ההיערכות לחזרה לשגרה: מאות אלפי הורים מחכים בקוצר רוח לבשורה על ביטול ההגבלות על מערכת החינוך וכעת נראה שבמשרד האוצר, הבריאות והמטה לביטחון לאומי דורשים לבטל לגמרי את החופש הגדול. זאת לעומת עמדתו של שר החינוך הרב רפי פרץ שמתנגד לביטול מוחלט ומתעקש שהלימודים יתקיימו במלואם בחודש יולי ואילו חודש אוגוסט יוקדש לחופש ולהכנה לשנת הלימודים הבאה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מסתמן כי עמדתו של משרד החינוך היא זאת שתתקבל. תחילה יקיימו במערכת החינוך 9 ימי לימודים במתכונת רגילה ולאחר מכן יעברו לשלושה שבועות במתכונת של "בית הספר של החופש הגדול". בפועל אין הבדל משמעותי בין המתכונות. בשלטון המקומי, ששותפים לעמדת משרד החינוך, לימודים בחודשי הקיץ החמים יהיו פחות אפקטיביים.

לדבריו של שר החינוך פרץ המתווה שהציע משרדו לפיו הלימודים יתקיימו בחודש יולי היא הטובה ביותר מפני שעד תחילת חודש מאי יתבטלו רק שבועיים וחצי של לימודים. ואילו ביטול מלא של החופש הגדול יבוא לכך שבתי הספר יפעלו במשך תקופה ארוכה יותר מאשר בשנת חינוך שגרתית.

בחינת בגרות בבית ספר תיכון בראשון לציון (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
High school students take their mathematics matriculation examination (Bagrut), in at a high school in Rishon Lezion, on May 20, 2019. Photo by Flash90 | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

המלצת המל"ל: חזרה מדורגת ללימודים

ועדה מיוחדת של המטה לביטחון לאומי פרסמה אתמול (שבת) את המלצותיה לאופן שבו ישראל צריך לצאת מהמשבר, ובין היתר המליצה כאמור על ביטול כל החופש הגדול, מתווה שבמשרד החינוך מתנגדים אליו. עוד המליצה הוועדה, להחזיר את התלמידים למערכת החינוך באופן מדורג – תחילה את גני הילדים לגיל הרך, לאחר מכן את כיתות א'-ג' ורק אז להתחיל להחזיר לשגרת לימודים את שאר התלמידים.

"יש לפעול כבר עכשיו לביטול החופש הגדול בשנה הנוכחית בכדי להשלים פערי לימוד ובעיקר להעלות את תפוקת המשק בחודשי הקיץ", נכתב בדוח של הוועדה. מאחורי ההמלצה עומדת ההבנה כי הורים לילדים במערכת החינוך חייבים לצאת לעבודה מבלי שיצטרכו לדאוג לתעסוקה בחופש.

ועידת המשפיעים 2019, רפי פרץ (צילום: שושני אבשלום)
ועידת המשפיעים 2019, רפי פרץ | צילום: שושני אבשלום

עוד המליצה הוועדה תחת הסעיף "ההיבט הכלכלי של אסטרטגיית היציאה" להחזיר את התלמידים לשגרה בהדרגה. "חזרת התלמידים ללימודים צריכה להיות מדורגת. יש להתחיל הפעוטונים וכיתות א' וב' שהם השנתונים החשובים ביותר לאפשר את עבודת ההורים", נכתב. "יש לקבוע הנחיות מדויקות למוסדות החינוך כדי להקטין את הסיכון: בדיקות לזיכוי הצוות המחנך, הישארות בכיתות בזמן ההפסקות, פיצול והקטנה משמעותית של כיתות (יש מספיק כיתות כי הכיתות העליונות מושבתות) וכדומה".

בסעיף זה הדגישה הוועדה שעיקרון ההדרגתיות חשוב, ויש לאמץ את המלצות הוועדה לחזרה לשגרה רק במידה שקצב ההדבקה יירד: "כאשר הבידוד החברתי יישא פירות וקצב ההדבקה יירד, יש לאמץ גישה הדרגתית של החזרת המשק לפעילות במספר פעימות במרווחים של שבועיים מפעימה לפעימה".

במקביל, ברשת הופצה יוזמה חדשה-ישנה על רקע השינויים בלוח החופשות: להעביר את החופש הגדול לתקופת חגי תשרי. הנימוק לאורך השנים היה איחוד חופשות תשרי וחופשת הקיץ כדי לצמצם את הפער בין החופשות של התלמידים לימי החופש של הוריהם. ארגוני המורים התנגדו לכך נחרצות. עכשיו, מקווים יוזמי העצומה, בזכות משבר הקורונה אפשר יהיה להחזיר את הרעיון לשולחן.