"חווינו חוויה קשה המשפיעה, וככל הנראה תמשיך ללוות אותנו, גם בעתיד" – כך אמרו לחדשות 12 נציגי שנים עשר הנוסעים שנתקעו בתוך מעלית בבניין "מכבי" בן 30 הקומות ברמת גן, בחודש אוגוסט האחרון, אז פורסמו רגעי החילוץ הדרמטיים. הנוסעים נאלצו לשהות במעלית למעלה מ-3 שעות וכעת הם תובעים את חטיבת המעליות של חברת "אלקטרה" על הסבל שעברו – בסכום העומד על 2.5 מיליון שקלים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"אנו המומים מהזלזול המתמשך ומהתעלמות החברה המתחזקת, וחבל שרק על בשרנו הועבר המסר והמעליות שופצו", כך נכתב במכתב התביעה שהוגש לבית משפט השלום בראשון לציון על ידי בא כוחם של אחד עשר הנפגעים, עו"ד אופיר יעקובוביץ. "מדובר בחוויה מאוד טראומטית".

זה היה אמצע היום במתחם הבורסה ברמת גן וגורד השחקים המה אדם. המעלית נתקעה בשל תקלה טכנית וכוחות כיבוי והצלה, יחד עם מספר טכנאים שהגיעו לבניין, פעלו לחלץ את 12 האנשים מהמעלית. מכתב התביעה עולה כי הנוסעים נתקעו במעלית למעלה מ-3 שעות, ובמשך זמן זה הם צעקו לעזרה בעוד החמצן הולך ואוזל. בשלב מסוים חשו הנוסעים כי הם נותרו ללא אויר מספיק לנשימה, דבר שיצר לחץ מרבי בקרב הנוסעים.

בעקבות השהייה הממושכת במעלית התקולה, החלו חלק מהנוסעים לפתח מכאובים דחופים. אחד הנוסעים החל לסבול מקשיי נשימה קשים בעקבות האירוע, ואף קיבל דרך תקרת המעלית חמצן. בסופו של דבר הוא נאלץ לעבור צינתור דחוף לאחר חילוצו. נוסע אחר נאלץ להיעזר בסיוע פסיכולוגי, לאחר שבעקבות האירוע החל לסבול סבל ממצב רוח ירוד, פחדים, נדודי שינה ופגיעה קשה בזיכרון. כל הנוסעים מספרים שהתעורר בקרבם פחד משימוש במעליות. מכתב התביעה עולה כי גנרטור החרום, לחצן המצוקה ונוהל החירום במעלית – לא עבדו.

"הכתובת הייתה על הקיר"

במסגרת התביעה נגד "אלקטרה", הנפגעים דורשים מהחברה פיצוי כספי בגין הפסדי השתכרותם לאחר ובצמוד לאירוע, הוצאות רפואיות ופרה רפואיות, אובדן תנאים סוציאליים, הוצאות נסיעה, שירותי עזרה וסיעוד וכאב וסבל. עו"ד אופיר יעקובוביץ המייצג את הנפגעים מסר: "עסקינן באירוע מטלטל ומסוכן, לא ברור מדוע סברו מפעילי המתחם שניתן להקל ראש ולאפשר הימצאותן של מעליות תקולות במתחם זה. כל פניות קודמות עובר לאירוע לחברת המעליות לא זכו לכל התייחסות ולהתעלמות גורפת. נראה כי הכתובת הייתה על הקיר, אך כנראה שהמפעילים סברו שניתן להקל בחיי אדם ולאפשר את הסיכון".

עורך הדין אוהד יעקובוביץ (צילום: יח"צ)
עורך הדין יעקובוביץ | צילום: יח"צ

"רק לאחרונה קופחו חייהם של שני צעירים עקב שימוש לא תקין במעלית", המשיך עו"ד יעקובוביץ. "מאז האירוע מרשיי סובלים מחרדות  אין לדבר על הימנעותם משימוש במעליות, דבר שפוגם אנושות באורח חייהם בשים לב לאופי עבודתם. אני שמח שחברת המעליות השכילה סוף סוף ופעלה לתיקון המחדלים והחלפת כל המעליות במתחם הבורסה. ברי כי בפעולה זו יש בכדי לתמוך בנטען על ידי מרשיי כפי שגם ללא כל ספק יקבע ביהמ"ש".

מאלקטרה מעליות נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם הגיע לידינו, ולכשיתקבל, נגיב כמקובל בערכאות המתאימות. עם זאת, נדגיש כי התקלה אירעה במעלית ישנה בת למעלה 40 שנה, ובשל התיישנות המעליות בבניין הוחלט ע"י הבניין, טרם התקלה, להחליף את כל המעליות בחדשות (המעלית המדוברת שודרגה זה מכבר). עם היוודע דבר התקלה, מיהרו להגיע למקום צוותים של אלקטרה והחלו בתהליך החילוץ המורכב. יצוין כי לא נשקפה סכנה בטיחותית בכל שלב שהוא בתהליך החילוץ או לפניו".