מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דוח מיוחד, העוסק בבירור תלונות בתקופת הגל הראשון של משבר הקורונה בישראל. המסמך מאגד את המכתבים שהגיעו לנציב תלונות הציבור מאמצע חודש מרץ ועד לסוף יוני בשנה האחרונה –  4,684 תלונות במספר.

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן

36% מהמכתבים עסקו בנושאים הקשורים למשבר הקורונה, שהביא לגידול של 16% במספר התלונות שהגיעו ללשכה בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה. 73.8% מהן, נמצאו כמוצדקות – לעומת 41% במהלך שנת 2019 כולה.

הגוף עליו מתלוננים הישראלים: הביטוח הלאומי

על פי הדוח שהוציא מבקר המדינה הגוף עליו התלוננו הישראלים הכי הרבה הוא המוסד לביטוח לאומי, 1,253 מכתבים – זוהי עלייה דרסטית של 500% ממספר מכתבי התלונה על הביטוח הלאומי שהתקבלו באותם חודשים ב-2019. הסיבה לכך היא ככל הנראה העובדה שבשגרה מתמודד הביטוח הלאומי עם כ-200 אלף תביעות לדמי אבטלה בשנה, לעומת יותר ממיליון תביעות בשנה הנוכחית - בפרק זמן של כמה חודשים. מתוך התלונות שעסקו בביטוח הלאומי, כ-90% נמצאו כמוצדקות.

נגד שירות התעסוקה ורשות המיסים, לעומת זאת, הוגשו רק 67 תביעות הקשורות למשבר בקורונה - מספר נמוך יחסית בהתחשב בכך שעד סוף חודש מאי כבר נרשמו בשירות התעסוקה 1.165 מיליון דורשי עבודה. עד אמצע יוני, הוגשו לרשות המיסים כ-900 אף בקשות של עצמאים למענקים.

נשים נפגעו יותר – והתלוננו יותר

משבר הקורונה לא השפיע על כולם במידה זהה, וישנם ענפים שנפגעו יותר מאחרים. כך, גם לגבי מגזרים באוכלוסייה. על פי הדוח שיעור הפסקת העבודה אצל נשים גבוה יותר מאצל גברים – 21% לעומת 16%. המגמה זהה גם בתלונות – 56% נשים ו-44% גברים, בשונה מבימים כתיקונם בהם היחס הפוך.

בדוח שפרסם משרד מבקר המדינה מובאות מספר דוגמאות לתלונות שהגישו אזרחים ישראלים לנציבות. באחד מהמקרים, פנתה למשרד חולה סופנית בשלבים מתקדמים, שביקשה להיפרד מבני משפחתה המתגוררים באתיופיה – דבר שהפך מורכב בעקבות סגירת השמיים. המתלוננת קיבלה ליווי צמוד מהנציבות, עד שבקשתה אושרה על ידי משרד החוץ.

במקרה אחר פנתה אם ל-3 המוגדרת כחולה בקבוצת סיכון, כאשר בנה בן ה-17 אובחן כחולה קורונה. הצעיר הסתגר בחדרו וסירב לצאת – מחשש שידביק את אימו או את אחיו, נכה בשיעור של 100%. לטענת המתלוננת קופת חולים מכבי מסרבת לפנות את בנה למלונית – ולאחר התערבות הנציבות נמצא עבורו מקום.

מקרים נוספים שטופלו על ידי הנציבות כוללים בעיות טכניות באתר הביטוח הלאומי, טיפול בדמי אבטלה שלקו בחסר, סיוע במזון ותרופות ועוד.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות