N12
פרסומת

טסים למרות הקורונה: באקדמיות הטיסה שומרים על אופטימיות

בימים אלה, כשרוב הטייסים בארץ ובעולם מקורקעים בעקבות משבר הקורונה, אקדמיות הטייס ממשיכות לעבוד • בזמן שהטייסים מדברים על חוסר הוודאות באשר לעתידם המקצועי, יש מי שבטוח שהמשבר בענף התעופה הוא רק זמני • "לפני תקופת הקורונה הנתונים ברחבי העולם הראו ביקוש למאות אלפי טייסים – לא פחות"

בן מיטלמן
המהדורה המרכזית
פורסם: | עודכן:
הקישור הועתק

הרבה מאיתנו חלמו בתור ילדים על האפשרות שנהיה טייסים ביום מן הימים, אך ישנם כאלו שבחרו להפוך את אותו החלום – למציאות. בחודשים האחרונים ענף התעופה נמצא בקיפאון כמעט מוחלט, כאשר לא ברור מה יעלה בגורלם של כל אותם הטייסים שנמצאים ללא עבודה כרגע.

"כמו הרבה ילדים היה לי חלום בתור ילד להיות טייס, והחלטתי שאני הולך עליו בכל הכוח", סיפר סיימון מליקסון, טייס אל על. "לקח לי 11 שנים, באזור ה-700 אלף שקל הוצאות – כל זה כדי להגיע ולהגשים את החלום הזה שלי".

מטוסי אל על מושבתים
מטוסי אל על מושבתים במהלך משבר הקורונה | צילום: משה שי , פלאש/90

החלום של סיימון התחיל כמו חלומם של רבים אחרים, שרצו להוציא רישיון טיס מבלי להיות יוצאי חיל האוויר הישראלי בהכרח. בדיוק בעקבות זאת החלו להיפתח אקדמיות טיסה ישראליות, כשאחת חדשה נפתחה בהרצליה אפילו במהלך תקופת הקורונה. ההכשרה כוללת 14 חודשי למידה תיאורטית, 200 שעות טיסה, ועולה בין 240-290 אלף שקלים.

"ההוצאה כרגע היא מאוד גבוהה בהשוואה למקצועות אחרים, בהשוואה לאפיקים מקצועיים אחרים", סיפר איתי סתתי, חניך בקורס טיסה. " אבל אני כן מצפה שבעתיד זה ישתנה ושיהיה לי מקצוע מאוד מבוסס". גם החניכים הצעירים בקורס לא נלחצים מהסכום הגבוה שהם נדרשים לשלם בצל המשבר הנוכחי. "אנחנו מסתכלים לטווח הרחוק", סיפרו.

איתן בן אליהו
איתן בן אליהו, ארכיון | צילום: כתריאל קראוס
פרסומת

גם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר, דן חלוץ, בטוח שהמשבר הנוכחי בענף התעופה אינו יישאר לנצח. "אני רואה את עולם התעופה חוזר לפעול כפי שהיה בעבר בתהליך ארוך זה לא ייקח יום ולא יומיים אבל אני מאמין שתוך שנה אנחנו נתחיל לראות כיוון חיובי מאוד".

דן חלוץ
הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ | צילום: חדשות 2

גם אם עולם התעופה יתאושש בסופו של דבר, קשה לנתק את הדיון מגורלה של אל-על שבעצמה פתחה אקדמיה לטיס, שלימודיה מתקיימים בחו"ל. את תחושת היוקרה, הביטחון והקביעות שהייתה לטייסים עשרות שנים בחברה הזו – כבר לא ניתן יהיה לשחזר.

"אני כבר שנה וחצי בארץ, אני גר עם שותף, עכשיו צריך להתחיל לצמצם הוצאות", סיפר מליקסון. "אני חוזר לגור עם אמא שלי עד שאמצא עבודה. זה ממש לקחת לי את הרגליים לא לטוס. אני מתגעגע לכל מטוס, מגדול ועד קטן. אין עבודה יותר קסומה מלשבת במשרד מעופף ולהסתכל על כמה שהעולם יפה".