לראשונה, הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית הכריזו על הקמת מטה מאבק משותף במטרה להקפיא את הרפורמה בחינוך המיוחד. במטה המאבק טוענים כי במסגרת הרפורמה, בכוונת משרד החינוך לקצץ 180 כיתות חינוך מיוחד ולצמצם את מספר תלמידי החינוך המיוחד בשנת הלימודים הבאה בכ-13,500. "ניאבק עד אשר הביזיון הזה ייפסק והתיקון לחוק יוקפא", הסבירה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

במטה המאבק מסבירים כי יישום הרפורמה ייגרום לכך שאלפי תלמידי חינוך מיוחד שזוכים היום ליחס אישי, אנשי מקצוע מוכשרים ולימוד בתוך כיתות קטנות של עד 12 תלמידים - יעברו בתקופה הקרובה למערכת החינוך הרגילה. עם המעבר, הם ישולבו בכיתות רגילות של כ-35 תלמידים עם מחנכת או גננת אחת בלבד, ללא מנגנון תמיכה ובלי לקבל את הסל התקציבי שמגיע להם. בעוד שבמשרד בחינוך טוענים כי המהלך נועד לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים בחברה - במטה המאבק סבורים כי המטרה האמיתית היא קיצוץ משמעותי בתקציב החינוך המיוחדי בארץ.

בנוסף לכך, לטענת נציגי מטה המאבק משרד החינוך מתכוון לערוך קיצוץ של 30% במספר התלמידים שמופנים לחינוך מיוחד, זאת באמצעות שינוי שיטת אבחון הילדים שתיעשה על ידי עובדי הוראה ללא הכשרה מיוחדת וללא ניסיון מקצועי באבחון. במטה המאבק מעריכים כי יישום החוק במצב הנוכחי "עלול להוביל לקריסה מוחלטת של מערכת החינוך בישראל ולפגיעה משמעותית הן בתלמידי החינוך המיוחד והן בתלמידי החינוך הרגיל ועובדי ההוראה".

הסתדרות המורים והנהגת ההורים במאבק משותף למען החינ (צילום: יוסי אלוני)
יפה בן דויד ועו"ד אייל בן יהודה באום | צילום: יוסי אלוני

נציגי המטה קוראים לציבור הרחב להצטרף למאבק, שיבוא לידי ביטוי, בין השאר, באמצעות פעילות מול חברי כנסת, קמפיין פרסומי ותקשורתי, פעילות ברשתות החברתיות וכן פעולות ארגוניות ופעולות בשטח כגון: הפגנות, אספות מחאה, עיצומים ובמידת הצורך גם השבתות. 

"זה לא שילוב, זאת הפקרות: פוגעים בעובדי ההוראה, מפקירים את הילדים המיוחדים, ומרסקים את החינוך", הוסיפה מזכ"לית הסתדרות המורים. "עובדי ההוראה מתריעים על העומס הבלתי נסבל, על חוסר המוכנות ועל המחסור במשאבים אולם ללא הועיל. הדבר היחיד שחשוב למשרד הוא לחסוך כסף על גב כולנו. היום אנו אומרים להם לא עוד!".

לדברי עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, "אנחנו במצב חירום לאומי. הכאוס הפוליטי שמוביל לשיתוק מערכת החינוך פוגע בילדינו בכלל ובילדי החינוך המיוחד בפרט. יש להקפיא את יישום עדכון חוק החינוך המיוחד עד שמערכת החינוך תהיה מוכנה ולא תפגע בחינוך ילדינו. ההצהרה המשותפת להסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית שעליה אנחנו מכריזים היום מוכיחה יותר מכל את חומרת המצב".