אין שנה שעוברת שהממשלה לא מתגאה בנתב"ג - שער הכניסה והיציאה לישראל. מספר הנוסעים רק גדל, זרועות חדשות נפתחות בטרמינל כדי להגדיל את הקיבולת, והדיוטי פרי חוגג. אבל האבסורד בדרך לנתב"ג הוא מכשלי התכנון הקשים במדינה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כל כלי רכב שמגיע מכיוון מערב נדרש לנסוע עוד 8 קילומטרים מזרחה ואז לחזור חזרה לכיוון טרמינל 3. הסיבה ההיסטורית היא שכאן באמצע נמצא כפר חב"ד. התושבים חששו מפגיעה בצביון הדתי של הישוב ולכן הוחלט שהכביש יעקוף אותם.

עוד בשנת 1997 אישרו הקמה של מחלף חדש, באמצעות מנהרה תת-קרקעית מתחת לכביש 1. אבל התושבים באזור התנגדו, התוכנית נדחתה, ורק בשנה שעברה היא אושרה שוב עם שינויים, בעלות של 400 מיליון שקלים. ממידע שהגיע לידי חדשות 12, מתברר שישנו פער של כ-180 ממיליון שקל בין האומדן הראשוני לבין העלויות הצפויות בפועל. נכון להיום התקציב עדיין לא אושר והפרויקט שוב מתעכב.

קבלת פנים של עומס וצפיפות

למרות שההתנגדות כבר חלפה, המדינה מתקשה להוציא את התכניות לפועל. הפתרון המתבקש, הוא נסיעה ברכבת, אך מדי יום מחכה לנוסעים קבלת פנים של עומס וצפיפות, שרק הולכים ומחריפים.

פרויקט של הוספת מסילות בכביש איילון יאפשר להכניס עוד קרונות שהרכבת צריכה, כדי לשפר את השירות ולהגביר את התדירות. אבל גם הפרויקט הזה נתקע במשך שנים. זה היה בתכנון בשנת 2007, כשהממשלה הכריזה על המסילה הרביעית כתכנית לאומית והטליה את האחריות לפרויקט על רכבת ישראל.

רכבת ישראל
רכבת ישראל

בשנת 2010, הפרויקט עבר ידיים אל חברת נתיבי איילון, אבל גם שם לא הצליחו לקדם אותו. שלוש שנים לאחר מכן הפרויקט שוב עבר לאחריות של חברת נתיבי ישראל. תאריך היעד הנוכחי הוא בשנת 2026 - עיכוב של 15 שנה מתאריך היעד המקורי וגם זה לא סופי.

100 מכוניות פרטיות יצטמצמו ל-2 אוטובוסים

פרויקט נוסף, שאמור לשפר את תנועת האוטובוסים, תקוע גם הוא. 3 מיליארד וחצי שקלים יושקעו בהקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית בכל אזור המרכז. האוטובוסים ייסעו על נתיבים ייעודיים ויקבלו עדיפות ברמזורים, כדי לעודד את הציבור לעבור לתחבורה ציבורית.

למה צריך בכלל נתיבי תחבורה ציבורית במרכזי הערים? תשתית הכבישים במרכזי הערים מוגבלת ואי אפשר לסלול בתוכן עוד כבישים. לדוגמא, בכביש שעובר בלב עיר צפופה, במידה והנוסעים יוותרו על המכוניות הפרטיות וייסעו בתחבורה ציבורית - 100 מכוניות פרטיות יצטמצמו ל-2 אוטובוסים בלבד וזה החזון המרכזי שבלב התוכנית.

ראש העיר החדש  "שם ברקס" לתוכנית

אחרי שהמדינה כבר השקיעה מיליונים בתכנון, וחתמה על הסכם מול עיריית רעננה, נכנס ראש עיר חדש לתפקיד ו"שם ברקס" לתוכנית. הוויכוח כרגע הוא על השאלה האם נתיב התחבורה ציבורית יסגור את הפניות אל הרחובות הקטנים שיוצאים מרחוב אחוזה או לא.

יש כסף גדול במשרד התחבורה, מיליארדים שמיועדים לכבישים, אוטובוסים ורכבות - שיקבעו איך יראו החיים במדינה בעשורים הקרובים. הגיע הזמן לשים סוף למקומות שבהם הסחטנות הקטנה מנצחת, למיליונים שנשפכים על מסופים נטושים, ולהשקיע יותר בתכנון נכון שיחסוך לנו זמן וישפר את איכות החיים.