא, אכיפת התשלום בתחבורה הציבורית תועבר לאחריות רשות האכיפה והגבייה • במסגרת התנעת הרפורמה, החלה נקיטת הליכי הוצאה לפועל ועיקולים כנגד נוסעים שלא שילמו • על פי הערכות חברת אגד, כ-15% מהנוסעים אינם מתקפים את הכרטיס שלהם, מה שמוביל לפגיעה בהכנסות החברה והמדינה • "מעתה והלאה לאי התיקוף עלול להיות מחיר כבד"

כרמל ליבמן
פורסם:
מכשיר תיקוף באוטובוס אגד
מכשיר תיקוף באוטובוס אגד, ארכיון | צילום: ינון בן שושן, NEXTER
הקישור הועתק

החל מהשבוע הבא, אכיפת התשלום באוטובוסים תועבר לאחריות רשות האכיפה והגבייה. כבר השבוע, במסגרת התנעת הרפורמה שמובילים באגד, בשיתוף משרד התחבורה, החלו לנקוט בהליכי הוצאה לפועל ועיקולים נגד נוסעים שלא שילמו.

על פי הערכות מפעילות התחבורה הציבורית, 15% מהנוסעים אינם מתקפים את הכרטיס שלהם כשהם עולים לאוטובוס. לרוב זה קורה בשוגג, אך בחלק מהמקרים ביודעין. אי התיקוף גורם לנזק כלכלי למפעילות ולמשרד התחבורה, ומקשה לתכנן את התחבורה הציבורית בהתאם לנתוני אמת על מספרי הנוסעים.

גם היום ניתנים דוחות למי שלא משלמים. על פי ההערכות, 6,000 דוחות כאלו מחולקים מדי חודש. עם זאת, באגד מציינים כי רק 20% מהם משולמים, ויש בכך פגיעה קשה באובדן הכנסות לאגד ולמדינה.

אוטובוס בירושלים
אוטובוס של חברת אגד בירושלים, ארכיון | צילום: ינון בן שושן, NEXTER

הרפורמה באה לתת מענה גם לאלימות ממנה סובלים הפקחים באוטובוסים שאכפו עד היום את החוק. באגד מדווחים על עלייה תלולה במקרי האלימות הפיזית הקשה והמילולית כלפי פקחים השנה. בחברה מדגישים כי מקרים רבים בתקופה האחרונה אף הסתיימו באשפוז של פקחים בבית חולים.

לפיכך, הפקחים באוטובוסים יצוידו במצלמות אשר יתעדו את הנוסעים הבעייתיים. נוסף על לכך, יופעל מערך של פקחים סמויים אשר יעקבו וידווחו אודות נוסעים שעוברים על החוק. אם פעולות אלה לא יועילו, באגד מציינים כי יש אפשרות אף לפעול להגדלת הקנסות. אולם, המטרה של החברה היא לגדוע את התופעה בלי שיהיה צורך לעשות כך.

"לאור כל אלה, וההתרופפות שחלה בקרב הציבור עקב משבר הקורונה", מדגישים באגד, "אנו יוצאים עם משרד התחבורה בקמפיין רחב היקף אשר מטרתו לעדכן את הציבור על הרפורמה החדשה ובעיקר לבצע הסברה, כי מעתה והלאה לאי התיקוף עלול להיות מחיר כבד".