בהלת נגיף הקורונה: רחל פרץ מעפולה אמורה לטוס יחד עם חבריה לחופשת גמלאים מאורגנת בתאילנד, אולם תחושות ההתרגשות והשמחה לקראת הנסיעה הקרובה התחלפו ברגעי חשש ודאגה, עקב התפרצות נגיף הקורונה. החשש של החבורה התגבר לאחר שביממה האחרונה פורסם כי תאילנד היא המקום בו תועדו הכי הרבה חולים בנגיף המסוכן, אחרי סין.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

יפה וחבריה המודאגים פנו יחדיו אל חברת "רימון טיולים", המארגנת את הטיול, בבקשה לבטלו בעקבות הנסיבות ולהחזיר את כספם. בחברת התיירות הודיעו להם כי למרות הפרסומים בכוונתם להוציא את החופשה לפועל. בהתכתבות שהגיעה לידי חדשות 12, בין אחד מחברי הקבוצה לנציג מחברת התיירות, נמסר לחברים כי מי שיבטל כעת את הנסיעה יחויב ב-100 אחוז מעלות הטיול.

"אנחנו אובדי עצות"

"מאז הדיווח בחדשות על התפשטות נגיף הקורונה מחוץ לאדמת סין בעלי לא מוכן לשמוע על הטיסה הזו והבנות שלי לא מפסיקות לצלצל אלי כדי שאבטל את הטיול", סיפרה בדאגה והוסיפה: "הן דואגות לנו וגם אני כבר בהיסטריה ולצערי החברה לא רגישה למצב אליו נקלענו. מדובר בכסף גדול, זה עלול להגיע לעשרות אלפי שקלים ואנחנו אובדי עצות".

גם יפה כהן מחיפה, שאמורה לנסוע לאותו טיול, סיפרה כיצד ההתרגשות לפני הנסיעה הפכה לסיוט מתמשך: "כל המצב הזה מפחיד מאוד, אין לנו חשק לטוס בכלל. כל יום אנחנו שומעים שיש עוד מקרים בתאילנד". כהן סיפרה כי היא שמעה שהמטיילים בתאילנד הולכים עם מסכות פנים: "זאת החופשה החלומית שהובטחה לנו? אנחנו בפאניקה רק מהמחשבה שנגיע לשם", סיכמה.

עו"ד עומר ויזל (צילום: Christine and Steve Tan, D-MARS, המרכז הישראלי למשימות אנלוגיות במאדים)
עו"ד עומר ויזל | צילום: Christine and Steve Tan, D-MARS, המרכז הישראלי למשימות אנלוגיות במאדים

אחרי שחברי הקבוצה הבינו שהחברה לא מוכנה לבטל את הטיול, הם פנו אל עו"ד עומר ויזל, בתקווה שהוא יוכל לסייע להם בהקדם. עו"ד ויזל שיגר בבהילות מכתב התראה לפני תביעה לחברת התיירות: "המצב בתאילנד מידי יום מחמיר ונורות האזהרה מאותות על כך. הנתונים לגבי החולים בנגיף אינם מדויקים ומאומתים ואף עדכון שהתקבל בשעות האחרונות מלמד על כך שנשקלת אזהרת מסע לתאילנד ע"י ארגון הבריאות העולמי ועתידה להתפרסם בימים הקרובים".

"לאור המציאות המטרידה מרשיי מרגישים כי מדובר באירוע מתסכל ויציאה לטיול כמתוכנן במצב זה, תהווה סכנה מוחשית וממשית לחייהם ואף תסכן את שלום הציבור בעת חזרתם. אי סיוע ועמידה דווקנית מהווה עוגמת נפש מצד חברתכם, שקטה על השמרים בשלב זה, ללא נקיטת צעדים תוביל את הנוסעים לטוס בעל כורחם, תוצר של הפסדים כספיים בשווי עשרות אלפי שקלים, בניגוד לרצון השכל הישר ולעמדת המועצה לצרכנות. עד עתה עמדתכם לחברי הקבוצה הנה חד משמעית כי אין כל חשש ביציאה לטיול ולבריאות הנוסעים וזאת, בניגוד לדיווחים בתקשורת", הוסיף עורך הדין.

"האם חופשת חלומות צריכה להסתיים כך?"

עו"ד ויזל ניסה להדגיש את סערת הרגשות שבה מצויים חברי הקבוצה: "בקשת הנוסעים נובעת מחשש ומפחד מהמתרחש ובשונה מאירועי עבר כגון: טרור, צונאמי או לחלופין רעידת אדמה, שאנו יודעים מתי סופם ומה תוצאותיהם. כאן מדובר באירוע מתפתח ואי הוודאות היא המפתח. אין ולא ניתן לצפות את ממדי האירוע ואת השלכותיו. לכן מדובר באירוע קיצוני ביותר שעולה על כל אירוע כוח עליון אחר מוכר וחשיפת הקבוצה לסכנה עולה כדי רשלנות. בנוסף, ידוע לכל ששדות התעופה ומטוסים הם מחוללי מחלות, חממה לחיידקים וכי קרבה פיזית לאזור הסכנה, אזור מזרח ודרום אסיה, תגביר את הסיכון להידבקות. אדגיש כי מדובר באזור גאוגרפי שאינו משופע במערכות בריאות מתקדמות. רק היום דווח בכלי התקשורת על ספינת תענוגות ובה נופשים ישראלים נצורים בלב ים ללא יכולת חזרה ארצה, האם למצב זה אנו מייחלים? האם חופשת חלומות צריכה להסתיים כך?", סיכם עו"ד ויזל.

אמש הביעו חשש בארגון הבריאות העולמי כי מספר הנדבקים בתאילנד, שעומד כרגע על 25, גבוה בהרבה מהמדווח והחשש העיקרי הוא מחוסר היכולת של מדינות עולם שלישי שקרובות לסין להתמודד עם אבחון הנגיף. בעקבות המצב, זה לא יפתיע אם בקרוב תצא מטעם ארגון הבריאות העולמי אזהרת מסע למדינה.

תגובת חברת רימון: "חברת רימון קיימת מזה 48 שנים מאז ומתמיד החברה פועלת בהוגנות עסקית ובשקיפות מלאה אל מול השותפים שלנו לעשייה - קהל הלקוחות שלנו. הדאגה לביטחונם כמו גם להנאתם בטיולי רימון היא "נר לרגלינו" ורימון נמצאת בקשר עם כל הגורמים המקצועיים והרלוונטיים. נכון לרגע זה "כל שרשרת "הספקים בטיול לתאילנד עובדים כסדרם, חברות התעופה לא מבטלות טיסות לתאילנד, האתרים בתאילנד עובדים כסדרם, כמו גם בתי המלון. ברגעים אלה יש לחברה מטיילים ביעד עצמו שנהנים מטיול עומק לתאילנד הקסומה ללא כל חשש"

תגובת המועצה לצרכנות: "כל עוד אין הנחיה של משרד הבריאות לאיסור טיסה ליעד מסוים והמטוס ממריא הצרכן יכול לבטל ורק על פי הדברים הקבועים בחוק. בהתאם לביטוח שהוא עשה לכרטיס טיסה ואם לא עשה . צריך לבטל 7 ימים לפני הימים הקבועים בחוק. אפשר להבין את כל הצרכנים שחוששים לנסוע למזרח אסיה. אבל כל עוד אין איסור טיסה, אין שום עילה חוקית שאפשר להגיד תחזירו את הכסף. יש חברות שמיוזמתן דחו אבל אנחנו כבולים להוראות חוק הגנת הצרכן. אין לנו דרך שנוכל להשיב לצרכנים את כספם".