פרסום ראשון: בימים האחרונים נרשם ברכבת ישראל גל של מקרים שבהם נהגים פרצו בניגוד לחוק לשטח מפגש הכביש-מסילה. הפריצות, כך אומרים ברכבת, נעשו לאחר הפעלת כל אמצעי האזהרה וירידת המחסום, תוך סיכון עצמי ושל שאר משתמשי הדרך, וגרמו לעיכוב בתנועת הרכבות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

שלושה מהאירועים החמורים בימים האחרונים תועדו על ידי מוקד אגף הבטיחות ברכבת ישראל, באמצעות מצלמות וטכנולוגיות נוספות המותקנות סמוך למסילה. האירועים התרחשו זמן קצר לפני מעבר הרכבת, באופן שמסכן חיים.

באחד המקרים, שהתרחש אתמול בלוד, פרץ כלי רכב לשטח מפגש הכביש-מסילה שניות ספורות לפני מעבר רכבת. ברכבת מוסרים כי מפקח המפגש התריע לנהג הרכב על הסכנה, אך זה המשיך בנסיעה בניגוד לחוק וחצה את המפגש.

מוקד הבטיחות של רכבת ישראל התריע בנוהל חירום לנהג הרכבת, שהחל בנוהל בלימת חירום. ואולם בשל מרחק העצירה של רכבת, העומד על כקילומטר, לא הספיקה הרכבת להגיע לעצירה מלאה. ברכבת מדגישים כי רק בנס נמנע אסון וכי כרגע נעשה מאמץ לאתר את בעל הרכב.

אוטובוס פורץ למסילה דקות לפני מעבר רכבת (צילום: מוקד הבטיחות, רכבת ישראל)
אוטובוס פורץ למסילה דקות לפני מעבר רכבת | צילום: מוקד הבטיחות, רכבת ישראל

מקרה נוסף התרחש שלשום במפגש כביש-מסילה בניצנים ובמהלכו תועד אוטובוס חברת "אפיקים" שנכנס לשטח המפגש לאחר הפעלת כל אמצעי האזהרה ולאחר שמחסום המפגש החל בירידה - דקות ספורות לפני שרכבת עברה במפגש.

ברכבת הדגישו כי מפקח המפגש סייע לנהג האוטובוס וחילץ אותו משטח המפגש. מוקד הבטיחות של רכבת ישראל עקב אחר המתרחש בזמן אמת והתריע לפיקוד הרכבות הארצי. בעקבות האירוע נשלחו מכתב תלונה לחברת "אפיקים" ובקשה לביצוע בירור לנהג.

לפני כשבוע, שוב בלוד, תועד אירוע נוסף שבו פרצו קלנועית והולך רגל לשטח המפגש לאחר הפעלת כל אמצעי האזהרה. גם במקרה זה התריע מוקד הבטיחות לרכבת שהייתה בדרכה למקום, ופיקוד הרכבות הארצי סגר את הסימנאור (רמזור רכבתי) ובכך לא איפשר לרכבת להתקרב לתחום המפגש.

רכבת ישראל
ארכיון

רכבת ישראל פועלת לביטול שלושת מפגשי הכביש-מסילה המדוברים, זאת במסגרת תוכנית אסטרטגית לביטול מפגשים ובניית הפרדות מפלסיות בהובלת משרד התחבורה ובביצוע רכבת ישראל וחברות תשתית נוספות. במסגרת תוכנית זו, מוסרים ברכבת, בוטלו בעשור האחרון כ-70 מפגשים - למעלה ממחצית המפגשים שהיו קיימים בזמן תחילת ביצוע התוכנית.

"מדי שנה פורצים עשרות אלפי כלי רכב ומשתמשי דרך אחרים לשטחי המסילה, בניגוד לחוק וכללי הדרך", מציינים ברכבת ישראל. "אירועים אלה, לצד הסיכון הרב שהם מהווים למשתמשי הדרך ונוסעי הרכבת, גורמים לאלפי דקות עיכוב במצטבר לרכבות נוסעים ולפגיעה משמעותית בשירות בכל הארץ. אנו מזכירים כי מרחק העצירה של רכבת הוא קילומטר, וקוראים לכל משתמשי הדרך לנהוג במשנה זהירות בקרבת מסילות ובזמן חצייה של מסילה".

מחברת אפיקים נמסר בתגובה: "חברת אפיקים רואה בחומרה את התנהגות הנהג ומבקשת להדגיש כי בטיחות הנוסעים הינה מעל הכול. הנהג הושעה באופן מיידי וזומן לשימוע. על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה, הובא המקרה לידיעת כלל הנהגים בחברה תוך הבהרה כי אין בכוונת ההנהלה לסבול התנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי החברה ובטיחות הנוסעים".