עמותת "לב אחד" קמה בתקופה האחרונה כבכל עת משבר, כדי לתת סיוע לאזרחים הזקוקים לו. 5 חמ"לים פועלים 24/7 ברחבי הארץ, עם מאגר של יותר מ-10,000 מתנדבים שמקבלים מאות פניות ביום. הטלפון לא מפסיק לצלצל, והמוקדנים בחמ"ל נדרשים לפתור בעיות לא שגרתיות. קניות של מזון ותרופות, עזרה לעובדים חיוניים, אריזת מזון, חלוקה ועוד. כך נראה יום אחד בחמ"ל הלא שגרתי של העמותה

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

8:00: החמ"ל נפתח. המתנדבים מתיישבים בעמדות, עולים על מדים - שכוללים כפפות ומסכות - פותחים את המחשבים, וקדימה לעבודה. הטלפונים מתחילים להגיע, ומרגע זה עד לשעה 21:00 אין הפסקות. מאות בקשות זורמות אלינו - ואנחנו נדרשים לתת מענה.

9:30: שעה וחצי בלבד מפתיחת החמ"ל כבר התקבלו כ-120 פניות. הטלפון מצלצל ועל הקו בעל עסק שרוצה לתרום 100 קרטוני חלב, שאותם צריך לאסוף מקניון איילון. תוך שעה צריך להחזיר תשובה - ובעוד 5 ימים בלבד הכול פג תוקף. מי יאסוף את הסחורה? איך מאחסנים? איך נמסור אותה הלאה ולמי? המוקדנים מחפשים במרץ, ומוצאים פתרון - מתנדב שיאסוף הכול עם הרכב האישי, ויעביר לעמותה שתחלק אותם לעשרות משפחות שזקוקות לעזרה.

12:00: 315 פניות נכנסו מהבוקר, ואישה כבת 50 מצפון הארץ מתקשרת ומספרת שאביה, אליו הייתה קשורה מאוד, נפטר. בימי שגרה, שבעה וניחום אבלים הוא עניין משפחתי ואינטימי. בימי קורונה – גם כאן נדרשת עזרה: אוכל לשבעה, הכנות לקראת השבת, וכמובן מנחמים שיגיעו לתמוך.

מתנדבים בחמ
נעמי, מתנדבת בחמ"ל | צילום: עמותת "לב אחד"

14:00: הפנייה ה-400 מגיעה: אמא צעירה מתקשרת, היא בבידוד עם ביתה בת השנתיים, ומחפשת משחקים כדי להעביר את הזמן ביחד. העמותה לא נוהגת לעזור במקרים כאלו, אבל המתנדבת שקיבלה את השיחה לא ויתרה. תוך זמן קצר גייסה כמה חברים שתרמו חומרי יצירה ומשחקים - והביאו אותם עד לפתח ביתה.

15:30: 520 פניות מאחורינו מתחילת היום. אזרח ותיק מתקשר, מבקש סיוע בקניות ועל הדרך מוסיף: "יש לי יום הולדת". תוך מספר דקות מצאנו מתנדבת מארגון "התעוררות" בירושלים שתעזור, ובנוסף למצרכים הפתיעה אותו עם עוגה ובלונים – והעלתה על פניו חיוך ענק.

16:45: אחרי 645 פניות, הטלפון שוב מצלצל - על הקו אישה בבידוד שנכנסה לדירה חדשה ולא מכירה אף אחד מהשכנים. המתנדב בחמ"ל מציע לה: תניחי את שקיות הזבל מחוץ לדלת, ותצרפי פתק – "שכנים יקרים, אשמח אם תוכלו להוריד לי את הזבל, אני בבידוד". אחרי שעתיים מגיעה שיחה נוספת ממנה, הטון אופטימי יותר, והיא מספרת שאת הזבל הורידו, וגם טרחו להשאיר פתק עם מספר טלפון – לכל דבר שתצטרך.

18:20: 720 פניות! הטלפון לא שקט, יום עמוס במיוחד. המתנדבים במודיעין נתקלים בפוסט בפייסבוק, שבו משה שוורץ, בעל מכבסה בעיר, מציע שירות בחינם לכל מי שזקוק. כמה טלפונים והמון רצון טוב יצרו את החיבור בין המכבסה לבסיס הצבאי "מתקן אדם". מתנדבי העמותה הסיעו את הבגדים המלוכלכים של החיילים שסגורים בבסיס למכבסה, ומשם בחזרה – נקיים וריחניים.

19:10: 800 טלפונים ובקשות עזרה מאחורינו, פחות משעתיים לסוף היום. משפחה מהדרום על הקו עם פנייה חריגה: שני ההורים אובחנו כחולי קורונה, בבית 5 ילדים שצריכים להיות בבידוד. הם מבקשים כל עזרה שרק אפשר לתת. מתנדב באזור מגוריהם יוצא למשימת קניות לכל המשפחה, משאיר את השקיות מחוץ לדלת – ומוסיף גם סלי מזון ואוכל חם.

עומדים בעומס. מתנדבי
עומדים בעומס. מתנדבי "לב אחד" | צילום: עמותת "לב אחד"

20:30: 885 פניות, לא ייאמן. עכשיו, מזדמנת לנו פנייה לשינוע ערכות מיגון לבית חולים כרמל בחיפה. מפעל בירוחם מחפש מתנדבים שיובילו את הערכות לצוותי הרפואה - ואנחנו מחפשים מענה. פחות מחצי שעה, והפתרון בידינו. הודות ל-2 מתנדבים, כבר בבוקר למחרת יגיעו ערכות המיגון עד לפתח בית החולים.

20:50: פנייה אחרונה להיום. רגע לפני סגירת החמ"ל, מצלצל הטלפון. בצד השני קשיש מצפון הארץ שאובחן כחולה סרטן. אין לו סידור סיעודי קבוע, והוא צריך מישהו שישגיח עליו במהלך השבת הקרובה. ההירתמות מדהימה, ואחרי כמה טלפונים נמצאו 2 מתנדבות שהתגייסו ובילו איתו את סוף השבוע בביתו, השגיחו עליו ועזרו לו בכל מה שביקש. הן נקשרו אליו, לא נשארו אדישות, וכבר בתחילת השבוע החלו לחפש עבורו סידור מקצועי ארוך טווח.

21:01: זהו, עוד יום הגיע לסיומו ואיתו גם התרוממות הרוח שמורגשת אחרי הלחץ והעומס שליווה את היום. הפניות רבות, ולמזלנו המתנדבים רבים גם כן. כל אחד מאיתנו חוזר לביתו מותש, והולך לישון עם ידיעה אחת ברורה: אנחנו ערבים זה לזה. ומחר? מחר מחכה לנו יום חדש.

להצטרפות למאגר המתנדבים של "לב אחד"

לבקשת עזרה - ארגון "לב אחד"